Covid19 vaccinatie

Dag dames,
Persoonlijk kwam ikzelf pas na mijn eerste vaccinatie erachter dat ik al zwanger was. In overleg met de huisarts de tweede prik gewoon gehaald. Alles verloopt echt goed, geen problemen of nare bijwerkingen ook gehad dus ik ben heel tevreden. Met de eerste prik was ik net een paar weken zwanger, tweede was rond de 10 weken gok ik. Tussendoor ook nog eens corona gehad dus ik had wel de jackpot. Mijn overweging om de vaccinatie wel te halen was naast dat ik werk met een kwetsbare doelgroep, mijn kindje de eerste vaccinatie en corona zelf al had doorstaan dus die tweede prik leek mij ook geen probleem maar goed jij staat voor veel vrijere keuze of je er überhaupt aan begint. Persoonlijk vind ik het fijn dat ik ze heb gehad, mocht er nu ineens een mutatie opduiken die gevaarlijker is voor mijn kindje en mijzelf dan ben ik al beter beschermd, maar het is echt een heel persoonlijke keuze natuurlijk.

Zelf twijfel ik ook nog. Fijn dat ieder zijn mening hierin wordt gedeeld.

Ik wil de vaccinatie wel nemen, ben er nog niet uit of ik dat al op korte termijn ga doen (rond 15 2eken 1e prik) of pas in het najaar. Ik heb nog naar artikelen gezocht hoe ze er bijvoorbeeld in Zweden en Duitsland naar kijken, ook daar raden ze het vaccineren in zwangerschap wel aan.

Tevens maakt de delta variant me wel bezorgd, stel dat ik hem krijg en ik kom op de ic, wil ik idd niet in de situatie komen ze het kindje moeten halen.

Voor de dames die zwanger zijn en gevaccineerd zijn, hoe veel weken waren jullie toen? (Of zijn jullie als je hem gaat halen binnenkort)

Ik hoop dat een ieder wat aan dit en andere fora hebben en daarbij voor zichzelf een keuze kunnen maken of ze het wel of niet tijdens de zwangerschap willen.

Ik vind het ook allemaal lastig en heb veel zitten twijfelen afgelopen tijd.
ik ben zwanger geworden via ICSI en zowel het ziekenhuis als de verloskundige waar ik me heb aangemeld zeggen dat het allemaal moet kunnen. Ik kies er overigens wel voor om de vaccinatie pas in het tweede trimester te nemen (rond de 14-15 weken, ik ben nu 5+3)
hoor veel mensen in mijn omgeving die het vaccin hebben gehad en weinig last hebben, ook in de zwangerschap. 

Waar ik bang voor ben is dat nu veel mensen gevaccineerd zijn, die lekker overal naar toe op vakantie gaan, minder gaan testen (ze zijn immers gevaccineerd) maar zij wel het virus kunnen overdragen. Helemaal als Nederland straks van het slot af gaat, iedereen weer naar festivals gaat, naast elkaar zit in de trein en al die buitenlandse mutaties binnenkomen ben je denk ik als niet-gevaccineerde kwetsbaar om het op te pikken. 
De lange termijn effecten van Corona krijgen in de zwangerschap voor het kindje zijn ook nog niet bekend, dus uiteindelijk weet je dus nooit wat nu de beste keuze was. Het enige wat we kunnen doen is doen waar je je het best bij voelt. En gelukkig mogen we dat allemaal zelf beslissen ?

Achteraf teruggerekend heb ik een astrazanica gehad 4 dagen voor bevruchting. Ik ben nu 13 weken zwanger, op 1-4 heb ik de vaccinatie gehad (bevruchting waarschijnlijk 5-4). Ondanks dat ik in de zorg werk (geriatriefysiotherapeut in het verpleeghuis) kreeg ik geen moderna of pfizer. Dit was in die periode dat er een 2 weken stop was met astrazenica en een dag na mijn vaccinatie werd astrazenica alleen nog gegeven aan 60+.
Ik had na de vaccinatie al spijt, zeker toen een dag later het bericht kwam van de leeftijdsgrens. Destijds was mijn overweging om te laten vaccineren omdat ik voor mijn zoontje (17-01-2021) niet buitengesloten wilde worden voor eventuele activiteiten met hem.
De 2e prik zou ik 17 juni krijgen, deze heb ik afgebeld. Sowieso ben ik nu niet meer van plan te gaan vaccineren voor corona. Ik weet niet wat de effecten van een eventueel ander vaccin op die van astrazenica is, pas na de bevalling ga ik misschien heroverwegen.
Mijn man heeft ook geen vaccinatie gehaald omdat hij het niet vertrouwd. 

Ik ben nu bijna 24 weken zwanger en heb gisteren de eerste vaccinatie gehad. Ik heb het gedaan ten eerste om de rationele overweging; wel vs. niet inenten. Ik vertrouw hierbij op de wetenschap en de experts en volg het advies van het RIVM. Daarnaast wilde ik echt het risico niet nemen dat er complicaties oid zouden optreden of dat ze mijn kindje zouden moeten halen. 
Tot nu toe nog geen enkele bijwerking ervaren (ik heb Pfizer gehad). 
Een argument wat ik nog niet ben tegengekomen in dit topic is gevoel. Ik begon me de laatste weken namelijk ontzettend ongemakkelijk te voelen bij uitjes, afspraken etc. na de versoepeling van de maatregelen. Ik zat continu te checken of mensen wel afstand hielden en was ineens een stuk banger voor besmetting tijdens mijn zwangerschap dan ervoor. Bij vaccinatie had ik geen negatieve gevoelens. Dus naast de overweging heb ik ook mijn gevoel gevolgd. 

Mijn verloskundige en gynaecoloog zeiden beiden: niet doen.
Zelf is het niet eens in me opgekomen als overweging; waarom nu ineens tijdens de zwangerschap wél iets experimenteels nemen...?
Daarnaast maak ik me zorgen over zwangeren die zonder dat ze het weten verhoogde kans op Hellp syndroom hebben in combinatie met de mogelijke (trombose) bijwerkingen van de vaccinatie hierdoor in levensgevaar komen. Just saying. 

Niet zo paniekerig Nikki. Die bijwerking is in Nederland nog 0x voorgekomen, dus statistisch gezien is de kans daarop kleiner dan met zwaardere klachten van Corona op de IC belanden.

Ikzelf neem de vaccinatie ook niet tijdens m'n zwangerschap, maar dit soort angst aanpraat voorbeelden krijg ik altijd een beetje jeuk van.

Terug
Bovenaan