Ik ben thuis bevallen van mijn eerste kindje. Tweede kindje lag in stuit dus dat werd een keizersnede, anders had ik graag weer thuis bevallen.
Ik vond het heeeeeel fijn om thuis te bevallen. Mijn bevalling begon om 2.00 s nachts, toen mijn vliezen braken..Om 7.00 heb ik de verloskundige laten komen, toen zat ik op 4cm. Ze is nog even weggegaan om visite te rijden. Om 10.00 was ze weer terug en de kraamverzorgster kwam toen ook. Rond 13.00 is mijn dochter geboren.
Mijn bevalling ging volgens het boekje. Alsnog vond ik het heftig en zwaar, maar ik heb uuuren onder de douche gestaan, vond het heerlijk onder mn eigen douche en in mn eigen bed! Ik had er echt niet aan moeten denken om die ochtend in de auto te moeten stappen naar het ziekenhuis tussen de weeen door. Blij dat ik onder mn douche kon blijven staan!
Bij mij is er niks geks gebeurd. Mijn baby was erg groot (4400 gram) maar ik ben niet eens ingescheurd of geknipt. De verloskundige gaf mijn lichaam echt de tijd om het zelf te doen. In het ziekenhuis had ik zeker een knip gehad zei ze, terwijl dat dus niet nodig was. Hier was ik echt heel blij mee. Na 1 dag liep ik alweer vrolijk rond omdat ik geen hechtingen had, heerlijk!
Ik vond het ook heel fijn dat alleen de verloskundige en de kraamverzorgster en mijn man erbij waren. Het ging allemaal heel relaxed en de verloskundige begrleidde me echt goed. En zo fijn om na de bevalling gewoon in je eigen bed te kunnen blijven liggen.
Het is ook heel bijzonder om de foto's terug te kijken en te denken: wow dat was gewoon in mn eigen bed, zo bijzonder! Alle troep wordt voor je gewassen en opgeruimd, daar heb je echt geen last van.
Dus ja, hier een positief verhaal! Natuurlijk moet je in je achterhoofd houden dat je misschien nog op het laatste moment naar het ziekenhuis moet, maar dat weet je toch niet van tevoren. Daar moet je je niet door laten afschrikken. Niet bang zijn voor alle doemscenario's, de verloskundige begeleidt je echt heel goed en weet wanneer in te grijpen.
Succes met je keuze!