Hi,
Ik ben enorme voorstander van thuis bevallen, maar denk wel dat je je er zelf ook goed bij moet voelen. Ik vind het voordeel dat je niet met weeën onderweg moet, niet kort na je bevalling weer naar huis moet en het lekker in je vertrouwde omgeving is.
Mijn beide zoons zijn thuis geboren, de eerste na 8.5 uur de 2e in een bevalbad (vond ik super fijn) in nog geen 2.5 uur. Ik heb wel bevalcursus gedaan om te weten hoe je kan ontspannen en ook voor mijn man hoe hij mij het beste kon helpen. Mijn 1e zoon had wel wat moeite na de bevalling, maar ik heb alle vertrouwen in de verloskundigen, zij zijn natuurlijk niet voor niets opgeleid en hebben het prima opgepakt. Daarnaast trekken ze echt wel aan de bel als het toch beter is om in het ziekenhuis te zijn.
Ik denk dat een positieve mindset werkt, ja het gaat wat pijn doen, maar het is functionele pijn, het leidt ertoe dat je kindje ter wereld komt en het is niet oneindig. Daarnaast heb ik de tens gebruikt, ik vond het ideaal.
Na mijn bevallingen lekker op mijn eigen bed liggen, ik viel flauw als ik overeind kwam, dus ik kon lekker op bed blijven en alles werd verder geregeld. Ideaal!
Ik denk dat er in een ziekenhuis sneller dan nodig wordt ingegrepen en dat een natuurlijk proces maar al te vaak in een medisch geheel wordt gegoten. Het is mooi dat er meer kan als het niet normaal verloopt, maar is denk dat de stress, toeters en bellen, vele mensen, niet perse tot een betere bevalling leidt.
Wat je ook kiest, doe waar je je zelf goed bij voelt. En lekker genieten, hoop dat je een mooie bevalling hebt, ik kijk met heel veel blijheid terug op mijn bevallingen.