hahaha Au, dat lijkt me niet best voor een toetsenbord hihi
Leuk om jullie verhalen (weer) te lezen. Zal de mijne ook even kopiëren en plakken.
@ Jansske: Het is nu wel doorgedrongen hoor! Ben er nu echt van aan het genieten. Af en toe wel wat misselijk en vooral 's avonds doen mijn borsten wat zeer, maar nog niet iets om wakker van te liggen. Heb er ook wel vertrouwen in dat het goed zit.
Heb vandaag de dokter al gebeld en dat maakt het een stuk echter. De vk kon ik niet bereiken, die zijn voor nieuwe aanmeldingen alleen van maandag tot en met donderdag aanwezig. Alleen nu ben ik even de draad kwijt. Via babybrabbel heb ik de data ingevoerd ( eerste dag laatste menstruatie 8 april, gemiddelde cyclus 36 dagen) en daar kwam uit: 5 weken en 1 dag zwanger.Uitgerekend op 21 januari. Maar op de site van de vk ben ik met dezelfde gegevens 6 weken en 2 dagen zwanger, maar op dezelfde dag uitgerekend. Dat is toch vaag? Ik hou het er maar op dat ik gewoon 5 weken zwanger ben, dan kan het alleen maar meevallen.
Hier mijn bevallingsverhaal, tot later!
Op 7 maart waren we al vroeg in het ziekenhuis: om even over half 7. Ik werd meteen aan een ctg gelegd en na een half uurtje werd ik getoucheerd en werd er een gel ingebracht. Er werd ons verteld dat ze 's middags pas weer zouden komen kijken en dat de kans groot was dat ze dan opnieuw moesten gellen. Dan zou de bevalling pas zaterdag beginnen...
Toen begon het wachten. Marcel en ik deden nog een spelletje. In de kamer naast ons was de bevalling al een eind gevorderd, want we hoorden een gesteun en gekreun. Dat was niet echt hoopgevend voor wat ons nog te wachten zou staan. Tijdens het spelletje kreeg ik last van mijn rug. Ik dacht dat het door de stoel kwam en ging dan weer staan en dan weer zitten. Op een gegeven moment ben ik maar weer op het bed gaan liggen in de hoop dat het minder zou worden, maar het werd helaas alleen maar erger.
Eindelijk was het rond half 1 en kwam de arts weer even kijken. Ze hadden de gel al klaar gelegd, maar ze ging eerst nog even toucheren. Wat een mazzel, 3 cm ontsluiting en de baarmoedermond was rijp! Dus niet gellen, maar vliezen breken!
Dat was niet zo'n prettig moment. Dat gefriemel allemaal en dat gaat ook niet zo voorzichtig... Maar al snel kwam het vruchtwater eruit sijpelen. Mooi helder gelukkig.
Toen kwam de bevallin goed op gang. Helaas bleek de pijn in mijn rug die ik al de hele tijd voelde niet gewoon een beetje rugpijn te zijn, maar rugweeën. Daar lig je dan, plat op bed, aan slangen vastgepind zodat je geen kant op kunt, weeën op te vangen die niet op te vangen zijn terwijl je op je rug ligt...
Om half 4 kwamen ze nog een keer kijken (dat was vooral voor Mars wel fijn, want ik had sinds het breken van de vliezen geen woord meer gezegd. Behalve dan: "Aaaaaauuuuww...."
Ik werd weer getoucheerd, maar helaas wat een teleurstelling: pas 4 cm ontsluiting! Even met de arts overlegd en toen werd besloten dat ik een ruggenprik zou krijgen, omdat het niet echt opschoot. Er werd me verteld dat ze de ruggenprik weer zouden uitzetten als ik zo rond de 8 cm ontsluiting zou hebben en dat ik het laatste stukje op eigen kracht zou moeten doen. Anders zou ik de persweeën niet voelen en die heb je wel nodig dat laaste stukje.
Om 17.00 uur mocht ik naar boven. Toen de prik eenmaal was gezet was dat heerlijk! Geen pijn meer! Ook geen gevoel meer in mijn benen, maar wat zalig dat de pijn weg was. Jammer genoeg moesten we nog even blijven, want mijn bloeddruk zakte steeds naar beneden. Toen die eindelijk goed was zakte het hartje van de baby ineens omlaag en daarna begon ik weer...
Eindelijk mochten we weer naar beneden. Marcel had ondertussen al lekker warm eten gehad en ik kreeg een kopje soep gevoerd van Mars en een beschuitje. Ondertussen lag ik nog steeds aan eeen automatische bloeddrukmeter, die als de bloeddruk omlaag zakte begon te piepen. Dat was niet iets ergs, Mars mocht gewoon op het gele knopje drukken om het piepen te laten stoppen. Ondertussen heb ik nog mijn ouders gebeld om te vertellen hoe de zaken ervoor stonden en dat ze vannacht wel opa en oma zouden zijn. Maar om 19.00 uur begon het apparaat zo te piepen, dat uitzetten geen optie meer was. Binen no time stond de kamer vol mensen. Voordat ik een medicijn kreeg toegediend werd ik weer getoucheerd. "10 cm, we gaan persen!" riep de gynaecoloog ineens... Mars en ik keken elkaar aan van: "Persen? Nu al? Maar dat kan toch niet? Het ging toch met 1 cm per uur?!?" Maar het was echt zo. De ruggenprik werd meteen uitgezet, het bed werd omgebouwd tot bevallingsbed, benen in de stijgbeugels en daar gingen we dan.
De gyn ging voor me staan en keek naar het schermpje wanneer er een wee kwam. Als zij het zei moest ik dan zo hard mogelijk persen.
Nou wat was dat lastig zeg! Persen op weeën die je niet voelt, terwijl je helemaal niets voelt! Dat viel niet mee! Pas na ruim een dik uur persen kreeg ik weer een klein beetje het gevoel terug. Dan zei ik: "Volgens mij komt er een wee, kan dat?" Wel heel vreemd dus. Alleen ik kreeg haar zonder hulp er niet uit, dus werd er een knip gezet en werd de vacuümpomp gebruikt.
Na anderhalf uur persen is om 21.08 Melanie geboren. Het gevoel dat ik kreeg toen dat warme lijfje op mijn buik werd gelegd is niet te beschrijven. Ik weet alleen nog dat ik dacht: "Wauw, die is van mij!"
De placenta kwam gelukkig al heel snel er achteraan en konden we genieten van ons mooie meisje. Echt alles gaat langs je heen op dat moment. Het was net of Mars, Melanie en ik de enige op de wereld waren.
Achteraf heb ik de bevalling voornamelijk als vreemd ervaren. Niets ging zoals ik had verwacht, helemaal het persen niet. Maar hoewel ik het nooit helemaal geloofd heb ik het echt waar wat ze zeggen: "Je bent meteen vergeten hoeveel pijn het deed, als je je kindje in je armen neemt. En als was de bevalling nog veel zwaarder, het was het waard!