Ervaring met extreem spugende kindjes?? please??

Hi allemaal,
Wij zijn al ruim 4,5 mnd bezig om uit te zoeken wat er mis kan zijn met onze jongste. Ze spuugt werkelijk de hele dag door!! Elke dag een was aan slabbetjes, doeken en kleertjes. Na de fles, tussendoor, ervoor, de héle dag!!! Paar keer bij de huisarts geweest, vorige week na 2 mnd wachten eindelijk bij de kinderarts geweest. Die zei, tja alle baby's spugen, vervelend voor jou, maar ja, daar groeien ze wel weer overheen. Mijn gevoel zegt dat er iets is, maar daar hebben ze natuurlijk niks aan.Nu heeft ze Losec Mups voorgeschreven gekregen, hij omschreef het als een soort renni. Het vreemde is, dat als ze een dag niet spuugt, huilt ze non-stop van de pijn. . Dus júist als ze spuugt, is ze vrolijk. Vorige week 2 keer fruitpotje geprobeerd, kwam er bijna gelijk weer uit. Gister potje worteltjes geprobeerd, dat kwam er echt met kracht weer uit, echt alles eronder. Dus gelijk potje weg gegooid, laat maar zitten dan verder denk ik.. Ik kan haar toch niet een jaar lang alleen maar melk en pap geven? Rijstebloem doet ze het ook  niet goed op, ze krijgt overal zo'n kramp en diarree van. Nutriton (johannesbroodpitmeel) was écht geen doen, echt dag en nacht huilen en zo'n 11 spuitluiers per dag. Zit een beetje met mijn handen in het haar.. Want we lijken door iedereen afgescheept te worden. We zijn twee keer bij de oteophaat geweest, zij is de enige die ons serieus neemt, maar het heeft nog niks geholpen..
Ik heb al dingen opgezocht, projectielspugen is het niet, want ze spuugt niet tegen de gordijnen of in een boog, ja gister met de worteltjes wel, maar de melk niet, dat golft er gewoon uit. Reflux zou kunnen, maar ze is er verder heel vrolijk onder, écht heel vrolijk. Dan heb ik nog over overgevoeligheid gelezen of intolerantie? Weet even niet meer precies hoe het heet, maar dat kwam nog het meest overeen.
Dus... alle tips/verhalen zijn welkom!!!
Alvast bedankt!
Groetjes Judith

hallo judith,

ik kan je niet helpen, want ik heb precies hetzelfde probleem, en ook ik wordt overal afgescheept met alle kindjes spugen, moeten ze overheen groeien, ik ben vorige week bij de kinderarts geweest, en ook die zei dat alle kindjes spugen, ik kreeg een medicijn "motilium", maar ook dinand heeft verschrikkelijke krampen als hij niet spuugt, en als hij wel spuugt dan is hij hartstikke vrolijk, hij is nu net 5 mnd. en als ik een beetje fruit ofzo probeer dan spuugt hij en krijgt ie krampen, het enige dat goed gaat is diksap, bij hem is het in iedergeval geen allergie, want ik moest van de kinderarts een dieetvoeding gaan geven hij heeft 2 dagen gehuild, dus ben gauw weer naar de oude voeding terug gegaan.
ik heb ook al weleens op het najaars-forum gevraags of er nog kindjes zijn met krampen en dat is eigenlijk niet het geval, dus mijn gevoel zegt ook dat er iets niet helemaal goed is, zijn darmen zijn ook altijd heel rommelig, maar bij de ha, ka en cb, krijg je dan het anwoord dat het normaal is, nou ik ken voor de rest geen kindjes die dat hebben of hebben gehad, en ken best wel wat kindjes, maar komen die knorrige en rommelige darmen jou ook bekent voor of niet? messchien dat jou kindje wel een allergie heeft, mijn dochtertje heeft ook een koemelkallergie gehad en die had de zelfde klachten, alleen bij mijn zoontje helpt de andere voeding niet!! messchien zou je in overleg met je ka 2 weken andere voeding kunnen proberen om te kijken hoe jou kindje daarop reageerd??

nou veel succes ermee, ik weet wat het is en hoeveel zorgen at je je maakt,

groetjes susanne

Hi Susanne,
Dat klinkt idd helemaal hetzelfde ja. Ze krijgt ook overal kramp van. En dat is niet normaal hoor, m'n oudste had dat helemaal niet, ja de eerste drie maanden maximaal. Andere voeding hadden ze afgeraden. Nutrilon AR zou ook niks zijn en Friso Comfort ook niet, want daar zit ook johannesbroodpitmeel in. Koemelkallergie is toch uitgesloten, omdat ze het fuit en de groente ook terug geeft? Dacht ik tenminste. Maar hebben ze dan ook geen uitslag? Dat heeft ze nl niet. Ja rond haar mond, maar das niet zo raar als daar de hele dag uitgespuugte melk zit..
Misschien kunnen we elkaar een beetje op de hoogte houden van verdere ontwikkelingen?
Groetjes Judith

Ik weet niet of het helpt maar mijn dochter (inmiddels een ondernemende peuter van bijna 2,5) heeft het eerste jaar van haar leven heel wat afgespuugt. De hele garderobe er doorheen in 1 dag, bergen spuugdoekjes en een verpeste wipstoel/maxicosi/boxkleden. Ze groeide altijd goed en was verder een blij kindje (ook wel last van krampjes). Wij hebben er dus niets mee gedaan en ze is er overheen gegroeit, ze is een goede eter nu en ze spuugt alleen als ze ziek is.

Ik weet dat het niet de oplossing is, maar misschien wel een geruststelling dat het goed komt?

Overigens de meeste baby's vinden hun eerste hapjes niet lekker, gewoon een weekje wachten en nogeens proberen?

Succes!

Hoi,
Het lijkt me erg vervelend zeg dat gespuug.
Ik geloof dat je flesvoeding geeft he??
Zou ze niet gewoon teveel binnen krijgen? Is het niet een optie om de hoeveelheid melk over meer flesjes te verdelen. Daarna een goed half uur rechtop houden , weet natuurlijk niet of je dat al doet.

Zoiezo nog niet met fruit en groente beginnen. Dit wordt afgeraden tot 6 maanden. Ik weet dat veel cb's nogal eens een verkeerd advies geven daarin en zeggen dat je vanaf 4 maanden al kunt beginnen met bijvoeden.  Liever echt even wachten tot je kindje 6 maanden is voor je met bijvoeding begint. Dan is de rijping van de darmen pas zo ver voltooid dat bijvoeding zonder problemen verwerkt en verteerd kan worden.
Helaas zijn( huis)artsen vaak minder op de hoogte van de geldende richtlijnen omtrent babyvoeding. Al sinds maart 1999 zegt de Inspectie Volksgezondheid dat bijvoeden pas vanaf 6 maanden is.

p.s. Tot 1 jaar is melk de hoofvoeding voor ieder kind. De rest is bijvoeding.
Je kindje komt echt geen voedingstoffen te kort als hij tot een jaar enkel melk krijgt.
zeker bij borstvoeding niet

Ja ik weet dat ze er binnen een jaar overheen groeien, als dat het ís! Maar dat weten ze toch niet? Want ze onderzoeken haar niet! En juist als ze níet spuugt, gaat het heel slecht met haar. We hebben haar toen bijna 4 dgn constant aan de paracetamol zetpil gehad. Echt hopeloos was het en toen begon ze weer te spugen en alles was weer goed. We hebben alles geprobeerd wat we zelf kunnen. Half uur, wel een uur rechtop na de voeding.. steeds kleine beetjes geven.. niet laten boeren.. wel laten boeren... andere voeding... rijstebloem... johannesbroodpitmeel... op de rug liggen... op de zij liggen... druppeltjes door de voeding... water gegeven.. kwam er ook uit. Ýlles komt eruit! Mijn oudste had dit niet hoor.. Ik heb al wat ervaring, ze is niet mijn eerste. Dus ik weet dat kindjes het eerste jaar spugen, maar dit is niet een beetje spugen. Ze spuugt 30 tot 60 cc per fles, naast al het andere spugen dat ze de hele dag doet. Maar ik ga haar idd niks meer geven. Waarom we dat hadden gedaan, is juist omdat het wat vaster is, dus we hadden gehoopt dat ze dat binnen zou houden.

Terug
Bovenaan