Ervaring met extreem spugende kindjes?? please??

Nog even paar opmerkingen na mijn berichtje van gisteren. Wil niemand het idee aanpraten dat hij/zij een kindje heeft met koemelkallergie, maar wilde alleen nog even kwijt dat er snel getwijfeld wordt of een kind dit wel heeft. Het lijstje van klachten (zul je ongetwijfeld kennen) is:

Darmkrampen (vaak met veel huilen)

Huidklachten zoals eczeem, jeuk, uitslag rond de mond, netelroos (galbulten of urticaria) en angio-oedeem (zwelling van bijvoorbeeld lippen of oogleden door vochtophoping)

Diarree of verstopping

Bloedverlies tijdens de ontlasting

Spugen

Problemen met de luchtwegen, astma

Loopneus, niesbuien (helder neusvocht)

jeukende, tranende ogen

Oorklachten

Groeiachterstand

Voedsel weigeren, slecht drinken Bij ons waren er echt maar een paar symptomen direkt herkenbaar, nl spugen en groeiachterstand. Ook vonden we dat hij benauwd klonk na het drinken van een fles (dat was voor mij ook een reden om het in de hoek van voeding te zoeken).

Overigens: ons zoontje was ook een zeer tevreden mannetje de eerste 3,5 maand. Hij lachtte overigens niet zo veel, maar ja daar zoek je niet altijd iets achter. Niet iedereen lacht evenveel tenslotte. Hij sliep ook al door sinds dat hij 10 weken was en in zijn ontwikkeling deed 'ie het ook heel goed. Was ook voor de artsen die ik gezien heb met hem een reden om te twijfelen aan koemelkallergie. Kortom: blijf alert! En: andere voeding is uiteindelijk toch makkelijk te introduceren om na te gaan of dit het kan zijn.

groet,

MvK

Hoi Judith,

je hebt al veel reacties gekregen. Het is natuurlijk heel fijn om steun te krijgen maar ondertussen blijft het spugen door gaan.
Ik ben er van overtuigd dat het moedergevoel heel veel zegd, als jij aan koemelkallergie denkt zou ik dat eens gaan uitproberen. Een gewone hypoallergene voeding zal dan niet genoeg zijn. Je kunt het met pepti proberen. Meestal wordt er niet direkt aan een allergie gedacht omdat ze eerst al het andere willen uitsluiten. Als er al allergieën in het gezin voorkomen is de kans groter dat je kindje ook een allergie krijgt maar als er geen allergieën binnen het gezin voorkomen is de kans nog altijd 5-10 % voor het ontwikkelen van een allergie.

Hierboven zijn al een aantal symptomen genoemd voor allergieën ze hoeven echt niet allemaal voor te komen. Normaal wordt er een onderscheidt gemaakt in 2 soorten symptomen en wordt er gekeken welke zich voordoen aan de hand daarvan wordt gekene of er mogelijk sprake is van allergie. Daarom is het belangrijk echt alles op te noemen bij een arts. dus ook haze slaapjes, onrustig slapen , veel wakker, veel draaien, etc.
De smaak wordt meestal niet meteen goed verdragen zoals hierboven al een keer wordt vermeld. In hoeverre kun je vertrouwen in het cb kunnne ze je daar wel helpen hebben ze daar wel oplossingen, misschien willen zij je helpen om te kijken of er sprake is van een allergie.

Sojamelk als vervanging van koemelk wordt tegenwoordig afgeraden omdat de meeste kindjes met een koemelkallergie ook een allergie voor soja ontwikkelen.

ik weet natuurlijk niet of het een allergie is maar als je al veel andere dingen hebt geprobeerd lijkt mij dit ook nog een mogelijkheid.
ik wens je heel veel sterkte.

Hi,

Wat een reakties!
Heb ze niet allemaal gelezen, maar hier een tip mbt melk.
Mijn zoontje krijgt vanaf zijn geboorte kunstvoeding (noodgedwongen, omdat ik medicijnen moet gebruiken)en spuugde ook heel erg.
Na veel te hebben geprobeerd: NutriTon (gevolg ; spuitluiers, Omneo (hielp helemaal niks), druppeltjes, boeren etc.etc. hebben we Nutrilon A.R. geprobeerd. Hierin zit ook JHB-pitmeel, maar schijnbaar in een betere dosering. Het werkte! Hij is nu ruim 8 maanden en spuugt sinds die tijd nauwelijks én is een blije baby gebleven. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat potjes en melk met pap nog wel eens eruit willen komen; het valt hen wat zwaar, dus we doen t steeds rustig aan. Ook is zijn ontlasting altijd keutelig, maar hij heeft er geen last (meer) van.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt....

Groetjes,
Bolbuikie

Hi allemaal,

Mijn verbinding heeft er een paar dagen uitgelegen.. dus nu kan ik pas reageren. Allereest allemaal heel erg bedankt voor je reacties! Echt super!

Jersey begon na 8 dgn losec echt ver te spugen oftewel projectielspugen.. Volgens mijn tante kan het daar bijna niet van komen, maar toch had ik er geen goed gevoel bij. Dus zijn we er mee gestopt. Kinderarts gebeld, verhaal gedaan. Motilium voorgeschreven, opgehaald, lees ik de bijsluiter; komt er wel een paar keer naar voren 'pas op met kinderen jonger dan één jaar, stuiptrekkingen en hartritmestoornissen, vooral bij kinderen jonger dan één jaar. En ik had echt ineens zoiets van.. Klaar! Dus we hebben besloten overal mee te stoppen. We gaan nog wel een keer naar de osteophaat om het af te maken. Kinderarts heb ik net afgebeld. Enige wat ik idd nog zou willen proberen is een andere voeding zoals AR. Mijn gevoel zegt dus dat het daar best eens aan kan liggen. Of idd koemelkallergie, maar volgens Nutrilon moet je dan meer symptonen hebben, maar ik had al reacties gelezen bij wie dat ook niet het geval was.
Dus.. dat is er hier aan de gang.. Verder heeft ze van haar zus de waterpokken gekregen, lekker hangerig dus ik ga er gauw weer even heen.
Groetjes en een fijn weekend!

hallo,

Ook ik heb niet echt een oplossing voor je probleem.
Mijn zoontje van nu bijna 1 jaar, heeft ook tot bijna 7 maanden heel veel gespuugd, maar op een gegeven moment werd het steeds minder. dus misschien is dat een geruststelling, dat het bij de meeste kinderen vanzelf minder wordt.

nou veel succes ermee!

groetjes bianca

halo halo mijn jongste dochter heeft een jaar aleen maar gespuwt heb toen voeding gehaalt voor spugende babys maar het is waar ze groeien er over heen maar bij mij heeft het 2 jar geduurt suxses jolanda

Hallo Judith,

Jou verhaal komt me ontzettend bekend voor. mijn zoontje Storm is nu 8weken en en is na 3 weken reflux bij hem geconstateerd. Hij viel af en kwam op een gegeven moment onder z'n geboortegewicht. Toen zijn we opgenomen in het ziekenhuis waar ze erachter kwamen dat hij reflux heeft. Na een week zijn we met zantac drank naar huis gestuurd. Ik moet dit met een spuitje achterin z'n keel spuiten, maar het is echt zoooo ontzettend vies! Ik heb het geproefd en het is zo ontzettend bitter, drie keer per dag een drama dus. Hij probeert het er zo snel mogelijk uittewerken.

Storm huilde veel en huilt nu eigenlijk nog meer, ik heb helemaal niet het gevoel dat het werkt. Hij slikt ook nog steeds, we geven hem nu Friso AR, dit vindt ie lekker en hij groeit er ook goed op alleen heeft hij héél veel last van kramp en kan hij niet poepen. We hebben even lactulose gegeven, een laxeermiddel. Maar hier kreeg hij nog meer kramp van. Ik wordt er zelf helemaal gek van, want ik heb een man die zelf huisarts is en die zo ontzettend afwachtend is. Ik ben zelf het tegenovergestelde dus het is zo moeilijk om op één lijn te komen. Ik wil nl. nog heel graag dat een kinderarts nog een keer goed naar hem kijkt en ons adviseert. Ik heb nl. nog steeds het gevoel dat het niet goed zit. Hij zweet ook enorm veel, kleddernatte handjes en voetjes en vaak een natte rug als ik hem uit bed haal (hij ligt echt niet te warm!) Ik zit er over te denken om buiten mijn man om met hem naar het ziekenhuis te gaan, maar dat is natuurlijk niet echt bevordelijk voor onze relatie 9(die verder trouwens héél goed is! We zijn supergelukkig ondanks alles). Het voelt zo naar om mijn moederinstinct te negeren. En de laatste keer dat ik dit voelde heb ik hem echt voor de keus gesteld en gezegd dat ik nú met hem naar het ziekenhuis wilde, achteraf goed want toen we daar aankwamen had hij al geen plasluiers meer en bleek hij dus reflux te hebben. Ik ben bang dat dit weer gebeurd omdat ik nu al bijna 4 weken mijn gevoel aan het negeren ben. Mijn man is verder een prima dokter (voor anderen) en volgensmij is dit heel typisch dat een dokter zodra het eigen is alles baggataliseert.

Volgens de artsenheeft Storm verborgen reflux, dit uit zich niet in spugen maar het maagzuur komt in z'n mondje en loopt vervolgens weer terug. Hierdooor verbrand de slokdarm en kan deze gaan ontsteken, wat natuurlijk hardstikke pijn doet. Heeft iemand hier ervaring met de zantac, zoja hoeveel geven jullie? Storm is nu 8 weken   en 3900gram. Hij krijgt 4keer 120cc en 1 keer 150cc op een dag. Dit gaat schoon op, zou ik hem meer moeten geven?

Alvast bedankt!

Groetjes Sasja

Terug
Bovenaan