Dag weekee,
Een prenatalescreening ookwel combinatietest wordt alleen gedaan als je er voor in aanmerking komt dus al een verhoogd risico hebt of ouder bent dan 36 jaar. Toch kan je deze test laten doen als dit niet het geval is ik dacht na 11 weken dat dit kan. Het kost (althans werd mij verteld) 127 euro. Er wordt dan bloed afgenomen (test 1) en er wordt bij de echo meestal bij termijnecho bepaling gekeken naar de nekplooi. Als je er niet in aanmerking voor komt heb je namelijk 1 op de 1000 kans dat je kindje gehandicapt is of het syndroom van down heeft. Middels deze combinatietest kunnen ze kijken of je een verhoogde kans hebt dus 1 op 200. Daarna volgen meer testen zoals de vlokkentest en punctie. Deze testen hebben 0.2% kans op een miskraam. Het kan nooit een garantie bieden dat het wel of niet zo is. Het blijft bij kansberekening.
Dit maakt het dus zo moeilijk. Mijn vriend weet het niet meer. Ik zelf wil wel die test doen, want soms kunnen ze tijden s de zwangerschap al dingen verhelpen voor je kindje. Ik wil het dus wel weten of ik een verhoogde kans heb ja of nee. Mijn vriend daar en tegen vindt dat erg moeilijk. Zijn grootste angst was ookeen gehandicapt kind bij ons heeft het lang geduurd voor we dus belsoten er voor te gaan. En nu wordt hij dus al voor de keuze gezet. Dus erg lastig.
Ik had ook niet gedacht dat ik nu al zoveel moest regelen en beslissingen moest nemen. Je moet een verloskundige kiezen (of te wel in mijn woonplaats) wil je thuisbevallen, ziekenhuis of een geboortehotel. Je kiest daar al de verloskundige op uit. Daarna moet je al kraamhulp regelen. Wat wil je bij welke organisatie
Ik moet dit al een beetje rgelen aangezien ik nog nietw eet hoeveel weken ik ben en bij ons de wachtlijsten lang zijn. Pfffffff
Ik ben nog niet eens gewend ana het feit dat ik zwanger ben en dan maak je al zulke belangrijke beslissingen.
Wel heb ik me meteen opgegeven voor moeders voor moeders. Dat wist ik al lang dat ik dat zou doen. Dus die komen vrijdag langs.
Nou dat was het even. Weekee ik duim voor je.
Inkie hoe is het nu met je??