flesvoeding wat te doen direct na de bevalling.

Hoi Judith,

Goed dat je het voor jezelf helder hebt, dat is denk ik heel belangrijk. In ieder geval nog een voorspoedige zwangerschap en een goede bevalling gewenst!

@blondie1984:
Wat jammer dat je je zo aangesproken voelt.... Ik gebruik bewust de term 'kunstmatige zuigenlingenvoeding', omdat die benaming de lading dekt. Flesvoeding is een breed begrip. Er kan immers van alles in die fles zitten, ook gewoon moedermelk ;-))

Met betrekking tot mijn eerste reactie op de vraag van Judith is het denk ik goed om je te realiseren, dat het moeilijk is om specifieke informatie te geven als er zo weinig bekend is over de situatie. Met name in geval van medicijngebruik wordt het geven van borstvoeding helaas toch vrij snel afgeraden. In bepaalde gevallen kan dit een gegrond advies zijn. Vaak blijkt dit echter onterecht te zijn. Het lijkt me voor een moeder die wel graag borstvoeding had willen geven erg zuur om achteraf te ontdekken dat er toch wel mogelijkheden zouden zijn geweest. Vandaar dat ik die optie heb genoemd. Verder geef ik in mijn reactie slechts informatie. Ik ga ervan uit dat degene die het leest, prima in staat is om zelf te beslissen of zij daar iets mee doet en zo ja, wat zij daarmee doet. Ook spreek ik duidelijk géén oordeel uit over de keuze borstvoeding/kunstmatige zuigelingenvoeding, dat is de invulling die je er zelf aan geeft...
 
@Judith, ook ik kan geen BV geven,(ik heb alleen maar vocht, geen voeding) hoewel ik het wel weer STUG ga proberen, maar das voor 99% tegen beter weten in ;-) wat ik voorgaande keren deed; hoe genant het ook klinkt; bovenlijf boot; handdoek op je knie-en, en laat maar 'lekken' (als je met je gezinnetje bent natuurlijk) op momenten dat dat niet kan, een ULTRA strakke bh en met een dag of 2 was het niet weg; maar was de meeste spanning zeg maar er wel vanaf....
 
Die discussies over wel of geen borstvoeding. waarom laten we iedereen niet in hun waarde? wie borstvoeding wil geven prima, wie niet om wat voor rede dan ook,goed!

Weet je hoe frustrerend het is als je wel borstvoeding wilt geven en het gewoon niet lukt? Ook niet met advies van een lactatiekundige? Weet je hoe vaak ik huilend met een kind aan de borst heb gezeten, van alles geprobeerd om mijn kindern borstvoeding te geven omdat dat zoveel beter was, maar dat het gewoon niet lukte?? Weet je hoe frustrerend dat is, dat zon lactatiekundige steeds maar weer zegt gewoon blijven proberen, doe dit eens, doe dat eens, en dat het dus echt niet gaat? Weet je wat voor slechte moeder ik mezelf vond omdat ik mijn kind geen borstvoeding kon geven??

Ik heb het met 4 van mijn kids tot in den treure geprobeerd, zo erg zelfs dat mijn jongsgte zoon te veel af viel omdat ik geen vette borstvoeding had. Maar ja borstvoeding is beter wil iedereen je maar laten geloven.....

En als het zoveel beter is, waarom moet je dan als je borstvoeding geeft vitamine K bij geven? Waarom zit dat er dan niet in?

Nee hoor, bij mijn 6e geen getob, gewoon gelijk de fles met kunstvoeding!!
 
ik ga bewust geen bv geven... dit is mijn keus... en wie daar problemen mee heeft, loopt toch lekker een eind weg....

was idd ook benieuwd naar de hoe en wat van flesvoeding na de bevalling.... dat heb ik inmiddels gelezen...

de rest ook.... grr... waar maken mensen zich druk om...
 
Ha Romany, ik denk dat ik dan vooral met een strakke BH zal lopen of anders helemaal alleen op de slaapkamer moet gaan zitten. Het lijkt mij prima om bloot te zitten lekken maar ik denk dat mijn dochter van 12 dit echt wat anders zal zien.

En dames, wat levert de vraag BV of flesvoeding toch altijd veel discussie/emotie's op. Het verbaast me eigenlijk altijd wel hoe fel sommige "strijden" voor BV. De verschillende deskundige van het ZH zeiden juist overtuigend en troostend tegen mij dat flesvoeding echt ook goed is voor je kind. Juist om tegenwicht te geven aan alle verhalen dat BV per definitie beter zou zijn. goed, ik heb nu geen keuze, maar ik heb ook mijn schoonzus gezien die echt heeft lopen worstelen met BV. Zij en haar zoontje maanden huilend bezig zijn omdat het beter zou zijn. Gezien alle pijn en frustatie leek het me bij hun helemaal niet beter. Nadat ze over haar schuldgevoel heen was en over ging naar flesvoeding werd iedereen blij en konden ze pas gaan genieten van elkaar. Toch ontzettend jammer dat ze die eerste tijd zo hebben moeten worstelen.

En wat jammer dat moeders elkaar zo vaak veroordelen ipv elkaar te steunen.

Groetjes Judith
 
@goldwinggirl:
Ik vind het spijtig voor je dat je borstvoedingsperiodes niet zo zijn gelopen zoals je het eigenlijk had gewild :-((
Omdat ik niet bekend ben met de achtergrond, kan ik niet aangeven wat er mis zou kunnen zijn gegaan. Twee punten die je noemt wil ik echter graag toelichten. Je schrijft dat je geen vette borstvoeding had. Uit onderzoeken blijkt keer op de keer dat de samenstelling van moedermelk gewoon goed is, het bevat alles wat een kind nodig heeft voor een gezonde groei en ontwikkeling. Aan de kwaliteit van jouw melk hoef je dus echt niet te twijfelen. Waar wel sprake van kan zijn, is een ineffectief borstvoedingsbeleid. Wanneer het aanleggen bijvoorbeeld niet goed gaat, kan het kindje de borst niet goed leegdrinken en komt hij niet goed aan de vette achtermelk toe. Ook wordt nog wel eens geadviseerd om het aantal voedingen en/of de voedingsduur te beperken. Ook in dat geval kan het zijn dat de baby niet voldoende vette achtermelk tot zich kan nemen.

Er wordt idd geadviseerd om een baby de eerste drie maanden vitamine K bij te geven. Vitamine K wordt in de darmen aangemaakt, een proces wat bij een baby nog niet afdoende verloopt. Dat staat dus los van de soort voeding die het kindje krijgt. Moedermelk bevat uiteraard wél vitamine K, maar.... juist de vette achtermelk bevat het hoogste gehalte aan deze vitamine (en colostrum is helemaal een goede bron van vitamine K!). Zo kom je automatisch weer uit op het borstvoedingsbeleid, want daar gaat het hier in Nederland helaas nog veel te vaak fout. Dáárdoor kan een baby zonder suppletie idd een tekort aan vitamine K oplopen.
 
hoi,

Ik vind 't eigenlijk helemaal niet raar dat Yvonne met deze informatie komt! Het is in sommige gevallen goed om nog even verder te zoeken. Ikzelf gebruik ook med waarvan nog niet voldoende is onderzocht of je er wel of geen borstvoeding mee kunt geven. Maar ik wil het wel erg graag! Met mijn eerste heb ik dit ook gedaan maar toen gebruikte ik deze medicijnen nog niet!
Ik denk dat het belangrijk is dat iedere moeder doet waar ze zich zelf het beste bij voelt! Als je niet gelukkig wordt van bv geven of als het niet lukt zou ik ook zeker flesvoeding geven!
Wat ik wel eens mis aan informatie is hoeveel energie borstvoeding geven kost!! Je moet er echt goed bij blijven eten en rusten want het kan best zwaar zijn!
 
Terug
Bovenaan