flesvoeding wat te doen direct na de bevalling.

@ yvonne,

jij denkt de wijsheid in pacht te hebben. Mijn melk is onderzocht in het ziekenhuis bij de laatste twee kinderen, bij de 5e heb ik tegen beter weten in toch borstvoeding gegeven, maar mijn kindje kwam in krietieke toestand omdat het te veel afviel. Hoe mijn melk onderzocht is weet ik niet, ben er niet bij geweest, maar ik neem aan dat het ziekenhuis heus wel weet wat ze doen. jammer maar helaas mevrouw, u bent een van de weinige waar hte lichaam helaas geen goede melk maakt. het komt niet vaak voor, maar het komt dus wel voor.
 
@goldwinggirl;
Ik weet dat er hard wordt gewerkt om de begeleiding bij borstvoeding in ziekenhuizen te verbeteren. Ondanks dat komt het helaas nog veel te vaak voor dat juist die begeleiding in ziekenhuizen (zwaar) te wensen overlaat. Zo lang dat zo is, durf ik er niet klakkeloos vanuit te gaan dat een ziekenhuis ten aanzien van borstvoeding wel weet wat ze doen.
Ik vind het overigens wel heel interessant en leerzaam wat je aangeeft. Heb je de onderzoeksresultaten en de waardes meegekregen?
 
Een begeleiding die zwaar te wensen overlaat is overigens te herkennen o.a. aan moeders die met kapotte tepels (en vaak een setje tepelhoedjes) met hun baby uit het ziekenhuis komen en/of door een zorgverlener zijn 'geholpen' met aanleggen door het kindje bij het hoofd te pakken en deze aan de borst te drukken. Ik denk dat borstvoedingonvriendelijke adviezen vaak moeilijker te herkennen zijn door jonge ouders.
 
@ Yvonne, ik had geen tepelhoedjes, geen kapotte borsten, geen tepelkloven, geen baby die aan mijn borst gedrukt werd. alle kindjes pakten heel mooi de borst, dronken ook heel mooi mijn borst leeg, maar nogmaals, mijn 3e viel zo ongelofelijk veel af dat het echt gevaarlijk werd hem nog verder te voeden met alleen de borst. En omdat en kolven en baby de fles en aan de borst om het uur gewoon te veel werd ben ik er mee gestopt.
Bij de 4e en 5e nog geprobeerd maar ging dezelfde kant op, te veel afvallen, na een uur weer honger, dat trek je gewoon niet meer.
Heb toen de waardes wel meegekregen maar zou nu niet meer weten waar ze zijn.
 
Hoi goldwinggirl,

Ik vind het fijn dat je reageert, bedankt daarvoor :))
Het lijkt me beangstigend om mee te maken dat je baby zo in nood komt, dat wil je gewoon niet...

Aan de hand van wat je schrijft, kan ik niet anders dan concluderen dat je eigenlijk praktisch alles mee had. Geen problemen verder een goed op gang komende melkproductie, alleen bleven je kindjes afvallen en dat was uiteraard een serieus probleem.

Wat ik op dit moment niet zo goed kan plaatsen is de reden van het inzetten van een kolf. In bepaalde probleemsituaties kan kolven nuttig zijn, bijvoorbeeld wanneer het kindje niet goed of helemaal niet aan de borst drinkt. Of bijvoorbeeld wanneer er duidelijk sprake is van te weinig melk. Ook kiezen veel moeders er uiteindelijk voor om te gaan kolven op momenten dat zij niet bij hun kindje zijn. Met het vervangen van een live-voeding door een kolfsessie lukt het vaak goed om de melkproductie in balans te houden.
Wanneer er fulltime live wordt gevoed en daarnaast wordt nog gekolfd, dan is dat een extra stimulans bovenop de natuurlijke melkproductie van de moeder en de behoefte van het kindje. Er wordt dan dus meer melk aangemaakt dan in principe nodig is. Dat kan goed gaan, maar dat kan ook resulteren in (extra) overproductie oftewel hyperlactatie. Daardoor raakt de balans zoek en krijgt een baby structureel een teveel aan vetarme voormelk binnen. Dat kan vervolgens resulteren in te weinig groei of zelfs afvallen. De melk die wordt afgekolfd zal dus idd ook structureel de vetarme voormelk zijn, wat de waardes en de uitslag van de test zou kunnen verklaren.

Is de optie 'te veel melk' destijds ook ter sprake gebracht? Hier kun je er meer informatie over vinden:
http://www.lalecheleague.nl/Borstvoeding-ABC/Te-veel-melk.html .
Op deze pagina worden de mogelijke symptomen duidelijk op een rijtje gezet:
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/hyperlactatie.html .
En dit is een link naar een goede uitleg over voor- en achtermelk:
http://www.borstvoeding.ecoparents.com/borstvoeding.html .

Ik ben benieuwd of die informatie herkenbaar voor je is?
 
@ Yvonne,

Bij de tweeling heb ik gekolfd omdat ze te vroeg geboren waren en de zigreflex nog niet hadden, ze hebben twee weken via de sonde borstvoeding gekregen, en dat was ook om mijn melkproduktie op gang te brengen/houden voor als ze gewoon gingen drinken.

Bij de 3e heb ik een week gekolfd om te zien of hij wel genoeg dronk en of ik wel genoeg melk had. Er werd toen geadviseerd om eerst te kolven en daarna hem de bost te geven om zo bij de achtermelk te komen. Maar eerst twee keer 15 min per borst kolven en dan daarna de baby nog eens aan de borst is heel zwaar, zeker als er nog twee kleintjes rondlopen.

Bij de 4e heb ik het 3 weken geprobeerd, maar omdat die bij de controle op het CB hij nog niet op zijn geboortegewicht zat ben ik er vrijwel direkt meegestop.

Bij de 5e heb ik een week borstvoeding gegeven toen ik in het kraamhotel was, maar was niet gemotiveerd omdat ik bang was dat het weer fout zou gaan.

En als straks mijn 6e geboren is ga ik het in goed overleg met mijn man en de verloskundige helemaal niet meer proberen. Ik zie het niet zitten met 5 kids die aandacht vragen met een baby aan de borst te gaan zitten, met in mijn achterhoofd dat het waarschijnlijk toch niet lukt en de stress die dat met zich mee brengt.
 
Terug
Bovenaan