flesvoeding wat te doen direct na de bevalling.

@ Yvonned,

nee tuurlijk jij hebt helemaal gelijk. Zelfs als ik kolfde was mijn borstvoeding bijna dooschijnend, maar mijn voeding was echt helemaal goed hoor!.
Helaas ben ik dus gewoon een van de weinige vrouwen die geen goede borstvoeding hebben, het klinkt voor jou misschien raar, maar het komt echt voor.
 
Even een opmerking :

Ik heb zelf borstvoeding gegeven en ga dat weer doen. Maar als je dat niet doet lijkt het me idd pijnlijk met de stuwing.

Is het geen optie om even te kolven?
Toen ik kolfde ging mijn productie ook achteruit. Al is het dat je de eerst 2 weken even kolft asl het 'echt' nodig is. Als je niet met regelmaat kolft gaat de melk vanzelf weg. je hoeft die melk niet aan de baby te geven, maar zo haal je de stuwing wel weg.....uhmmm lijkt mij dan.

Misschien het proberen waard
 
@goldwinggirl:
Vroeger dacht men inderdaad dat je de kwaliteit van moedermelk kon bepalen aan de hand van de kleur ervan. Nu weten we dat de rijpe moedermelk er van zichzelf wat blauwachtig-wit uitziet, soms idd wat doorschijnend. Dat is dus heel normaal. Vergeet niet dat we gewend zijn aan de kleur van koemelk, moedermelk ziet er dan beduidend anders uit. Dat betekent echter niet dat de kwaliteit ervan niet goed zou zijn.
Wanneer er wordt gekolfd om het kindje om het kindje van moedermelk te voorzien, is het - net als met voeden - belangrijk dat de borst zo goed mogelijk wordt leeggekolfd. Je zult dan ook vettere melk kolven, die wat wat 'geler' van kleur is (hoe leger de borst, des te vetter de melk). Om goed te kunnen kolven is het belangrijk dat de melkstroom goed op gang komt en dat kan alleen als het lukt om een effectieve toeschietreflex op te wekken, iets wat je met kolven echt moet leren. Ook daar valt veel over te vertellen ;-))
Al met al is het aan te raden om je nog tijdens de zwangerschap voor te bereiden op het geven van borstvoeding, door jezelf goed te laten informeren (en dat is precies wat hier ter discussie staat: de juiste en volledige informatie als basis voor een gefundeerde keuze). Het vergaren van juiste en volledige informatie kan bijdragen aan het welslagen van je borstvoedingsperiode. Het vergroot je zelfvertrouwen en je zelfredzaamheid en het stelt je in staat om eventuele problemen te herkennen en waar nodig op te lossen.
De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en Borstvoedingorganisatie LLL organiseren in heel Nederland informatiebijeenkomsten over borstvoeding. De VBN en LLL zijn beide vrijwilligersorganisaties. Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen diverse aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, het afkolven van moedermelk en borstvoeding in de praktijk. Uiteraard is er gelegenheid om ervaringen uit te wisselen en vragen te stellen, breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op www.borstvoedingnatuurlijk.nl en op www.lalecheleague.nl.
 
Even over vitamine K. Baby's hebben voldoende aan borstvoeding, alleen in zeldzame gevallen komt het voor dat baby's een tekort hebben aan vitamine K en dan kunnen er bloedingen voorkomen, omdat deze baby's niet vooraf te herkennen zijn heeft men beslist alle baby's vitamine K te geven. Bij flesvoeding voegen ze dit daarom al extra aan de flesvoeding toe, bij borstvoeding gaat dit niet en zul je het zo moeten geven.
 
ik wil graag even reageren.
ik ben nu 33 weken zwanger van de 2e en ik heb nu al besloten om geen borstvoeding te geven.
bij de 1e heb ik 3 dagen lang lopen kolven om de bv op gang te krijgen (resultaat 5 druppels). ook mijn dochter pakte de tepel niet goed.
toen zij in de 3e nacht ruim 2u gehuild heeft (achteraf van de honger) hebben we besloten dat we overstapten naar fv.
ik weet dat het bij de 2e anders kan lopen, maar ik heb geen gezin meer in dat hele gedoe van kolven ed.
de stuwing heeft bij mij 1 dag geduurd. en als je een paar dagen een strakke bh aantrekt (24u per dag) vond ik het best wel meevallen.
 
Ik heb na de eerste 2 bevallingen Dostinex gekregen, en geen last van bijwerkingen gehad (eerlijk gezegd, pakte mijn lichaam gelijk zijn cyclus weer op) Na de laatste bevalling kreeg ik het niet, (cyclus kwam na 4 maanden pas op gang) Dus klein voordeeltje.

Wbt borstvoeding, zou ik zooooooooooo graag willen geven maar mag niet wegens medicijnen.

Maar ik moet wel zeggen dat ik behoorlijk lang last heb gehad van stuwing, ik grebruikte toen koolbladeren, dat werkt super koelend.

Maar ik weet niet of je zomaar Dostinex krijgt hoor, dat moet je even navragen bij de verloskundige (ik kreeg het omdat de kinderen overleden waren)
 
Zo veel reacties..
Heb wat losgemaakt met mijn verhaaltje geloof ik.
ten eerste wil ik even zeggen dat ik niemand veroordeel, wel of geen bv, wel of geen fv.
De reactie van Yvonne kwam op mij gewoon heel verkeerd over, er zijn altijd situaties waarin een bv misschien niet lukt.
Iemand hier schrijft dat ze geen vette melk had.. Yvonne heeft daar ook weer heel duidelijk haar mening over dat er waarschijnlijk niet goed gekolfd is o.i.d.
Als het niet lukt lukt het gewoon niet, KLAAR!

Ik ben nu zwanger van mijn 2e kindje en ik weet vanaf het begin al dat ik geen bv ga geven. Bij mijn 1e wou het echt voor geen meter, ook niet met hulp en ik wil dit keer heel graag mijn kraamperiode lachend doormaken ipv huilend van dat de bv niet liep zoals ik zou willen.
Mijn dochter is hartstikke gezond en die heeft ook flesvoeding gehad. Oftewel, kunstmatige voeding.

Maar goed, voordat ik me hier helemaal over op ga lopen winden brei ik er een eind aan, en ga me douchen en proberen te slapen. Morgen hebben we de 20wk echo. Spannend! Hoop zo dat alles goed is.
Voor iedereen een fijne zwangerschap en voedse alshet zover is ;-)
 
@Nynke80
Tjonge, wat verschrikkelijk verdrietig zeg :-(( Ik hoop van harte dat je post hier betekent, dat je toch een gezond wondertje in je armen mag sluiten. Dat is in ieder geval wel mijn wens voor jou...

@blondie1984:
Ik zou je willen vragen om toch even goed te lezen voordat je reageert.... Ik heb namelijk niet geschreven dat er waarschijnlijk niet goed is gekolfd 'o.i.d.' en ik heb zeker geen mening daarover gegeven, ik heb enkel wat basisinformatie over de werking van borstvoeding gegeven. Of iemand iets met die informatie doet en zo ja wat, dat is helemaal aan die persoon.
In ieder geval succes vandaag met de 20 wekenecho!

In meerdere berichten wordt het onderwerp borstvoeding en medicatie aangeroerd. Op bv.com wordt daar uitgebreid aandacht aan besteed. Tevens is er op deze site en verklarende lijst voor moeders en professionals te raadplegen. Dit is de link naar de betreffende pagina: http://www.borstvoeding.com/problemen/medicijnen/bv1.html . (n.b.: dit is een algemene reactie voor belangstellenden, voel je dus vooral niet aangesproken als je al wel een duidelijke keuze hebt gemaakt ;-))

De reactie van Nynke80 gaat me wel aan het hart... Als je wens om borstvoeding te geven zo sterk aanwezig is, lijkt het me pittig om te horen dat het wordt afgeraden :-((
Inmiddels is het Moedermelknetwerk al een aantal jaren actief in Nederland. Het Moedermelknetwerk is een betrouwbare manier om vraagmoeder en donormoeder met elkaar in contact te brengen. Wanneer het niet mogelijk is om je kindje jouw eigen melk te geven, dan is donormoedermelk wellicht een overweging waard. Meer informatie hierover is te vinden op www.moedermelknetwerk.nl .
Een andere mogelijkheid voor vraagmoeders en donormoeders om met elkaar in contact te komen is het online sociaal netwerk Eats on Feets Global: http://www.eatsonfeets.org/ .
 
Terug
Bovenaan