Fruithapje

Hallo Allemaal,

Ik heb even een vraag. Onze dochter van 7 weken loopt al behoorlijk voor op haar mimiek hebben ze gezegd bij het consultatiebureau. Ze slaapt overdag praktisch niet, beweegt heel gecontroleerd met haar armen, ze volgt je echt. Ze brabbelt al, lacht al 3 weken..

Nu hadden wij de indruk dat ze meer wilt dan alleen fles dus hebben we vanmiddag wat fruit klaargemaakt. Een appeltje, sinasappeltje en een kiwi in de staafmixer en met een lepeltje wat hapjes gegeven. Geen krampjes, spugen, diaree of wat dan ook, alleen maar likken, smekken en nog meer willen.. Nu weet ik dat het ontzettend vroeg is, en ik kom niet met de vraag om me te laten vertellen hoe stom dit is, maar meer met het feit hoevaak we dit kunnen doen? Kunnen we haar iedere dag wat fruit aanbieden of beter om de dag? Hoeveel kunnen we haar het beste geven of geeft ze dit zelf het beste aan?

Alvast bedankt voor de reacties.
Groetjes Maaike
 
Zoals ik net al aangaf in mijn bericht dat ik niet zat te wachten op commentaar maar op advies. Niet boos bedoeld maar iedereen doet het op zijn eigen manier en wij hebben besloten wel al een fruithapje te geven hoe vroeg het ook nog is!
 
Je wilt geen commentaar maar advies. Nou, mijn advies zou zijn om nog even te wachten met het geven van een fruithap. Ook niet om de dag. Ook al vindt ze het lekker en loopt ze qua ontwikkeling voor. Je weet niet hoe het staat met de ontwikkeling van de organen. Ik zou er als ik jou was niet zomaar vanuit gaan dat die voldoende ontwikkeld zijn om een fruithap te verwerken. Jij bent natuurlijk haar moeder en hebt het voor het zeggen, maar ik denk dat je op dit forum niemand zal zien die het met je eens is.
 
een baby moet rechtop kunnen zitten (ondersteund met kussens) voor het toe is aan vast voedsel. en dan nog zou ik wachten tot 6 maand.
 
en weet je waar je ook op kan letten? als je een lepeltje naar het mondje brengt moet het mondje open gaan. die hele kleine baby's proberen het eten er weer uit te duwen met het tongetje, dat lijkt op likken. daarbij mijn zoontje was ook al zo vroeg met zijn ontwikkeling, maar lachte en brabbelde al met 2 week. geen denken aan dat wij hem toen al vast voedsel hebben gegeven!
 
Ik geef je hierbij het advies om het niet te doen, dit is gewoon niet goed voor je dochter, je wil toch het beste voor je meisje of niet. Dit is niet het beste voor haar, echt met 4 maanden is het al vroeg, 7 weken is echt nog veels te vroeg, je doet er haar geen goed mee, mijn inziens.
 
Naast al het bovenstaande, waar ik het ROEREND mee eens ben, vind ik het ook geen slimme fruit(mix) keuze. Sowiezo als je begint met fruit luidt het ADVIES om met 1 soort fruit (eigenlijk liever groente) tegelijk te beginnen. En dan helemaal geen kiwi en sinaasappel als beginnersfruit, dit zijn met 6 maanden al risicovolle fruitsoorten in het kader van darmkrampjes en allergische reacties!
Als ik even terug denk aan mijn eigen ventje in die periode, zou hij het ook heel interessant hebben gevonden, alleen al die mooie lepel waar het op zit. Wil niet zeggen dat hij het dan ook gelijk maar moet hebben. Mijn advies is dan ook; kijk nog eens goed naar je dochtertje, interpreteer je de signalen wel vanuit een helder perspectief??
Of wil je gewoon te graag dat ze voorloopt op de rest omdat het CB het ook al aangeeft dat ze zo snel is met alles.
Je vraagt wel geen kritische reacties maar het spijt me te zeggen dat je berichtje me wel de nekharen overeind doen gaan! Ik zou in ieder geval direct stoppen in het belang van mijn kind!!

gr. Saskia
 
Terug
Bovenaan