Fruithapje

Advies?

Niet meer doen de komende 19 weken. Fruit is bijvoeding, en bijvoeding geef je vanaf 6 maanden. Pas dan zijn de ingewanden van een baby er aan toe op iets anders dan melk te kunnen verteren (voor die tijd voedt het niet) en er niet te hard op te reageren (de darmen zijn nu nog veel te permeabel wat tot allerlei erg nare effecten kan leiden).
Daarnaast: liever beginnen met groente. Kiwi mag je pas met een jaar geven, sinaasappel tussen de 9 maanden en een jaar.

Verder advies: informeer je goed voor je verder domme dingen doet. Op borstvoeding.com kun je heel veel lezen over de introductie van bijvoeding (ook als je geen borstvoeding geeft).

Er zijn nou eenmaal vaste leeftijdsindicaties voor dingen. Een kind zit doorgaans 9 maanden in je buik. Komt ie eerder naar buiten dan noemen we dat niet 'er eerder aan toe zijn', maar 'prematuur'. Breezers mag je pas vanaf je 16e, autorijden mag je vanaf je 18e. En bijvoeding doe je vanaf 6 maanden.
 
ik heb een zoontje van bijna 13 weken maar het is nog geeneens in mij opgekomen om hem bijvoeding te gaan geven. en ook hij is overal op tijd mee [behalve het omdraaien heeft hij nog niet uitgevonden]met zijn lengte en gewicht heeft hij ook een voorsrong maar dat zou voor mij geen reden zijn om hem bijvoeding te gaan geven. ben met de oudste met ongeveer 6 maanden begonnen.

je hoort wel vaker dat mensen staan te popelen om ze wat anders dan melk te geven. ik vind alleen de fles geven makkelijk de eerste 6 maanden. schone luier,fles spelen en slapen. daar bestaat nou eenmaal het leven van een baby uit.

je hebt al genoeg kritiek en advies gekregen, dit doen we alleen maar om je te waarschuwen. de ingewanden zijn net maar det aan de melk gewend. nu heb je nog geluk dat ze er geen last van heeft gehad voor hetzelfde had je nu op en neer kunnen sjouwen naar het ziekenhuis.

groetjes
 
Laat je wat dit betreft goed begeleiden en adviseren door het cb zij weten uit ervaring wat goed is voor een kindje ook als het voorloopt op de rest. Maar let wel elk kind loopt in iets erg voor ze leren allemaal op andere momenten nieuwe dingen de 1 vroeg de ander laat. Maar kinderen die extreem laat zijn met dingen geef je ook niet pas met 1,5 jaar voor het eerst een fruithap of iets dergelijks toch?
 
Het is misschien heel goed bedoeld allemaal dat je je kindje al fruit geeft, maar hoever ze ook vooruit loopt qua mimiek, beweging en alles, haar organen zijn zeker nog niet genoeg ontwikkeld om nu al aan bijvoeding te beginnen. Ze reageer er misschien die eerste keer goed op, zonder krampjes of eventueel allergische reacties. Maar een allergische reactie krijg je pas als je al eerder iets van dat gegeten hebt, en doordat je er zo vroeg mee begint, kun je juist een allergische reactie opwekken omdat de organen het niet willen (kunnen) accepteren.

En ik kan je vetellen met een kind die allergische is, ben je verder van huis. En dat vergeef je jezelf nooit weer, als je daar zelf in mee hebt gedragen.

Enne... ze kan een lepeltje nog zo interessant vinden, autosleutels zal ze even interessant vinden, maar je zet haar nog niet achter het stuur.

Ik had je graag advies willen geven over hoeveel en hoevaak je je dochtertje fruit wilt geven, maar gezondheid van je dochtertje is toch wel wat belangrijker?

Liefs Rixt
 
Ik sta een beetje perplex van alle antwoorden die ik van jullie krijg. Jullie schilderen mij af als een slechte moeder omdat ik nu al een fruithapje geef.

Toevallig heb ik het er met mijn oma over gehad, en zij gaf aan dat ze vroeger ook heel vroeg al fruit gaf aan haar kinderen, met 6 weken al. En wat betreft het soort fruit hun pastte alleen op met sinasappelen maar verder kregen ze alles. Dus ik kan de link niet helemaal leggen waarom hun toen wel kon en nu niet?
Zelf op het kinderdagverblijf hadden ze het er al over dat er meerdere baby's van 10 weken zijn die fruit krijgen..

Maar goed in iedergeval bedankt voor alle reacties, ik zoek het zelf wel uit! Een fijn forum waar iedereen met zijn vragen kwijt terecht kan dat is dit in iedergeval niet, je word alleen maar ten onrechte slecht veroordeeld!
Groetjes Maaike
 
maaike,

de reacties zijn als goed advies bedoeld. Ik schrok ook toen je zei dat je al een fruithapje geeft.
Maar de kiwi's en sinaasappels zijn erg scherpe fruitsoorten waardoor ik zelf nog wel is af en toe het zuur van krijg.

Ik weet zelf ook nog van vroeger dat ik liga met geprakte banaan en sinaasappelsap kreeg met 3 maanden.
Vroeger was alles anders, ze zijn er nu achter dat je beter later kunt beginnen met bijvoeding.

Ik zou het op 2x in de week houden als je het wilt doen en het bij 1 fruit soort houden en dan appel of peer.
 
Bedankt voor jullie reacties!
Welke fruitsoorten zouden jullie zelf dan proberen die niet te zuur zijn? Zou meloen,perzik,nectarine, druiven, ananas en banaan kunnen?
Groetjes
 
Terug
Bovenaan