geen kraamzorg

hallo,
ik ben ook polyklinisch bevallen(twee keer) en had geen kraamzorg(in belgië niet zo voor de hand al bestaat het al in grote steden)
het valt eigenlyk wel reuze mee,je moet ervoor zorgen dat jy vooral goed kan slapen (ik weet niet of je bv wil geven maar je gaat genoeg moeten rusten en eten om genoeg melk aan te maken)
maar als je moeder je al eens kan komen helpen is dat ook al geregeld!
en niet teveel bezoek!by de eerste liep het echt uit de hand(twee uur na de geboorte wel 20 bezoekers)by de tweede hebben we een geboortefeestje gegeven by myn ouders thuis en na een uur of vier weer lekker naar ons eigen huisje gegaan.(toen was hy al byna twee maand)
ik heb een boek in huis gehaald,omgaan met je kind van ouders van nu en die agenda waarin alle eerste vragen beantwoord worden(ontlastng,navelverzorging,welke olie je in bad mag gebruiken e.a.)
het lukt je best en zoveel spulletjes heb je echt niet nodig,wat lekker warme pyama's en een trappelzak eventueel,wy hebben hier wel verwarming en weet je waar de jongste het liefst slaapt? in de veranda!!! hy is nu wel al byna zes maanden.
trouwens slaapkamertemperatuur is meestal 18 graden (ben alleen even kwyt vanaf welke leeftyd)pff een heel verhaal maar ik hoop dat het je helpt
 
Hoi Babsje,

Ik kan je helaas niet vertellen hoe het gaat als je geen kraamhulp neemt of hebt.
Wel kan ik je vertellen dat mijn vriend en ik er heel bewust voor hebben gekozen om géén kraamhulp te nemen voor na de bevalling.
Voor ons is het een persoonlijke keuze geweest op basis van de ervaringen van de mensen om ons heen. Ik kom zelf uit een vrij groot gezin en vanuit mijn cultuur is het ook de normaalste zaak van de wereld om alles zelf te doen binnen de familie.
Daar komt ook nog bij dat mijn vriend na de bevalling twee tot drie weken thuis blijft, zijn moeder bij zal springen en mijn familie voor de persoonlijke verzorging zal zorgen.
Ik denk dat ik dan al met al genoeg man in huis heb om bij te kunnen komen...
Wat bovendien ook meespeelt bij mij is het feit dat mijn eigen moeder vorig jaar is overleden en na de bevalling zal ik geen behoefte hebben aan een wildvreemde die niet weet wat er dan allemaal door mij heen raast.

Ik wens jou in ieder geval veel succes want je moet nu nog maar heel even!
Laat je weten hoe alles straks is verlopen??

Groetjes Marlene
 
Hallo,

Ik heb begrepen dat als je geen kraamzorg kan krijgen om wat voor reden dan ook, dat er dan een wijkverpleegkundige elke dag gedurende kraamweek bij je langs komt om moeder en kind op gezondheid en zo te checken, dus dan heb je de 'zorgende' kant van de kraamhulp al gedekt, en de huishoudelijke kant is dan op te lossen door familie. Misschien kan je dat navragen bij de assistent van de huisarts ofzo?

succes in ieder geval

groetjes kirsten
34w4d
 
bedankt voor de reacties

er zijn dus toch meer mensen die geen kraamzorg hebben (gehad)
ik zie wel hoe het loopt
mijn moeder is er en mijn man is ook thuis dus we redden ons vast wel

nu nog wachten op de kleine

groetjes babs 39+1
 
Terug
Bovenaan