gek he..of herkenbaar?

Hoi,
Ik zou willen zeggen, dat als je twijfelt, je het echt 'moet' proberen. Lukt het niet dan ben je nog zo over op de fles. Hoef je achteraf ook niet steeds te denken, had ik maar....
Ik heb Skip tot ruim 9 maanden borstvoeding gegeven en ik vond het heel bijzonder. Maar..... voordat het eens een beetje liep, dat heeft zeker 2 maanden geduurd. Dus als je het wil proberen, sta er ook echt achter. Niet bij iedereen loopt het meteen super.
Na die twee maanden liep het heel goed en vond ik het zo mooi en bijzonder dat mijn melk hem zo goed deed groeien. Hij groeide heel erg goed. Ook die momenten dat ik lekker met hem samen op de bank of in bed zat, lekker bij mij aan de borst. Heerlijk. Bij een tweede ga ik het zeker weer doen!
Ik vond het ook erg makkelijk dat ik hem altijd eten kon geven. Ik voedde niet op tijd, gewoon wanneer Skip erom vroeg. Was hij huilerig of niet helemaal fit, kom maar bij mama drinken haha.
Ik wil niemand hiermee voor het hoofd stoten, maar ik vond het een heel intense, mooie tijd die ik voor geen goud had willen missen.
Ik ben dan ook blij dat ik alle problemen van het begin heb kunnen overwinnen, en dat ik daarna nog 7 maanden intens van deze tijd heb genoten.
Succes met je beslissing!
Groetjes, Noortje mv Skip

Nog even wat. Ik vind de informatieverstrekking rondom borstvoeding ontzettend slecht. Hoeveel verhalen ik al niet gehoord heb van vrouwen die gestopt zijn om redenen die absoluut niet nodig zijn. Er wordt zoveel onzin geschreven en verteld dat ik het niet gek vind dat veel vrouwen na een paar weken stoppen. Echt heel erg jammer. Het is toch stom, dat je door een advies juist veel verder van huis raakt dan je al was. Oh, denk je dat je niet genoeg melk hebt, dan ga je hem toch bijvoeden........NEE, niet doen. Oh, als je kolft komt er niet zoveel melk uit je borst, tja, dan kun je misschien maar beter bijvoeden.... NEE, niet doen. Heb je pijn bij het voeden, tja dan kun je misschien beter gaan kolven om je borsten te ontzien..........NEEEEEE. Er zijn echt andere oplossingen. En natuurlijk zijn er vrouwen bij wie borstvoeding niet kan of lukt, maar dit zijn er niet zoveel. Los gezien van de vrouwen die het gewoon niet willen, ook prima! Ik vind het alleen zo ontzettend jammer dat er zoveel vrouwen stoppen (tegen hun zin in) omdat de hulp zo slecht is.
Ook het consultatiebureau, artsen, verloskundigen en verpleegkundigen maken fouten in hun informatie over borstvoeding. Niet overal en altijd natuurlijk.
We hebben in Nederland nog een flinke slag te maken wat betreft dit onderwerp.
Zo, dat wilde ik nog even kwijt haha.

tja hier istie dan maar weer, de knuppel in het hoenderhok.

Ik vind het zo jammer dat mama's zich slecht laten voorlichten over de bv. De adviezen van de ha, de wijkverpleegkundige, de mensen in het ziekenhuis enz   enz al die mensen van wie je zou verwachten dat ze weten waar ze het over hebben..... helaas. Teleurstellend.

Dat kunstvoeding (want flesvoeding kan even goed mm zijn) net zo goed is als moedermelk.... tja helaas, maar dat is dus echt niet zo, dat geeft de fabrikant zelf al toe, dus laat dat geen discussie zijn.

Dat papa nou ook eindelijk iets mag..... wat dacht je van gezellig in badje doen, of de luier verschonen, saampjes wandelen, spelen en ga zo nog maar even door.

We zijn nou eenmaal geboren met borsten en melkklieren, ze zijn bedoeld voor het zogen van je kindje.

Mama's die heel hard proberen en waar het mislukt, dat vind ik heel erg jammer en verdrietig. De meeste mama's waar het mislukt is echter door slechte begeleiding, wat het nog verdrietiger maakt.

Iedereen kijkt een mama die rookt of drinkt tijdens haar zwangerschap met een scheef oog aan, maar daar mag je best wat van zeggen, maar als een mama kiest voor een slechtere voeding dan het beste wat ze kan geven, nee dan geven we de mama een schuldgevoel....

Een slechte mama door het wel of niet geven van bv, nou zover ga ik niet, maar ik vind het wel een slechte keuze.

Eerste niet tweede wel?.... mijn oma zei: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Ieder haar eigen keuze, dat staat ons allemaal vrij. Je vroeg om een mening, dit is de mijne.

Mama van Rêve

ik heb hetzelfde als Annemieke, wilde het doen en ging er vanuit dat met de nodige moeite het goed zou gaan. Op zich ging het de eerste weken prima, alleen ik ging steeds meer tegen de voedingen opzien. Het deed verrekte zeer en elke keer bijna een uur bezig... ik zag het niet meer zitten en ben na 6 weken op de fles overgegaan.

Ik ga geen mening geven over wat beter is, denk wel dat je  bij een 2e gewoon moet gaan proberen om te ervaren hoe het is en dat je je niet schuldig hoeft te voelen tegenover je eerste.

Liefs Jenneke mv Ivar

Dean heeft 4 weken bv gekregen. Een 2e kindje krijgt vanaf dag 1 de fles. Ik voelde me tijdens die paar weken bv net een melkkoe. Het past totaal niet bij mij en ik voelde me heel ongemakkelijk. Wat een ellende zeg. Het kunnen wel mooie momenten zijn, maar dat is voor mij geen reden om bv te geven. Ik kijk er nu al naar uit om onze 2e de fles te geven. Heerlijk lijkt me dat. Gewoon zelf ontspannen zijn. Dean groeide zowel op bv als op kv supergoed.

Oh ja, Piewie wilde weten  wie deze gevoelens ook heeft of had. Niet weer een eindeloze discussie over bv en kv en wat het beste is voor je kind.  Het beste voor het kindje is dat de moeder zich goed voelt.

Groetjes,
Nelly.

Hoi,

Ik dnek dat je gewoon moet doen wat je zelf graag wilt, wil je de 2e borstvoeding geven, prima, niet schuldig voelen, wil je de 2e meteen de fles geven, ook goed!

Persoonlijk vind ik de hype over het geven van borstvoeding echt een beetje te ver gaan, ben ik een slechte moeder omdat ik met 2 weken ploeteren gestopt ben, nee echt niet, ik ben juist een goede moeder  omdat ik er voor Tess wilde zijn en dus gestopt ben met het hopen op het feit dat er ooit wel melk uit mijn borsten zou komen. Gelukkig heeft de vk me die spiegel voorgehouden, want ik moest en zou bv geven, ik was zelf totaal uitgeput want Tess huilde en huilde de hele dag. De fles gaf rust, het huilen nam af, het was niet de hele oorzaak, maar wel een groot deel. Wat ik bij een 2e zou doen? Ik weet het niet, aan de ene kant denk ik hup fles erin aan de andere kant denk waarom niet nog eens (tja en als antwoord daarop, om niet nog eens die ellende door te moeten maken.) Die tijd is nog ver weg en misschien dat ik dan wel de rust heb.

Ik zou zeggen pluk de dag als je er bent, kijk wat je dan het beste lijkt, en voel je vooral NIET schuldig, je wilt toch alleen het beste voor je kindje??

Groetjes van een trotse mama van Tess

Hallo allemaal,

Tja, die discussies over al dan niet zelf voeden... Het blijft gevoelig maar bovenal zo verschrikkelijk persoonlijk...... En ik denk écht en daarmee sluit ik me aan bij Annemieke, mamalizz en mama van Dean: het allerbelangrijkste is een rustige,ontspannen mama. En waar de melk dan vandaan komt is dan écht van tweede belang.

Zelf heb ik bij Gijs 5 maanden gevoed en bij Sophie 2 maanden. En beide keren vond ik het daarna een verademing om over te stappen op de fles...

Piewie, bij een volgende gewoon proberen hoor. Als dat je gevoel is, doe je het toch gewoon, Hoef je nooit spijt te hebben van had ik maar. En je dochter Mila doe je er écht niks te kort mee. Moederliefde zit niet in een fles en niet in borst, moederliefde zit in je hart en dat merkt je kindje aan alle dagelijkse dingen.

Groetjes, Susan mv Gijs en Sophie

Ik ben het eens met het feit dat je je als moeder goed moet voelen. Borstvoeding is niet altijd makkelijk, het is soms pijnlijk, maar uiteindelijk moet de moeder er niet aan onderdoor gaan.

Ik ben het ook erg eens met mama Ilse. Ik snap het gewoon echt niet, moeders die het niet eens proberen. De natuur heeft je een lijf gegeven waarmee je volledig je kindje kan voeden en als het niet lukt dan is dat prima. Maar helemaal niet proberen??? En zoals Ilse al zei: de vaders kunnen 1000 andere dingen met de kleine doen. En een stil plekje moeten vinden?? Da's helemaal niet nodig. Borstvoeding is zelfs veel handiger. Als de kleine honger heeft kan je onmiddelijk, waar je ook zit voeden. Je hoeft geen fles te maken, warm water met je mee te zeulen etc etc.

Mijn dochter heeft 3,5 maand bv gekregen. Ik heb het nauwelijks overleefd tijdens haar bevalling en ze bleef na elke voeding ontevreden. Ik had meer dan genoeg melk maar gewoon niet genoeg voedingsstoffen omdat mijn lichaam die zelf nodig had. Milo krijgt nu al een jaar borstvoeding en ik voel me niet schuldig over het feit dat hij het nog steeds krijgt en Lior het maar zo kort heeft gekregen. Ik kan me je gevoel wel voorstellen; het is namelijk ook wel eens door me heengegaan. Maar je kan het beter proberen als je dat wilt; je kan altijd nog stoppen en straks voel je je schuldig dat je het bij beide kinderen niet geprobeerd hebt!

Trouwens, het is inderdaad zeker niet zo dat flesvoeding net zo goed is als borstvoeding. Ik heb helemaal niets tegen kunstvoeding, maar alle moeders die beweren dat het net zo gezond is.... da's dus gewoon niet waar.
Sorry, hier dus nog een knuppel in het hoenderhok...

Terug
Bovenaan