gek he..of herkenbaar?

Hoi!!!
Ik denk dat je moet doen wat voor jou goed voelt, ongeacht wat nu wel of niet het beste is. Ik geloof absoluut dat borstvoeding beter is dan flesvoeding, puur natuur en een reactie van je lichaam op je kindje, super mooi.
Zelf heb ik mijn oudste dochter 3 mnden bv gegeven, dat wilde ik heel graag maar het liep totaal niet, ik werd er heel onzeker van omdat Roos veel huilde.
Ik ben toen gestopt omdat ik het niet meer trok, met Roos ging het daarna ook veel beter maar of dat aan de voeding heeft gelegen weet ik natuurlijk niet zeker.
Bij Linde ben ik na 6 weken gestopt, onrustig kindje en een ongelukkige mama.
Linde moest enorm wennen aan de overgang van voeding en het duurde wel even voordat alles soepel liep, Linde werd toen ze  3,5 maand oud was pas  rustiger.
Ik vind bv een heel mooi iets wat prettig voelt als het goed loopt maar ik werd er te onzeker van en kon er dus ook niet van genieten.
En flesvoeding is dan  een prima alternatief.
Ik denk dat je je zeker niet schuldig moet voelen tegenover de oudste als je bij een volgend kindje wel borstvoeding zou gaan geven.

groetjes Daniëlle.

Hoi piewie,
Ik herken wel wat in je verhaal. Toen Thom geboren was heb ik geprobeerd borstvoeding te geven, maar al snel zijn we op de fles en kunstvoeding over gegaan. Deels omdat hij niet wilde happen aan de borst en hij nog geen zuigreflex had, deels omdat ik niet helemaal goed ben voorgelicht en deels omdat ik niet koste wat kost borstvoeding wilde geven (ik wilde voeden aan de borst en niet via de kolf).  Het geven van de fles is ons erg goed bevallen en ik heb niet het gevoel dat ik Thom tekort heb gedaan. Natuurlijk gunt iedere moeder haar kind het beste en het is aan iedere moeder om te bepalen wat in haar situatie het beste is voor kind en moeder. Ik snap persoonlijk niet zo goed waarom iedere moeder die geen borstvoeding geeft/heeft gegeven een schuldgevoel aangepraat moet worden. Ik sluit me wat dat betreft aan bij hetgeen Danielle hiervoor schreef, borstvoeding is beter, maar flesvoeding is een prima  alternatief. Ik ben er zelf ook groot op geworden. Bij een eventueel tweede kindje wil ik opnieuw proberen om borstvoeding te geven, met de kennis die ik nu heb in het achterhoofd.    
Groetjes mv Thom

Ik ben het ook met Thomenator eens..

Ik begrijp niet goed waarom moeders die er bewust voor kiezen flesvoeding te geven een schuldgevoel moet worden aangepraat.. Temeer omdat je in principe niet altijd de reden er van weet. Ik wordt er een beetje kriebel van dat er zo enorm op gehamert wordt om borstvoeding te geven. Daarbij; als iemand bv al een hele poos borstvoeding geeft wordt men weer gek aangekeken waarom men het nog zo lang geeft.. rare wereld..

Ik maak me meer druk om mensen die nog een peuk in de mond hebben tijdens de zwangerschap, alcohol blijven drinken of gewoonweg geen rekening houden met hun ongeboren kind..

Voor mijn gevoel hangt in deze topic een klein beetje de sfeer dat flesvoeding uit den boze is, en er ook eigenlijk amper een mama reageerd die bewust voor flesvoeding kiest. Op ik zelf na dan..Zoals ik eerder al zei had ik er mijn redenen voor, maar dan nog..

De keuze van borst of fles zal zeker weloverwogen zijn door de mama, je krijgt immers genoeg info en cursussen aangeboden die je helpen bij je besluit.
Dat borstvoeding beter is dan flesvoeding dat is een ding wat zeker is. Maar zoals eerder gezegd is flesvoeding een prima alternatief!

Super als de borstvoeding lukt, net zo prima als je voor je eigen voorkeur uit durft te komen en voor de fles kiest ondanks alle reacties van je omgeving.

Lekker dat doen wat bij je past en wat mogelijk is..
Een schuldgevoel is dus absoluut niet op z'n plaats, hou dan in je achterhoofd!!

Esmé mv kay

Hoi hoi,

Ik geef Tess nu zo'n 10,5 maand borstvoeding en ik doe het met liefde en plezier,maar ik moet zeggen dat ik ook zeeën van tijd ervoor genomen en nog steeds neem.Ik ben gestopt met werken en ik hoef niet te kolven.Anders zou het een heel ander verhaal worden en had ik het misschien niet zolang vol gehouden.En die discussie fles of borst beter,die zal eeuwg blijven duren.Als jij je goed voelt bij fles of borstvoeding moet je dat lekker doen,want een mama die lekker in haar velletje zit is superbelangrijk.Dat voelt je kindje ook aan.En idd Esmé,als je rookt,drinkt(tijdens zwangerschap of in het gezelschap van je kindje)voel je je dan maar schuldig.Dat is pas echt heel slecht.
Ik vind dat je respect moet hebben voor ieders zijn keuze.Mare Piewie,even jouw vraagje,als ik jou was zou ik het toch zeker proberen en vind je het niets of het lukt niet,gelukkig is er dan flesvoeding...

Liefs Kitty en Tess

Hoi,

Ik zou zeggen als je twijfelt, DOEN!
Je kan altijd nog over stappen op kv als je het toch niets vindt. Ik geef nu een jaar bv en vind het echt heerlijk. Bijna altijd leuk (behalve bijten ..au) maar zooooo intiem. En daarnaast is het zo makkelijk joh. Geen flesjes te steriliseren, of water op te warmen. Lekker als je wakker wordt hup meteen aan de borst en nog even lekker samen soezelen. Ik had nooit gedacht dat ik het zo lang zou gaan geven. Maar buiten dat het zo makkkelijk is (aanleggen kan echt overal ) is het ook nog eens heel bijzonder om te doen. En het kolven valt ook mee hoor . Ik kolf ± 3 dagen. Het is niet super maar ja wel makkelijk ,kan de oppas toch moedermelk geven. . en kan papa ook fles geven als mams even met vriendinnen wilt stappen . ;-)

Nogmaals doe wat je zelf het beste vind maar als je twijfelt probeer het . Want als je eenmaal op kv zit is het lastig om toch nog over te stappen op bv (kan wel maar is moeilijk)
Oh ja en laat je wel vantevoren erg goed adviseren door een goede lactatiedeskundige (kijk ook op borstvoeding.com)
Want ik las het ergens in een reactie van iemand dat er voldoende info over gegeven wordt. maar mijn ervaring is dat er is juist heel veel te weinig informatie over BV wordt gegeven ! Tijdens mijn zwangerschapsyoga was er toevallig een avond met info over Bv maar anders had ik er ook neit zo veel van geweten en was ik misschien ook eerder opgehouden. Ik had een keizersnede en dan duurt het wat langer dat je bv op gang komt. Zelfs in het Zh zei elke verpleegster weer wat anders . Dan kan je dus behoorlijk onzeker worden.
Ik vind dat elke verloskundige of gyn.(daar gaat in principe elke zwangere heen ) veel voorlichting moeten geven over bv. Hoe het werkt ,wat als er problemen zijn etc etc. Ik heb niets van hun gehoord hoor over bv tijdens mijn zwangerschap..maar goed dit is een beetje off topic, sorry.

succes
Maria

Gooi er een topic over bv of fv   in en je krijgt verhitte discussies. Ik hoop aleen wel dat iedereen elkaar in zijn waarde laat over zijn of haar gemaakte keuze en mening.

Mijn keuze was bv. Het ging ook hartstikke goed. Ik heb genoten van die momenten samen. Ik heb ook niet (veel) gekolfd. Ilse wilde geen speen, ze wilde alleen een tepel.

Ik had me wel voorgenomen om te stoppen als ik weer aan het werk ging. Ik zag het niet zitten om op mijn werk te kolven en met de melkflesjes over de gang naar een koelkast te lopen om het aan het einde van de werkdag weer op te halen.

Na 3,5 maanden ben ik dus idd gestopt, maar dat ging niet makkelijk. Eigenlijk wilde ik doorgaan, maar dat gedoe op mijn werk hield me tegen. Ik heb voeding gekolfd (voeding heb ik nog steeds in de vriezer liggen, maar kan er geen afstand van doen) en Ilse in een fles gegeven om daarna over te stappen op kv. Ilse wilde geen speen dus krijsen krijsen en nog eens krijgen. Het ging mij door merg en been. Uteindelijk heb ik Ilse afgedropt (letterlijk) bij mijn ouders en ik ben jankend weggegaan. Daar heeft Ilse (nadat ze twee voedingen had overgeslagen en dus honger had) uit een flesje gedronken. Na een paar weken ging ze over naar kv maar ook daar hebben we mee moeten vechten. Uiteindelijk drinkt ze goed uit de fles en zal ze nu wel geen tepel meer willen.

Trouwens, kolven is  ook geen gedoe met een goede kolf!

Al met al vond ik de tijd van de bv de mooiste tijd in mijn leven. Ik heb ook gejankt dat ik moest stoppen. Toen Ilse kv kreeg woog dat niet echt op tegen de intieme momenten die je had met je kleintje.

Ik ben nu weer zwanger en deze baby zal ook bv krijgen. Nu weet ik wel dat ik af en toe ga kolven en deze voeding in een flesje aan de baby zal geven (hé, mooi moment voor papa om te doen!!!), zodat de overgang van bv naar kv minder moeilijk is.

Ik ben van mening dat je geprobeert moet hebben om bv te geven. Het is echt niet zo belastend als er verteld wordt. Als het goed gaat is het juist heel makkelijk.
Je weet niet wat je mist als je het niet geprobeert heb. Als het niet lukt is er zo overgestapt naar kv.
maar een slechte moeder als je de keuze maakt voor kv, nee hoor, absoluut niet. Wel mooi gezegd: liefde zit niet in een fles of borst, maar in je hart!

Maar voel je niet schuldig over keuzes die je gemaakt heb in het verleden. Mila is toch een lieve, leuke meid. kijk daar maar naar!

Liefs Jeske mv Ilse

Ik vind dat iedereen voor zichzelf moet beslissen om bv te geven of kv. Iedere moeder wil het beste voor haar kind. De kv van tegenwoordig is van dusdanig goede kwaliteit, dat je je kindje qua dat betreft niets tekort doet. Ik ben zelf ook opgegroeid zonder één druppel bv en heb geen allergieën en ben zelden ziek. Mijn moeder mocht geen bv geven i.v.m. een cyste die ze had gehad in haar borst.

Ik heb er alles aan gedaan om de bv te laten slagen, maar helaas heeft het niet mogen lukken. Tijs was de eerste dagen te onrustig, wilde niet aan de borst drinken. Hij ging of voor de tepel liggen slapen of liggen huilen. Ik ben toen begonnen met kolven en dat ging in het begin goed. Maar toen kreeg ik buikgriep (5 dagen na de bevalling) en ik was al oververmoeid doordat ik de eerste 4 dagen en nachten nauwelijks een oog had dicht gedaan door diverse omstandigheden. Ik had continue honger en bleef afvallen. Al met al ben ik na een paar weken gestopt omdat het mijn lijf sloopte. Ik was zo ontzettend moe en zat dag en nacht te eten. Daar kwam bij dat de voeding niet goed op gang kwam, ik hierdoor iedere 2 uur zat te kolven en liters smerige brandnetelthee zat te drinken. Ik was alleen nog maar bezig met voeden, zelf eten en kolven. Ik ging er letterlijk aan onderdoor. Bij een eventueel 2e kindje (we gaan er binnenkort voor, maar dan moet het ook nog lukken natuurlijk) ga ik het zeker weer proberen. Want ik weet dat het aan de diverse omstandigheden heeft gelegen dat het niet is gelukt. Maar ik ga er niet zover in door om het te laten slagen, want ik heb nu geen fijne herinneringen aan de eerste weken.

groetjes,
mama van Tijs

gewoon DOEN!! Idd wat al eerder geschreven is, als je twijfelt, begin met bv, je kan altijd nog overstappen op fv.

En nog een knuppeltje... ik ben het helemaal eens met mama_ilse en Stephanie. Er is juist véél te weinig GOEDE info over borstvoeding. Ik ben er ook van overtuigd dat als meer moeders de weg naar de goede info kunnen vinden er veel meer kinderen bv zouden krijgen. Oké, ik ben ook grootgebracht met de fles... en ja... ik heb mega-veel allergiën... dus had ik maar wel bv gehad. Mijn broertje heeft dus wel 9 maanden bv gehad en heeft nu geen last van allergiën. Deze had hij als baby/dreumes wel, maar is er waarschijnlijk mede door de bv overheen gegroeid. Maar ik neem het mijn moeder niet kwalijk. Zij wist toen niet beter, de info was veel beter toen mijn broertje werd geboren.
Als je voor het gemak voor fv kiest, kan ik daar echt razend over worden... Voor je eigen gemak kiezen boven de gezondheid van je beebje kan er bij mij niet in. Misschien totdat het kindje goed kan drinken is het misschien wat lastiger dan de fles. Maar daarna wordt het zóóóóóveel makkelijker!! En als de meeste stoppen bij 6 maanden... dan wordt het juist het makkelijkste en het leukste!

Maar ik ben het er wel mee eens wat iemand schreef dat liefde niet in de fv of bv zit...

ps al eens van gehoord dat bv niet alleen een goede voeding is, maar ook een goed medicijn? Ontstoken oogjes, oortjes... druppeltjes melk erin en het wordt beter! Kep het zelf gezien! Ook nu had Marly  laatst een vlekje in haar lies. Ik dacht eerst dat de luier te strak had gezeten, maar het werd erger en erger. Er kwamen ook witte puntjes op, ondanks goed schoonhouden en regelmatig luierwisseling. Dit duurde al zo'n 2 weken. Schimmelinfectie? Geen idee. Sudocrème ed  geen succes.... Uiteindelijk maar eens 3-4 daagjes bij elke luierwisseling paar drupjes melk erop en.... tadaaaa... genezen!! Paar maanden geleden had mijn man een ontstoken oog. Al een paar dagen liep hij ermee. Ik had al een paar keer aangeboden er een drupje melk in te doen, maar hij vond het maar niks. Uiteindelijk had hij er zo'n last van dat hij het toch wel wilde proberen. Volgende dag.... tadaaa.... genezen!! Probeer dat maar eens met fv....!! En dan nog proberen te zeggen dat fv net zo goed is als bv? Een slap alternatief-aftreksel waar de kindjes wel op groot worden ja, omdat een kalfje nou eenmaal ook groot wordt. En snel ook, daarom zijn fleskinderen ook meestal wat sneller in de groei dan bv-kindjes.

mijn mening...
groetjes, Marloes mv Marly (11 maanden al lekker aan de mama-melk!)

Terug
Bovenaan