Gevoelig punt

Maf hoor dat er door een thuisblijfmoeder wordt gesproken dat er denigrerend wordt gedaan omdat ze thuisblijft. Ik zie toch ook wel heel veel die andere kant. En ook in deze discussie wordt er gesuggereerd dat je een slechte moeder bent omdat je werkt.   Helaas wordt er teveel geoordeeld over de ene rgoep door de andere groep, terwijl iedereeen het gewoon op haar manier doet.

Ooit had ik een vriendin die het ook maar niets vond dat ik werkte. Alleen toen onze kinderen naar school gingen, waren mijn meiden vrolijk en echt aan het genieten, en haar kinderen  brulden keer op keer de boel bij elkaar.
Dat vond ik zielig.  Maar goed ook dit is weer één verhaal waardoor je niet alle kinderen van thuisblijfmoeders in dezelfde pot kan stoppen, net zo goed als dat je niet op één werkende moeder alle werkende moeders kan afrekenen.

En weet je wat ik ook raar vind. Als alleenstaande moeder mag je blijkbaar wel je kind 5 dagen in de week naar de opvang sturen, want ja dan kan je niet anders. Maar als je dus een partner heb dan ben je een slechte moeder. Maf hoor ik zie die reactie nu hier terugkomen, maar ook destijds toen ik er alleen voor kwam te staan.

En popje ik kan me helemaal vinden in jouw opmerking:

"en altijd respect voor anderen houden, niet te snel denken dat een ander het minder doet omdat ie het anders doet"
Dat is precies wat ik altijd zeg, anders wil niet zeggen verkeerd.

Miep

hallo meiden,

finacieel kan ik niet gaan zitten met de kleine en ik denk ook niet dat ik dat wil. ik wil ook onder mensen komen.
Nou heb ik de mooie positie dat ik in de avonduren werk. mijn werktijden zijn van 15.30 tot 24.00 uur. De kleine gaat naar een gastouder voor vanaf 13.30 tot 17.30 uur want dan komt mijn man thuis. Daarbij neemt hij ouderschapsverlof op en is dus elke vrijdag thuis.
Ik werk 5 dagen en ben dan 5 dagen vrij. en omgerekend gaat het dus om 32 tot 40 uur per maand waarvor we een oppas nodig hebben.
dus dat valt ook allemaal wel mee vind. daar kan ik mee leven. we leveren niets in en ik heb ook mijn uurtjes op de zaak, die ik ook erg belangrijk vind

Groetjes
Hetty

Zelf ben ik opgegroeid in een boerengezin waarin mijn vader altijd aan het werk was en mijn moeder thuis alles draaiende hield.  Vanaf drie jaar ben ik naar de peuterspeelzaal geweest, wat ik, volgens mijn moeder, heel leuk vond en wat geen enkel probleem gaf.

Ik weet dus alleen hoe de situatie is als mams hele dagen thuis is en kan moeilijk een oordeel geven over moeders die blijven werken. Zelf kan ik me niet voorstellen dat een góede KDV slecht zou zijn voor kinderen, maar of dit mijn keus zou zijn, dat denk ik niet. Nu heb ik geen idee hoe onze situatie eruit was gaan zien als we hier in NL zouden zijn gebleven, omdat wij in nov naar Oostenrijk gaan verhuizen. We gaan een appartementenhuis runnen en hebben zoals het nu lijkt daar genoeg aan om van te leven. Zo niet, dan kan ik altijd nog een baantje zoeken als verpleegkundige of wat er dan ook maar op mijn pad komt. Zowiezo denk ik dat ik wel iets wil gaan doen om sociale contacten op te bouwen en de taal goed onder de knie te kunnen krijgen.

Als we in NL waren gebleven was ik wrs 2 dagen blijven werken in de wijkverpleging. Niet om het geld, maar meer om  straks niet jàrenlang geen verpleegkundige werk te  hebben gedaan. Ik ben  niet gericht op een supertop carriere, maar wil wel graag feeling blijven  houden met wat ik nu doe. Als ik er te lang uit zou zijn, zou ik al mijn vaardigheden laten verslonteren en dat zou ik zonde vinden. Mijn man werkt  onregelmatig en het zou dus prima te  combineren zijn. In nood wonen mijn  ouders 500 m verderop. Maar goed, dit is  dus niet aan de orde, wij  gaan eerst richting  Tiroler  bergen!

Vaders en moeders die fulltime blijven werken, begrijp ik niet. Je kinderen zo weinig zien.. je maakt mij niet wijs dat iemand daar gelukkig van wordt. Als ze groter zijn, is het iets anders, dan gaan ze toch iets meer hun eigen weg en zijn zelfstandiger. Maar als het om kleine ukkies gaat.. die zie je dan toch bijna niet? Jouw eerste voorbeeld is dan wel heel extreem, maar gebeurd dus wel! Dat is gewoon zielig! Die kindjes weten amper wie nu de  ouders zijn, laat staan dat ze daar een band mee hebben, want  ze zien meer vreemden  dan vader en moeder!! Als je dan kiest  voor carriere,  ga daar dan ook voor, maar zet die kinderen dan niet in dezelfde situatie.
En  persoonlijk denk ik, maar nu zal ik wel weer op lange teentjes trappen.. dat als je allebei fulltime móet werken je levensstandaard iets te hoog is..

hoi allemaal,

Allereerst vind ik idd dat iedereen moet doen wat hij zelf wilt mits het geen extreme vormen aan neemt natuurlijk.
Ik zelf wist van te voren dat als ik kinderen wou ik het op jonge leeftijd het leukst vind,dus daar ging ik even van uit.
3,5 jaar geleden ging ik mijn vriend en ik in ons (huur)huis wonen wij hebben net zo lang op 4 kamer woningen gereageerd tot we erveen kregen (dit duurde ook bijna 3 jaar)Wij hebben het helemmal ingericht hoe we het zelf wilde en alle luxe dingen aangeschaft die wij wilde hebben in die 3,5 jaar.Nu ben ik zwanger en wil hoe dan ook na mijn zwangerschap 1 dag gaan werken (mijn vriend past dan op)dit om er niet een aantal jaar uit te zijn geweest.Ik zou het het leukst vinden om mijn kind ook 1 dag naar een kdv te brengen ,dit omdat ik dat goed vind voor de sociale ontwikkeling en andere vaardigheden die ze daar sneller krijgen,ook is het goed voor hun weerstand omdat ze daar wel met het een en ander te maken krijgen natuurlijk ,met al die kleintjes.Nou komt het, ik denk dat ik als ik die dag dan ook ga werken dat ik dan niet eens zo veel overhou omdat ik dan meer dan de helft kwijt zou zijn van die dag salaris.Ik zou dit dan ook alleen doen omdat ik het goed vind voor de kleine.
Als mijn jongste kind dan tezijnertijd naar de kleuters gaat wil ik weer fulltime werken en op zo'n manier dat de kinderen daar niets van merken en ik altijd thuis ben wanneer ze thuiskomen.Dan ga ik pas een huis kopen.Tot die tijd moeten we echt wel geld in leveren hoor en snap dus ook niet dat mensen het als een luxe zien qua geld als mensen thuis blijven ,dit heeft echt met iemands levens standaart te maken .Ik denk dat waar wij het straks mee moeten doen dat dit voor de meeste mensen niet eens 1 maand salaris is maar dat weet ik natuulijk niet zeker.Wij zien wel waar het schip strand.

Groetjes Merel(23 jaar)

Hoi,hoi,
Ik kan je hierbij melden dat je inderdaad op lange teentjes trapt...
Als je vind dat iemand boven zijn levensstandaard leeft omdat ik in een gewoon huurhuis woon, in 1 auto rijd samen met mijn man om gezamelijk naar het werk te gaan, 1 keer in de 3 jaar op vakantie ga en voor 250 euro per maand boodschappen doe, dan mag je mij gaan vertellen waar ik in hemelsnaam op moet gaan bezuinigen om minder te werken.
Zoals ik al eerder zei je kunt niet in iedereen hun portomonee kijken.

Dat het kind niet zou weten wie zijn ouders zijn omdat je werkt vind ik belachelijk. In een dag zit 24 uur en een dag eindigd niet na 8 uur werk.Je bent nog altijd in de eerste plaats ouder en als het nodig is dan blijf je thuis omdat bijv. je kind ziek is. Bovendien ben je van die 24 uur, als je werkt ,16 uur aktief thuis en in die uren ben je ook echt thuis.  De oppas komt echt niet om 3 uur s ´nachts langs om je kind te voeden of om je kind te troosten  omdat het huilt.

Iedereen moet doen wat hij of zij goed vind maar oordeel niet over een ander omdat hij of zij het anders doet.
Groetjes Guusje

Ben het met je eens, Guusje. Maar ik blijf er wel bij dat 5 dagen kdv wel erg veel zijn. Mijn kinderen zijn op na 2 dagen creche. Acher elkaar, misschien een kwestie van wennen? Ik werk 3 dagen. Mijn man 5. Ik moet ook rond zien te komen van wat we binnen krijgen en het is bij ons echt geen vetpot. Vaak geen luxe dingen, zeker geen vakanties of wat dan ook.
Als straks de 3e er is weet ik ook even niet goed hoe ik rond moet komen. Ik ben al zeker 5 jaar niet meer op vakantie geweest en af en toe ben ik heus wel eens jaloers op al die mensen die kunnen kopen, een huis, Plus een gloednieuwe auto, plus 2 keer per jaar op vakantei en weet is nog wat!
Maar ik ben er ook achter dat geld niet altijd gelukkig maak, wel makkelijker.
Om het in de toekomst wel wat makkelijker te maken studeren mijn man en ik weer. Misschien een carriere trutje? Maar later zitten we dan wel hopelijk in wat ruimer sop.
Mijn gezin is nu heel gelukkis hoe het draait en ik krijg niet de indruk dat ik en mijn man ze iets te kort doe.
Laat iedereen voor zichzelf beslissen wat voor hun de beste oplossing is!
Het woord "respect"is al meerdere keren hier gevallen. Laten we dat ook naleven!
Monique

Hi dames,
Bedankt voor de reacties.
Ik wil hierbij nog even melden dat ik echt NIET in een luxe positie verkeer.
Wij moeten het dadelijk heeeeeeel erg rustig aan gaan doen, anders komen we gewoon vet in de problemen. Maar dit neemt nog steeds niet weg dat ik en mijn man samen de opvoeding voor onze rekening willen nemen.
Het is echt niet zo dat hij een kei goeie baan heeft ofzo, maar we hebben ervoor gekozen om zelf onze kleine op te voeden.

Het is nu ook weer niet zo dat we dadelijk nergens meer heen kunnen, maar in ieder geval niet meer zoals voorheen,( drie dagen in de week uit eten enzo)

En de vakanties brengen we voortaan gewoon door in een tent, is eigenlijk ook veel leuker.

Natuurlijk moet iedereen gewoon doen wat ie goed dunkt, maar ik vind persoonlijk dat je niet en fulltime moet willen werken en dan ook nog eens aan kinderen moet beginnen, maar dat is mijn kijk erop.

Vond het ook wel leuk om te lezen dat er iemand een oppasmoeder was en dat zij een kind de eerste stapjes heeft zien zetten en dat de moeder dit niet leuk vond, tja dat krijg je dan. Ik zou het echt niet willen missen die belangrijke stappen die een kind maakt in zijn of haar leven.

En wat ook nog eens is, is dat de eerste twee jaar erg belangrijk zijn voor een kind.

Nogmaals heel erg bedankt voor jullie reacties. X

Terug
Bovenaan