Gevoelig punt

goedemorgen allemaal

wat een discussie zeg!! wel leuk trouwens

nou ik ben momenteel werkeloos en ruim 30 weken zwanger als de kleine er dadelijk is wil ik proberen om eerst nog thuis te blijven tot mijn kind ongeveel een jaar is en daarna wil ik partime gaan werken ik weet niet of het lukt allemaal financieel maar ik zeg maar zo zolang er brood op de plank is en veel liefde voor je kind kan dat geen kwaad. ik vind ook dat 5 dagen kdv wel erg veel is als er 2 uoders zijn die voor het kind kunnen zorgen ik bedoel je kan me niet wijs maken als de 1 partime werkt dat er dan te weinig geld is je hebt misschien minder geld om leuke dingen te doen maar dat is toch niet het allerbelangrijkste maar dat vind ik. iedereen moet helemaal zelf weten wat ie wil en doet en veroordeel niemand.

verder wens ik iedereen een fijne dag!!

groetjes en liefs ingrid

quote: kiekje reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('14-08-2006 07:51:06'));

Hi dames,
Blijft leuk zo'n discussie, natuurlijk moet iedereen het doen zoals die denkt dat dat het juiste is. Ik vind ook dat niet alleen de moeders maar ook zeer zeker de vaders de zorg op zich moeten nemen, hun hebben er ook voor gekozen.
Alleen in mijn geval is het zo dat mijn man niet minder kan gaan werken, en omdat hij een leidinggevende functie heeft en omdat het gewoon financieel niet haalbaar is, omdat hij twee keer zoveel verdient dan ik. Daar kan ik echt niet tegenop werken.
Mij lijkt het gewoon super om lekker thuis te zijn met de kleine, en  wat betreft de  sociale contacten, ik heb een aantal vriendinnen die kinderen hebben, en de peettante zal ook wel vaak op bezoek komen, en anders gaan we wel naar haar.
Ik respecteer ieders keuze, hoor, misschien lees je dat er niet vanaf, maar dit doe ik wel.
Ik zou het alleen nooit zelf kunnen, wil niet zeggen dat ik de kleine nooit eens een keertje bij opa en oma bijvoorbeeld neerzet voor een dagje, dit gaat echt wel eens een keer gebeuren, maar niet structureel.
Ik heb net mijn mannetje uitgezwaaid, maar moest toch weer even reageren, ben gek op discussies. Maar ik brei er even weer een eind aan, want ik ben nog lang niet uitgeslapen, nu kan het nog, over een paar weken niet meer, hihi. X

Kiekje,

grappig is dat toch altijd dat de man niet minder kan werken, want de werkgever is niet flexibel genoeg (er zijn wetten voorhoor omdat te regelen, maar de mannen willen vaak niet), vrouwen moeten wel minder kunnen gaan werken.

Nou ja ik heb het wel goed geregeld met mijn werkgever. Ik werk één dag in de week thuis en 3 dagen ben ik op kantoor.   En ook mijn man kan thuis werken. Heeft ie ahw gewoon opgeeist.

Die uren die we thuiswerken kunnen we zelf zo inpassen als we willen.

Enne Kiekje ik heb er ook respect voor hoor dat je lekker thuisblijft bij je kindje. Want laten we eerlijk zijn soms wordt het huishouden draaiende houden en de zorg voor de kinderen ook behoorlijk onderschat. Geniet van je keuze en straks van je kindje.

Miep

Hier nog een carrierevrouw!!!
Leuke discussie trouwens, veel verschillende standpunten. Wilde ook even van me laten horen omdat een situatie zoals de onze nog niet beschreven is. Ik ben zoals gezegd een carrierevrouw die graag hogerop wil en bereid is daar consessies voor te doen. Ik heb ten slotte niet voor niets zo lang gestudeerd. Ik werk dan ook 36 uur per week (officieel, is vaak meer) en reis 2 uur enkele reis om op mijn werkplek te komen. Het komt er dus op neer dat ik van 's ochtends 7 tot 'savonds 7 van huis ben. Vaak zwaar, maar absoluut niet zielig voor mijn dochter!!! Mijn man is namelijk thuisblijfvader! Een voor mij vrijwel ideale situatie, hoewel dat ook in ons geval betekent dat een koophuis er voorlopig niet inzit en vakanties er ook bij  inschieten.
Ik ben er trouwens ook van overtuigd dat dit de enige manier is waarop ik zorgeloos fulltime kan werken. Als ik mijn kind elke dag of een aantal dagen naar een kdv zou moeten brengen, had ik me wel twee keer bedacht. Alleen al dat geren en gevlieg om ze op tijd daar te krijgen en weer op tijd op te halen. Van het idee wordt ik al moe.
Ik weet dat deze manier geen optie is voor andere gezinnen, maar ik wilde toch graag vertellen hoe wij het doen. Vooral omdat ik erg trots ben op mijn man die tegen alle 'mannenregels' (het is nog steeds onder mannen een beetje zielig als je je vrouw laat werken en zelf thuis gaat zitten)  in onze dochter met veel plezier verzorgt.

Groeten Jeanette

PS ik heb zelf geen eerste stapjes of lachjes gemist, die bewaart ze tot mama weer thuis komt.

Gelukkig, wiepwiep. Ik vreesde al dat ik de enige moeder in spe ben die behoorlijk geemancipeerd is.

Ik blijf ook 4 dagen werken en heb een heerlijke baan en beteken echt iets in mijn vak. Daar ben ik trots op en dat geef ik mijn kind straks ook mee. Als je doet wat je goed kan en leuk vindt, is werken immers niet echt werken, maar heel bevredigend.

Betekent dat 5 dagen KDV? Nee!!! Ik ben 1 dag thuis, manlief heeft een dag voor zichzelf en de kleine, moeders heeft een eigen dag en dan blijven er 2 dagen KDV over. Ons kindje zal van vrijdag tot en met maandag in zijn eigen huis zijn en alleen di en wo buiten de deur.

Dus niet te snel oordelen, werk en kids gaat best samen - als alles tenminste zo gaat lopen als ik hoop - en ook carriere-moeders hebben hun kinderen op 1 staan.

En als er dan toch iets te klagen moet zijn, de bazen van de papa's die zo godvergeten moeilijk doen over 4 dagen werken en een dag zorg hebben. 'Daar is je vrouw toch voor?''   zeggen ze dan.

Wake up, mensen!! Het is 2006.

En trouwens, ik heb ook alle respect voor alle moeders die fulltime thuis zijn. Dat moet iedereen helemaal zelf weten.

Martine

Hallo allemaal,
Ik wil wel reageren op het wel of niet werken na je zwangerschapsverlof. Helaas zijn er heel veel mensen niet in de positie om veel minder te gaan werken. Bij ons thuis ben ik de kostwinnaar (dat is een keer wat anders als de man) en kan helaas maar 4,5 dag gaan werken, anders is het een te grote financiële achteruitgang voor ons (ruim 400 netto per maand). Ik ga 4 dagen 9 uur werken en dan ben ik de vrijdags vrij (dus 90%). Gelukkig woon ik maar 7 minuten van het werk.  Ik had het ook liever anders gehad, maar helaas. Gelukkig heb ik lieve ouders, schoonouders (wij wonen naast mijn schoonouders)  en een vriendin die gaan oppassen. Mijn vriend kan gelukkig op zaterdag gaan werken en is hij op de maandag vrij. Voor mijn gevoel is dit een prima oplossing, maar de tijd zal het leren. Ik heb dit liever als dat mijn kind naar een opvang gaat, wat ook nog eens heel veel geld kost en wat wij niet kunnen betalen nu! Het blijft nu in haar eigen omgeving en ik hoef niet met haar te slepen. 's avonds en mijn vrije dag en het weekend kan ik dan extra van mijn kind genieten!! Ik vind dat iedereen moet doen zoals hij/zij denken dat goed is. Als het maar veel liefde en aandacht krijgt, dat is het belangrijkste. Ik kan in iedergeval niet wachten!!!!!
Iedereen veel suc6 met de zwangerschap en daarna!!!
Groetjes
Sies
P.S. Ik ben trouwens bijna 25 weken zwanger (na 2 jaar proberen en een miskraam)

Hoi Kiekje en de andere dames.

Ik heb er gemengede gevoelens over. Voor mijzelf heb ik besloten freelance te gaan werken althans mijn "vaste" baan op te zeggen en thusi te blijven voor de kleine. Waarom zou ik dat niet doen. Ik vind dat als je een kind op de wereld zet je eerste verantwoordelijkheid je kind is. Leuk hoor dat gecarrriere dit en dat (ik ben zelf ook carriere gericht) maar het moet niet ten koste gaan van mijn gezinsleven. Ik vind sommige vrouwen die zo carriere gericht zijn dat niets hun carriere in de weg moet staan (dus full time werken) ook een kind niet dus een kind gaat dan Fulltime naar een KDV ontzettend egoistische vrouwen. Aan de andere kant denk ik heej, als het voor hun werkt dan moeten ze dat zelf weten uiteraard. En dan heb je natuurlijk ook weer de vrouwen die GEEN KEUS hebben en fulltime MOETEN werken omdat ze de rekeningen anders niet kunnen betalen. Het is dus een kwestie van doe waar je je geod bij voelt en wat jij vind dat het beste is voor je kind en het gezin.

Denk eraan, carriere is NIET alles!

Liefs Aicha.

in gedachten hadden we het helemaal voor elkaar: ons zoontje zou 2 dgen per week naar een gastouder: huiselijke omgeving, de rust van een soort gezin en zijn eigen tempo. Helaas, dat ging mis.
mijn man werd werkloos en kreeg na heel lang zoeken een baan waarin hij het eerste jaar 5 dagen moet werken, daarna mag hij wel terug naar 4. de gastouder kon na enige tijd niet meer 3 dagen en na nog een tijdje helemaal geen zorg meer leveren.
nu zit ons zoontje 3 dagen op een kdv. voor mijn gevoel teveel. maar de andere kant is wel dat hij het er ontzettend naar zijn zin heeft. hij leert er veel, speelt leuk met de andere kids, voor zover ze dat kunnen als ze 1 zijn.
maar nu nummer 2 in aantocht is, zie ik voor hun beide 3 dagen kdv echt niet als ideaal. nu loopt mijn contract aan eht eidne van het jaar af, en stiekem hoop ik wel eens dat het niet verlengd wordt. dan kan mijn eigen lengte van het verlof bepalen en pas na een jaar bijv weer solliciteten. want werken hoort er voor mij wel bij. overigens werk ik nu 3 dagen per week, en op zich heb ik het heel erg naar mijn zin, dus grotendeels hoop ik niet dat ik mijn baan verlies. maar soms....

groejts
greet

Terug
Bovenaan