Onze oudste ging toen ze 2.5 jaar was naar haar nieuwe kamer (zusje op komst), wij hebben voor haar een 1.50 m bed gemaakt (konden ook kopen, maar heb handige echtgenoot) De overstap was niet zo groot dus. Nou was onze oudste altijd al een slechte slaper door allergie en dus heel veel krampjes (huilbaby tot 1,5 jaar oud 17 uur per dag krijsen).
Bij haar hebben we eenpersoons matras ernaast gelegd en of ik of mijn man ging bij haar slapen. Na korte periode sliep ze door en konden we het bij haar slapen afbouwen. Eerst nog wel er bij blijven als ze in slaap moest vallen, later alleen verhaaltje voorlezen en dan weg. Omdat het bed een hoge rand erom heen had, kon ze er niet zomaar uitvallen, maar wel er zelf uit klimmen zonder risico's.
Onze tweede is zonder problemen over gegaan naar een eenpersoons bed. De oudste wilde graag samen met haar zusje op een kamer, dus een stapelbed gekocht en tweede gelijk verhuisd. Onze tweede was toen nog geen twee jaar oud. Ze slapen allebei als roosjes en ook het in slaap komen is geen enkel probleem meer. Ze hebben elkaar. Er staat alleen een speelgoedkist naast het hoofdeind van onze tweede dochter, zodat ze er niet makkelijk uit kan rollen. (onderbed heeft geen opstaande rand aan de zijkanten).
Vroeg de kamer uitkomen: Ik heb een tijdklokje gekocht en daar een schemerlampje op aangesloten. Tijdklok zorgde ervoor dat om 7 uur een lampje ging branden en dat was het seintje dat ze eventueel hun bed uit mochten. Dit heeft heel goed gewerkt.
Commode is voor een peuter/kleuter niet echt meer nodig, maar ik vind het wel erg handig. Ze klimmen via de speelgoedkist op een iets hogere ladenkast die dienst doet als commode. Zo kan ik zonder rugklachten de meiden helpen met aankleden en verschonen. Overdag verschoon ik verder gewoon beneden op de bank, heb geen zin om iedere keer naar boven te lopen. (zeker niet toen mijn tweede nog niet goed trap kon lopen, dat trap optillen kost je je rug)
Nu hebben we een derde dochter en voor alle drie de dochters hebben we dezelfde babykamer kunnen gebruiken. Het Juniorbed heb ik mijn buren blij mee gemaakt en kan ik eventueel voor mijn derde dochter weer gebruiken. Wat ik wel heel belangrijk vond is dat er ruim voor er een zusje/broertje kwam, de oudere zus al verhuisde naar de nieuwe kamer. Zodat ze geen oorzaak/gevolg konden merken.