héél stiekum, héél af en toe.......

Oke, iedereen weet dat alcohol (zwanger of niet) niet goed voor je is, zoals zoveel dingen niet goed voor je (beeb) zijn....
Toch denk ik dat er tegenwoordig wel heel overdreven over wordt gedaan....
Vroeger (jaren 60) werd het juist aangeraden om een glaasje wijn per dag te drinken en van de gevaren van roken had nog niemand gehoord! Gevolg: hoog zwangere vrouwen zaten heerlijk te roken naast vrouwen die met de ene hand de baby aan de borst hadden en in de andere een sigaret (als ik mijn moeder moet geloven).
Toch zijn er voldoende gezonde kinderen geboren (vele die nu waarschijnlijk zelf zwanger op dit forum zitten)!
Nu zeg ik niet dat dit goed is, ben zelf niet voor niets met roken gestopt en heb mijn zwangerschap enkel twee keer gezondigd met alcohol....
Ik weet ook dat ze vroeger minder over de (mogelijke) gevolgen wisten, maar denk toch dat er tegenwoordig nogal wordt overderven, je mag bijna niets meer....
Je mag bijv. ook niet zwaar tillen, maar hoe doe je dat als je al een peutertje of kleutertje hebt rondlopen? Of wanneer je alleenstaand bent?
Ik denk  dat je voornamelijk goed naar je lichaam moet luisteren, deze verteld je namelijk wat je wel en niet moet doen.
Tja, sorry voor het lange bericht, maar ik wordt af en toe gek van al dat betuttelende gedoe!!!
Groetjes Nika  

Wow Nika,

Wat sla jij de spijker op de kop. Ik ben het helemaal met je eens. Tuurlijk is het goed dat we gewaarschuwd worden voor de gevaren van roken, alcohol, tillen etc. Maar ik denk inderdaad dat het per situatie en per lichaam afhankelijk is. Hoe vaak lees je niet dat mensen niet eens wisten dat ze zwanger waren doorfeesten en beesten en een gezond kind op de wereld zetten en helaas andersom ook. Hoe vaak lees je wel niet dat een vrouw (super) gezond leeft en een 'ziek' kind krijgt. Zelf rookte ik voor de zwangerschap al niet dus dat is geen probleem om vol te houden. Een drankje nam ik heel sporadisch dus ook dat is geen probleem maar ik kan me de 'trek' wel voorstellen. En of ik het nu goedkeur of niet. De verantwoording blijft altijd bij de zwangere mama zelf.

liefs Ednadia ( 30wk)

Ik sluit me helemaal aan bij Nika en Ednadia. Ik word echt gek van die steeds langer wordende lijst van wat we allemaal niet mogen. Vind het zo grappig, ben je zwanger zeggen alle tijdschriften, je bent wel zwanger, maar je mag gewoon nog alles, BEHALVE......een lijst van drie km lang.
Ik mis mijn glaasje rose ook behoorlijk (bij mij is het tenslotte al de vierde keer 9 maanden zonder alcohol, toch 3 jaar), maar kan me goed inhouden, maar stel dat ik in deze zwangerschap nog een glaasje nuttig, dan ga ik me daar zeker niet schuldig over voelen.
Ivy

Ik drink gewoon af en toe een wijntje en doe dat zonder schuldgevoel. De verloskundige gaf ook al aan dat dat echt geen ramp is als de consumptie maar beperkt blijft tot maximaal 3 glazen in de week. En dat houd ik dan ook gewoon als maximum aan. Doorgaans haal ik dat aantal glazen bij lange na niet. Ik vind gewoon dat iedereen voor zichzelf moet bepalen of zij af en toe een glaasje wil drinken of niet.

Hoi Meiden,

Mijn oudste zoon is inmiddels net 3 jaar oud geworden en ik merk een enorm verschil in advies met wat er toen allemaal niet mocht!! Ongelovelijk. Ik hield me ook nauwgezet aan het advies van toen. Appeltaart mocht echt wel hoor, maar niet met heel veel kaneel. Alcohol mocht in beperkte mate ook, vergelijkbaar met het advies in een eerder berichtje: max 3 per week (geloof ik) en niet meer dan 2 op één dag.Vette dingen: niet te vaak, maar mocht ook echt wel.   Nou nam ik niet zoveel wijn, omdat ik bij een wijntje het eerste slokje geweldig vond, het tweede al niet meer en een derde ronduit vies. Het lijkt wel of ik geluk heb met mijn supergezonde zoon!

En trouwens, vroeger werd juist biefstuk aangeraden: goed voor het ijzer. We moeten er ook niet te krampachtig mee omgaan, maar dingen waar een risico aan zit kun je natuurlijk toch beter laten staan. Toen ik net was bevallen kwam manlief met champagne en een broodje filet americain. Mmmmmmm!

Feeuw, blij dat er nog meer mensen zijn die het niet helemaal geweldig vinden dat je alcoholvrij moet blijven. Ik wist in het begin niet dat ik zwanger was en heb toen best wat gedronken, dus van die verhalen die Coortje plaatst word ik heel angstig.

Ik zweer tegenover de zwangerschapspolitie dat ik echt niet zal drinken gedurende de rest van mijn zwangerschap, maar die eerste weken kan ik niet meer terugdraaien.

En wat is er nou ineens mis met zalm en appeltaart?

hallo!

Ik snap precies wat jullie bedoelen!
dronk voor mijn zwangerschap ook best veel en moet me echt goed inhouden!
want als ik al een wijntje zie ga ik al bijna watertanden zo erg!
heb het meer met wijn dan met sigaretten zelfs!
ik heb af en toe ook een wijntje op.. 1tje in het weekend en soms 2 weken weer niet.
maar vaak heb ik daarna wel gelijk een schuldgevoel.
nog 6 maandjes! het eerste wat ik doe als ik bevallen ben "als dat mag"? is een glaasje witte zoete wijn met ijs  en een half rauwe biefstuk  :D haha..

groetjes aan iedereen. amber 13 wken en 1 dag.

Hoi,
Ik heb een dochter van 5 en merk inderdaad ook een heel verschil met wat je toen wel niet mocht   eten of drinken in de zwangerschap.
Nu komt er steeds meer bij. Ook dingen waar ik bij de 2e nog nooit van gehoord had (en die is bijna 2).
Volgens mij mag je niks meer eten of drinken als je over 3 jaar zwanger raakt.
Of juist weer wat meer?!
Succes allemaal meiden!!!
liefs Daan

Terug
Bovenaan