Help: koemelkallergie?

A

Anoniem

Guest
Ik vraag me af hoe je kunt merken dat een kind een koemelk allergie ontwikkelt. Zarah (bijna 6 maanden) heeft al een hele tijd wat eczeem plekken op haar buik en onder haar hals, bovenaan haar borstkas. Ze jeuken ook, want ze wil er constant aanzitten zodra de romper uit is.
Ze heeft sowieso een gevoelige huid, en gaat daarom niet iedere dag in bad, en we gebruiken sinds kort de verzorgingslijn van Weleda. Voor de eczeem gebruik ik een zalf wat ook bestaat uit natuurlijke ingredienten.

Nu drinkt ze sinds de geboorte hypoallergene melk, en ik ben bang dat dit toch betekent dat ze een allergie aan het ontwikkelen is. Maar hoe herken je dit?? Volgende week ga ik naar het cb, dus dan zal ik het natuurlijk ook vragen.

Sommige kinderen worden geboren met een atopie, dat wil zeggen de aanleg om ergens allergisch op te reageren.

Omdat koemelk vaak een van de eerste allergenen is waar kleine kinderen veel mee in contact komen is een koemelkeiwitallergie een allergie die je relatief vaak ziet bij babies. Door hypo-allergene melk te geven als moedermelk geen optie is verklein je de kans op een KEA enorm. En omdat die ene allergie niet getriggerd is wordt de kans op andere allergieën ook wat kleiner, maar de kans dat er een allergie ontwikkeld wordt is bij een atopisch kind altijd aanwezig. Vaak begint het met eczeem.

Bij jouw kindje heb je vanaf het begin al op de voeding gelet, dus eigenlijk lijkt mij de kans dat je kindje nu opeens op de koemelk reageert vrij klein, al zou ik voorlopig nog wel bij de HAmelk blijven. De meeste allergieën ook bij kinderen zijn geen voedselallergieën maar contact- of luchtwegallergieën.

Heel vaak reageert de huid op de verzorgingsproducten die voor het kindje gebruikt worden of ook wel op cosmetica die mensen die veel met de baby in contact komen gebruiken (parfum, deodorant). Nog vaker ligt het aan het wasmiddel en vooral de wasverzachter. Daarnaast spelen huisdieren, pollen en huismijt vaak een rol.

Als je toch denkt dat er een verband met voeding is dan kun je een tijdje een voedseldagboek bijhouden waarin je noteert wat je kind eet, hoe de huid is en andere bijzonderheden (drukte voor verjaardag, slecht weer). Bij mijn zoontje ben ik op die manier erachter gekomen waar hij niet tegenkon (luchtverfrisser bijvoorbeeld, vooral AmbiPur, en komkommers).

Bedankt Dirksmama, ik zal eens wat dingen veranderen om uit te zoeken of ze daar op reageert. Eerst maar eens de wasverzachter. Van neutral kan ik wel gebruiken?
We hebben ook 2 katten, ik hoop echt dat dat het probleem niet is.... Katten raken haar overigens niet aan hoor, ze komen er amper bij in de buurt. Maar bij een eventuele allergie zal dat weinig verschil maken ben ik bang.

Ik ga het volgende week ook even overleggen bij het cb.
Ik hoorde trouwens gisteren iemand zeggen dat men een beetje terugkomt van die hypoallergene voeding? Dat dat een kindje juist te veel beschermd met grotere kans op allergieën?? Mag toch hopen dat dat niet het geval is zeg..

Groetjes!

Hoi,
Het is net alsof ik het verhaal van mijn jongste dochter lees. Die begon ook rond zes maanden eczeem te krijgen, net als bij jou dochter in de nek en ook in de elleboogholtes. Tot dan toe had ze hypo-allergene melk gekregen. Eerst ben ik ook alle dingen van buitenaf gaan elimineren. Als ik jou was zou ik dat gewoon heel duidelijk doen: dus gewoon geen wasverzachter meer, geen spullen in het badje (hebben baby's echt niet nodig hoor), dus ook geen shampoo, geen lotions meer.
Uiteindelijk ben ik toch overgeschakeld op andere melk want haar eczeem werd niet minder en na een paar weken was haar eczeem weg. Later heb ik nog een keer haar oude melk geprobeerd om te kijken of ze zou reageren; ze had direct weer eczeem.
Succes met het uitvogelen, want dat kan soms een hele klus zijn.
Ivy

Hoi Ivy,
Hmm, dat klinkt niet echt bemoedigend.. Wat voor melk geef je nu dan?
Ik bedacht me later trouwens dat ik een poosje terug ben overgestapt op goedkopere wasverzachter. Voorheen had ik die van Robijn hypoallergeen (??) volgens mij.. Nu gewoon eigen merk. Dat zal ik dus als eerste veranderen.

Ik baal er wel van zeg, Zarah heeft er best veel jeuk aan. Ze is er niet minder vrolijk om overigens, gelukkig maar.

Hoi suuz,

Onze oudste zoon had vanaf 7weken extreem veel last van eczeem, hij mocht vanaf toen geen koemelk- geen wasverzachter (alleen neutral) geen ei- geen noten.. eigenlijk niks waar je evt op kunt reageren..
Hij is nu 8jr en mag alleen geen pinda's eten voor de rest mag hij alles weer!
Een allergie is soms heel moeilijk te ontdekken omdat de raarste dingen op elkaar kunnen lijken!
Maar als jou kindje altijd HAmelk heeft gehad lijkt me een koemelkallergie vrij klein, toch zou ik wel een afspraak maken bij de ha of in het ziekenhuis, daar kunnen ze een test doen en tot die tijd idd de dingen schrappen waarvan je het vermoeden hebt dat het de oorzaak kan zijn!
Ik zou de afspraak bij het cb niet afwachten die sturen je toch door naar een arts uiteindelijk!

Kinderen kunnen trouwens echt over allergien heen groeien..

Gr MJ

Hoi Suuz,
Nou, ik wil je niet ontmoedigen hoor. Dit is mijn tweede kind die niet tegen melk kan en zoals de vorige schrijfster al zei, veel kinderen groeien uiteindelijk over hun allergie heen. Mijn middelste dochter kan sinds haar 3de jaar weer gewoon melk hebben. Ik hoop dat dit bij Liv ook zo gaat. Daarnaast is ook heel goed te leven met een melkallergie.
Je vroeg welke melk ik dan gebruikte. Ik gebruik soya van Nutrilon, heb ik bij mijn middelste dochter ook gebruikt. Bij beide sloeg dit heel goed aan. Deze melk wordt overigens behoorlijk afgeraden. Kinderen kunnen namelijk vrij makkelijk ook een allergie ontwikkelen voor soya en dan ben je nog verder van huis, dat zit namelijk overal in.
Nadeel is wel dat deze kinderen gevoelig zijn voor allergieen. Eve heeft nu wel geen melkallergie meer, maar kan niet tegen bepaalde pollen en katten (die hoeven trouwens niet op haar te zitten hoor, in de buurt is al genoeg).
Groetjes,
Ivy

Liever even helemaal geen wasverzachter gebruiken, omdat de stof die de was zacht maakt ZELF vaak al het probleem is, en niet altijd het luchtje. Kostte bij ons evennnnnn wat gepuzzel eer we dat doorhadden...

En wat de anderen ook al schreven: alleen water in het badje (scheutje rooibosthee erin werkt wel kalmerend voor de huid. Mijn kinderen gaan één, hooguit twee keer per week in bad of douche, anders dan blijven ze krabbelen (maar dat heb ik zelf ook).

Ga vooral naar de huisarts met dat huidje! Want eczeem is voor de meeste kinderen erg vervelend. wij   hebben heel goede ervaring met een lichte hormoonzalf voor als het eczeem opvlamt en de rest van de tijd een lekker vette onderhoudszalf van de apotheek.

Terug
Bovenaan