Help: koemelkallergie?

Oeps! Mag ik even een paar aantekeningen maken, want wij hebben hier ook mee te maken gehad?

Lactose-intolerantie en koemelkeiwitallergie worden heel vaak verward.
Het is echt ontzettend zeldzaam om voor je derde jaar al een echte lactose-intolerantie te hebben. En dat moet dan ook echt met medicatie (lactase tabletten bijvoorbeeld) behandeld worden. Een echte lactose-intolerantie kan alleen in het ziekenhuis met een ademtest vastgesteld worden. Heel gedoe, wij hebben het met Dirk ook moeten doen (bleek bij hem gelukkig niet het geval te zijn). En die test lukt eigenlijk pas goed als kinderen wat ouder zijn, niet bij babietjes.
Je kind moet dan een bekertje met pure lactoseoplossing drinken (viezig zoet goedje) en dan met tijdsintervallen in een soort apparaat blazen. Wij vonden het geen lolletje om te doen.

In de wandelgangen wordt een overgevoeligheid of allergie voor koemelkeiwit heel vaak toch lactose-intolerantie genoemd, omdat mensen die term nu eenmaal kennen. En als het een mildere vorm van KEA is (die vaak pas na een aantal maanden echt te merken is) dan zie je heel vaak flinke verbetering als er op een andere melkvoeding wordt overgestapt. Vaak soja, dat is het ouderwetse alternatief voor koemelk. Maar het is wel goed om daar een beetje voorzichtig mee te zijn.  Soja-eiwitten lijken namelijk erg op die van koe en  het nadeel is dat dat een soja-allergie kan triggeren, daarom is een meer verknipte voeding als pepti of nutramigen in zo'n geval vaak  beter.

Was nog een zinnetje vergeten: alle melk bevat lactose, ook moedermelk! Een kind drinkt dat dus vanaf de geboorte en die kinderen die die zeldzame echte lactose-intolerantie hebben, die hebben dan ook echt vanaf de geboorte last.

In aangezuurde melkproducten zoals yoghurt en kwark, maar ook in harde kaas, zit veel minder lactose. Maar door het bewerkingsproces zijn de eiwitten ook al voorverteerd, net als in bijvoorbeeld hypo-allergene melk. Daarom worden die producten door kinderen met een lichte KEA vaak wel goed verdragen.

Hoi!

Het kan helaas wel dat je kindje KMA heeft, ook al geef je HA voeding.

Zelf heb ik eerst borstvoeding gegeven, daarna HAvoeding en toch heeft mijn kindje KMA.

Sinds dat hij een week of 7/8 oud is krijgt hij pepti (nutrilon) en sindsdien zijn de klachten weg.

Na een provocatietest bleek idd dat er sprake was van KMA, dus nu krijgen we de voeding vergoedt.

Tevens heeft t vaak te maken of de ouders van het kindje allergisch zijn. Dat vergroot de kans op allegien bij de baby.

Mocht je het vermoeden hebben, kaart het eens aan bij het CB, de HA of eventueel een kinderarts.

Succes!

Hoi allemaal,

Ik ben vandaag inmiddels bij het cb geweest. Ik heb het aangekaart bij de arts, en zij heeft ernaar gekeken. Zij kon me met enige zekerheid vertellen dat het geen kma is. Omdat Zarah verder namelijk geen klachten heeft, gaat zij er van uit dat dit gewoon veroorzaakt wordt door haar gevoelige huid (die ze inderdaad heeft) en de verwarming die weer aan staat, en het badderen. Dus ik moet het gewoon goed vet houden met een zalf, en niet te vaak in bad doen. Zij vond trouwens de badmelk van weleda wel erg goed voor in bad, omdat dit de huid vet maakt.  

Zarah is weer goed gegroeid en levendig en vrolijk. Allemaal dingen die niet wijzen op kma.

Ik ben weer helemaal opgelucht! Ik hou het absoluut goed in de gaten, mocht het toch veranderen dan ga ik even langs de huisarts.
CB arts wilde me ook wel doorsturen, maar het enige wat de ha dan kon doen was een hormoonzalf voorschrijven. En aangezien ik al een goeie zalf heb, vind ik dat nog niet nodig.

Allemaal ontzettend bedankt voor het meedenken en voor alle handige tips!

Groetjes!

Hoi Suuz,

fijn, dat het zoveel beter gaat! Dat van die verwarming kan ik me voorstellen. Zodra het buiten koud en droog is en de verwarming aan staat, krijg ik zelf ook jeuk.
Bij ons helpt het, om de hele dag de kamers goed te luchten (met de ramen op tochtstand). Het klinkt gek, maar een goed beluchte kamer voelt vaak warmer, dan een ruimte waar de ramen potdicht zitten. Schijnt met de luchtvochtigheid te maken te hebben.

Heel veel sterkte en hopelijk gaat het snel beter met je dochter!

Groetjes, Marijon

Hoi Marijon,

Bedankt voor de tip! Ik zet het raam op Zarah haar kamer altijd de hele dag open op de dagen dat ze op het kdv is. Op de andere dagen staat hij altijd open wanneer ze niet in bed ligt. Dus ik denk dat het wat betreft frisse lucht wel goed zit. Zal ook eens wat vaker de deur aan de andere kant op een kier zetten, zodat het wat meer tocht.

Heb een lekkere zalf voor haar, ze ligt altijd helemaal te genieten als ik dat opsmeer. Vind het nog steeds wel echt enorm zielig hoor, ze heeft er echt jeuk aan. Misschien dat ik eens laat onderzoeken of ze allergisch is voor katten. We hebben er namelijk 2 en ik kan ze niet even 6 weken uit logeren doen om te kijken of Zarah allergisch is. Hier zijn toch wel testen voor?

Groetjes

Hoi Suuz,

ik heb zelf ooit zo'n test gewoon bij de huisarts gedaan. Er werd een klein prikje in mijn huid gegeven en daarna een druppeltje van het allergeen op gedaan. Als de plek na een half uur rood verkleurt, ben je waarschijnlijk allergisch. Dat bleek bij mij gelukkig niet het geval.
Wij hebben ook een kat, waar mijn partner (afhankelijk van de periode van het jaar) allergisch op kan reageren. Daarom is bij ons alles glad (houten vloer, leren bank, etc.) en komt de kat in de niesperiodes niet in de woonkamer. Voor hem hebben we een fijne plek in de bijkeuken gecreeerd (kan ook een andere kamer in het huis zijn) en buiten hebben we een konijnenhok omgebouwd tot kattenhok. Onze kat komt sowieso niet op de slaapverdieping.
Op deze manier kan hij toch deel uit blijven maken van ons gezin, zonder voor teveel benauwdheid bij mijn partner te zorgen.

Nog een tip: in Rotterdam, in het preventief medisch centrum, is holistisch therapeute Sissy Molenaar werkzaam. Zij is ook huidtherapeute, die patienten vanuit heel Nederland met o.a. huidklachten (zoals exceem) behandelt. Zij werkt daarbij o.a. met een zalf, waar geen hormonen inzitten. Gezien de vele tekeningen in haar werkkamer boekt ze daarbij veel succes. Meer info kun je vinden op:

www.preventiefmedischcentrum.nl

Groetjes, Marijon

Hoi Suuz,
Dat je kindje verder naast eczzeem geen klachten heeft, wil absoluut niet zeggen dat ze geen kma heeft. Wat een onzin van die cb-arts. Niet alle kinderen met kma hebben meerdere klachten. Begrijp me goed, ik hoop heel erg dat jou kindje het niet heeft, beter niet dan wel, maar dit vind ik gewoon nergens op slaan.
Mijn dochters eczeem was haar enigste klacht, verder was ze levendig en vrolijk en groeide goed. Na introductie van andere melk verdween haar eczeem dus. Ik heb daarna enige tijd later zelf een provocatie test gedaan door weer haar oude melk te geven en de eczeem was direct terug. Dan zit er toch overduidelijk iets in die (hypo-allergene) melk waar ze niet tegen kan. En of dat nou melksuiker of de eiwitten zijn, maakt mij verder niet zoveel uit.
Ook dat eczeem te maken heeft met verwarming aan!!!! Wat een onzin! Eczeem kan er zeer zeker door verergeren en je kunt er meer last van hebben, maar eczeem wordt toch echt veroorzaakt door een allergie hoor.
Sorry, maar ik word altijd een beetje boos van cb-mensen die er de ballen verstand van hebben en van die makkelijke verklaringen geven.
Destijds met mijn middelste dochter was de cb verklaring voor haar eczeem: ja, dat is dauwworm, niks aan te doen, gewoon goed blijven smeren. En dat terwijl mijn dochter toen al twee maanden compleet stil stond in ontwikkeling en groei omdat al haar energie ging zitten in het krabben!!!! Ik ben toen zelf gaan uitzoeken welke allergie ze had. En na introductie van andere melk verdween haar allergie binnen twee weken en kon ze weer groeien en zich ontwikkelen.
Suuz, als de eczeem bij je dochter blijft, ga dan zoeken. Op internet, bij goede artsen die er wel moeite voor willen doen, bij allergie verenigingen etc. Een leven met jeuk is niet fijn.
Ivy

Terug
Bovenaan