Hoe financieer je kinderopvoeding?

Mijn partner en ik overwegen of we kinderen willen, maar waar halen jullie het geld vandaan voor de kinderopvang?

We hebben beide drukke baan, zijn vaak van 6:00 tot 19:30 van huis. De enige opvang die deze openingstijden heeft, rekent €8,- per uur. Dan kom je op ongeveer €2200,- per maand.
Een berekening op toeslagen.nl heeft ons geleerd dat we kunnen rekenen op zo'n €700,- subsidie, dus de overige €1500,- moeten we dus zelf ophoesten.

Wij hebben nu echt geen €1500,- per maand over, laat staan als je een tweeling krijgt en dubbele opvang nodig hebt.

Gratis opvang van (schoon)ouders hebben we ook niet. Beide ouderstellen wonen minstens 150km van ons vandaan, dus zelfs als ze alleen reiskostenvergoeding vragen ben je al bijna €60,- per keer kwijt (uitgaande van de standaard €0,19/km)

Hoe financieren jullie de opvang? Hebben jullie (jonge ouders) hier vooraf voor gespaard? Of mis ik nog een cruciale subsidieregeling?

Blijven jullie dan allebei fulltime werken?

Timo gaat 3 dagdelen per week, dus we zijn netto 220 euro kwijt.
Ik werk 25 uur (onregelmatig) en mijn man werkt fulltime.

Tja kinderen opvoeden kost vooral veel tijd. Beide ouders fulltime werken doet bijna niemand, want 5 hele dagen opvang is voor een baby/peuter veel, heel veel en veel te vermoeiend.
Hoe zie je zo'n dag eigenlijk voor je met baby? Je kan een baby/peuter toch niet om 5:15 uur uit bed halen, voeden en wegbrengen om vervolgens pas weer rond 20:00 uur thuis te komen en het kind direct weer op bed te leggen, omdat het eigenlijk al te laat is. Waarom wil je dan eigenlijk kinderen vraag ik me af?

ik ben het wel eens met reisa.... je ziet je kinderen dan toch nooit?? als je ze hele dagen dropt bij een kinderdagverblijf? beter is dat 1 van de 2 parttime gaat werken, dan zie je je kind ook nog eens en het kost minder geld. ikzelf werk helemaal niet, en dat bevalt mij heel erg goed!

Tja, wij hebben heel erg geboft dat mijn schoonfamilie 2 dagen in de week op ons meisje wil passen. Mijn man en ik zijn allebei een dag minder gaan werken, allebei 4 dagen, zij gaat dan 1 dag naar het kdv. Je gaat er idd financieel op achteruit met minder werken, maar wij houden nog voldoende over voor onze lasten en kunnen ook nog een beetje sparen. Ons kindje is belangrijker dan geld, dan maar wat minder te besteden.

Parttime gaan werken is geen oplossing. De kinderopvang is dan weliswaar minder kosten, maar qua inkomen gaan we er dan nog harder op achteruit.

Ik snap gewoon echt niet hoe mensen rondkomen met kinderen. We hebben beide een modaal salaris, doen zuinig aan (boodschappen voor ons tween max 35euro per week, vakantie niet meer dan wat we aan vakantiegeld krijgen), maar je kan toch niet als je een kind hebt opeens niet minder gaan sparen voor onderhoud van een huis of een nieuwe tweede hands auto? Dat lijkt mij althans een onverantwoorde basis om een kind op te voeden.

Volgens mij moet er gewoon een trucje voor zijn wat ik over het hoofd zie, anders zouden miljoenen Nederlanders elk jaar interen op hun vermogen omdat ze kinderen hebben.

Er is geen trucje. Natuurlijk heb je minder te besteden als je kinderen krijgt. Enerzijds door minder inkomsten, zeer weinig mensen blijven allebei fulltime werken. Anderzijds omdat je veel grotere uitgave hebt. Sparen is iets wat of niet meer lukt of wat veel minder wordt.
Ik heb een tijdje niet gewerkt, mijn man werkte toen wel fulltime, wij kwamen toen met 2 kinderen rond van ongeveer 1800 euro. Konden we gewoon op vakantie, autorijden en af en toe iets leuks doen.
Nu werk ik ook weer 2 dagen in de week en gaat het makkelijker en kunnen we ook weer sparen.
Ik doe een gokje, jullie hebben extreem hoge woonlasten?

wij hebben gewoon een redelijk normaal inkomen, een huurhuis, een auto, boodschappen per week 50 euro ongeveer. voor 2 man, en 1 kind.(soms nog 2 kinderen, van m'n vriend) in de vakantie hebben we ook genoeg leuke dingen gedaan met de kinderen. maar sparen zit er bij ons niet in, hebben we echt niet genoeg voor. maar dat is een keuze die je maakt, ik vind mn zoontje belangrijker dan een beetje kunnen sparen. maar met een huurhuis heb je geen zorgen om het onderhoud, word allemaal gedaan zonder extra kosten. dus wij redden het prima, en zonder trucjes... want die zijn er gewoon niet.

Terug
Bovenaan