Hoe financieer je kinderopvoeding?

Ik vind het trouwens goed van je dat je er van te voren goed over nadenkt, dan ben je volgens mij al verder dan de meeste mensen.
Nog een paar tips van deze kant, je had het over groot onderhoud van je huis, ik kan je aanraden om dat te laten uitvoeren voordat je aan kinderen begint, als je iets in de komende jaren aan je huis moet laten doen zou ik dat dan snel uitvoeren. En zorg ervoor dat je van te voren wat hebt gespaard, dat je iig een nieuwe tweede hands auto kan kopen als het nodig is. In die situatie waren wij beland, wij hebben 1 auto, geld voor een tweede hebben we niet, en die was stuk. Repareren had geen enkel nut meer, kostte meer dan dat de auto waard was. We hebben uiteindelijk geld moeten lenen van mijn schoonouders, en hoewel die dat geen enkel probeleem vonden, vond ik het zelf wel vervelend.

Ik denk dat de kosten voor speciale kinderspullen (babybadje, slaapkamer), kleertjes etc wel redelijk gedekt kunnen worden met de kinderbijslag, mits je alles van marktplaats haalt, wat ik ook zeker toe bereid ben.

Sommigen maken de opmerking dat je "niet goed snik bent" als je full-time werkt en een kind wil en dan richten ze zich vooral op de moeder. Maar ik zie genoeg vaders full-time werken (ik werk in een mannenwereld), zijn die dan ook allemaal niet goed snik?? Of geldt dat alleen voor vrouwen??
Bovendien, is het konkinklijk huis dan ook niet goed snik? Wim-Lex en Maxima zijn regelmatig zelfs een hele week van huis en die hebben ook 3 kinderen.

Een collega attendeerde me op au-pairs, die blijken incl. verzekeringen, talencursus, zakgeld, kost-en-inwoning etc circa 600euro/maand te kosten voor 30uur kinderoppas per week. Die zijn vaak flexibel qua tijden (wel handig als je bv 's winters in een sneeuwbui komt en daardoor ipv om 18:00 pas om 20:00 uur thuis bent). En ook als een kindje niet helemaal gezond ter wereld komt zijn daar mogelijkheden. Dat gaan we nu nog rustig onderzoeken.

Ik kan dan misschien nu nog niet "toe zijn" aan kinderen, maar als ik over een jaar of 5 opeens een "biologische klok voel tikken", dan is het natuurlijk wel fijn als we een gedegen financieel plan hebben.

@Fee,

Ik weet niet in welke wereld jij leeft maar je kan niet je kindje bekostigden van de kinderbijslag echt niet die 193 euro die je krijgt eens in de 3 maanden is echt geen verpot hoor!!
is 64 euro in de maand. Ook ik winkel bij de Wibra en de zeeman maar soms gaat het heel hard en soms niet.

Daarbij denk ik dat je niet beide 40 uur willen werken ieder een dag minder is mooie oplossing maar pittig! je kindje opvoeden is iets wat je zelf moet doen en wat nu eenmaal tijd kost. en pas na 20/30 jaar kan je zeggen ik heb het goed gedaan.

En tuurlijk zijn er ouders die het allemaal redden en veel werken maar je speigelen met het willem en maxima???? je moet niet eens in hun schoenen willen staan dat keurslijf ach ieder zijn ding.

suc6 en hopelijk kom jij rond van de kinderbijslag deze is al 3 of 4 jaar niet meegegaan met de inflatie en alles word duurder............dus over een jaar of is dat een druppel op een hele hete plaat

Bovendien moet je die spullen kopen voordat het kindje er is, de kinderbijslag krijg je pas aan het einde van het kwartaal na de geboorte van je kind! Als je pech hebt, zit daar dus 5 maanden tussen!
'Niet goed snik' vind ik wat zwaar, maar als je het zo wilt noemen, geldt dit in mijn ogen ook voor de vader. Jullie zijn beiden verantwoordelijk voor het kindje, dus zullen ook beiden concessies moeten doen!
Mijn man werkt 40+ uren en ik 24 uur, onregelmatig. Zo hoeft ons zoontje niet naar een KDV (zou ik echt NIET kunnen, wij wilden ons zoontje! dan wil ik het ook zelf opvoeden!). Tja, maar de concessie is dat ik 1x in de week een slaapdienst draai en regelmatig een weekend werk. Die momenten is mijn man dus alleen met ons zoontje, als hij werkt ben ik alleen met ons zoontje. Zo dragen we de lusten en de lasten samen!

Sterkte met het maken van de keus, maar weet waar je aan begint! Een kindje slaapt niet altijd de hele nacht door, dus ook thuis ben je dan altijd 'aan het werk'.

Ik werk ook fulltime maar heb mijn werkdagen zo ingedeeld dat er relatief weinig opvang nodig is: papa werkt fulltime, maar in 4 dagen gepropt en is dan vrijdags vrij om thuis bij de 3 kinderen te zijn. Ik werk ook fulltime, maar daarvan werk ik 3 dagen onder schooltijd van 9-15 uur en dan pas weer als ze op bed liggen... scheelt weer in de BSO-kosten!
Lisse hoeft daardoor maar 3 dagen naar de gastouder van 9 tot 15 uur en dat is financieel heel goed te doen.

Sowieso zou ik in jullie geval een gastouder zoeken ipv kinderdagverblijf, die zijn veel ruimer in hun tijden en minder duur (en veel flexibeler, wat bij 2 fulltimebanen ook prettig is!)

Oke...

Mijn mening? Ik zou ook 32 uur blijven werken toen de kleine kwam, ik werk onregelmatig dus de helft van de tijd zou mijn man 's avonds gewoon thuis zijn. Mijn dochter kwam in het ziekenhuis terecht vanwege een koemelkallergie en omdat ze daardoor geen ritme meer had. Wij hebben voor die tijd 10 weken lang 23 uur per dag wakker gezeten met een huilende dochter.. 2x fulltime werken met een kind is in mijn ogen onmogelijk, of zielig voor het kind. Wat heeft een kind er aan als het altijd hele dagen op het kdv zit? Een keer met uitzondering ala! Maar hele dagen?? Ik vind het slecht voor zijn ontwikkeling. Hoe moet het kindje een band krijgen met zijn o zo belangrijke moeder?

Nee ouders vinden het belangrijker om genoeg centjes te hebben.. Gewoon nog niet aan kinderen beginnen als geld je eerste prioriteit heeft.. Ook wij hebben geld moeten inleveren toen ik minder ging werken maar ben zo veel gelukkig nu ik mijn dochter zie lachen, voor het eerst mama hoorde zeggen, en dat ik haar kan troosten als ze verdriet heeft..

Het is voor je kindje niet te doen om die opm 05:15 wakker te maken en om 20:00 weer in bed te leggen en dan mama en papa niet eens gezien te hebben... Hoe moet je een kind een gezond slaap ritme krijgen als het vanaf 12 weken om 05:15 uur gewekt word?

Wij hebben dan geen kdv, omdat dat onmogelijk is hier in de buurt met mijn werktijden.. (tussen 06:30 en 23:00) maar zijn ook veel geld kwijt aan de woonlasten. En waar je het van doet 35 euro per week aan boodschappen?? Nu met 1 dochtertje van 8 maanden ben ik 150 euro kwijt per week met luiers en voedingen erbij. Dan heb ik het nog niet eens over de kleertjes..

Kinderbijslag? Nu hebben we nog 193 euro, wat net aan genoeg is om voor 1 maatje kleding te kopen (en dan koop ik ook gewoon bij de hema, de wibra, de zeeman en de H&M en dan het liefst in de uitverkoop) En dat krijg je maar 4 keer per jaar.

Vanaf de dag dat jij de positieve test in je handen hebt tot het 16de jaar van je kindje, kost je kindje een ton.. Ja, 100.000 euro.. Bedenk eerst maar of je zelf iets op wil offeren voor je aan een ukkie begint. Van wat ik nu lees denk ik ja, je bent slim, je denkt voor uit maar oh oh oh wat een egoisme! Niks willen inleveren in ruil voor het geweldige leven wat je om je heen krijgt..

Nee, in jullie geval.. Nooit aan kinderen beginnen tot je wat realistischer na gaat denken..

Ps.. Aupair?? Die moet je alles betalen.. Hun ziektekosten, hun kosten om in NL te komen wonen, hun salaris, hun gas water en licht wat ze verbruiken, hun eten.. Lees de ouders van nu bijvoorbeeld eens, dan heb je echt plaatje..

Een aupair komt al gauw op zo'. 800-1000 euuro per maand. Als je dat kan betalen?? Kan een van jullie ook minder gaan werken! Kan dat niet bij jullie banen? Dan moet een van de twee een stapje terug doen en een andere baan zoeken waarbij het wel kan!

1. Waarom wil je eigenlijk kinderen als je er niet bij wilt zijn?
2. Hoe denk je dat je biologische klok werkt? Weet je dat vanaf je 30ste je vruchtbaarheid met sprongen achteruit gaat? Dat je op je 36ste al de helft minder vruchtbaar bent en op je 40ste nog maar 2% kans hebt om zwanger te worden? Dat er genoeg vrouwen zijn die op hun 36ste al in de overgang gaan en dan helemaal niet meer vruchtbaar zijn? Weet je dat als je 36 of ouder bent je veel meer kans hebt om een kindje met syndroom van down te krijgen? Weet je dat ze er laatst in nieuwe onderzoeken achter zijn gekomen dat IVF waarschijnlijk een veroorzaker is van syndroom van down?
3. Weet je waarom ze altijd naar de moeder wijzen? Omdat het kind uit jouw buik komt! Daarom zal het jou meer nodig hebben. Het komt uit jou, het heeft al een band met jou en wil die band heel houden dus veel contact met jou! Je bent niet hetzelfde als een man, je bent een vrouw deal with it! Als je kinderen krijgt en er niet veel tijd in wil steken, omdat je jezelf en je eigen ontwikkeling belangrijker vindt, dan zullen zij later in jou niet veel tijd willen steken. Je hebt ze dan beschadigt en daar zullen ze je verantwoordelijk voor houden.

Het gaat niet om wel of niet fulltime werken. Je moet er willen zijn voor een kind, het kind op de eerste plaats in je leven willen zetten en er de rest van je leven voor gaan. Jezelf kunnen en willen wegcijferen en zijn/haar belangen voor de jouwe laten gaan. Een kind de hele week naar een kdv sturen waar het niet met een persoon een hechte band kan opbouwen is niet handig, dan kun je hem/haar beter naar een gastouder/opa/oma sturen. Maar dan is de vraag: waarom wil je dat? Waarom wil je dat je kind met een ander een hechte band krijgt en niet met jou of je man, de eigen ouders?
Als je toch full-time werkt, kan je man dan niet minder werken? En als dat ook niet kan, zorg dan in elk geval dat je (een deel van) je werk op tijden doet waarop het kind slaapt, zodat je samen tijd kunt doorbrengen als het wakker is. Het gaat niet om hoeveel tijd je met het kind besteed, al is er natuurlijk wel tijd nodig om een band te houden, maar het gaat er ook om of je dan werkelijk met het kind bezig bent en niet met eigen dingen. Er zijn ook ouders die fulltime thuis zijn die soms te veel met hun eigen dingen bezig zijn, dan kun je net zo goed fulltime werken.

Succes.

Terug
Bovenaan