Hoe financieer je kinderopvoeding?

@Fee,

Ik ben het met je eens dat in een mannen wereld het lastig is minder te werken (heb er ook in gezeten). Maar mijn ervaring is dat er over 32 uur wel te praten is. Zelf wil ik nu minder, nu de tweede er is (24 uur), maar dat is echt bijna niet mogelijk.

Het is te doen beiden full time, vrienden van ons doen het ook. Zij begint vroeg (lees 7 uur) en is op tijd thuis om het kind te halen en hij begint laat en kan het dus brengen (en dus altijd laat thuis). Hij werkt 36 uur in 4 dagen en is 1 dag thuis. Het kindje gaat 4 dagen naar kdv. Nou weet ik wel dat zij een hoog inkomen hebben en lang heel goedkoop gewoond hebben.

Maar ja het is de vraag of je het echt wilt. Op deze manier zie je elkaar amper en is het echt constant stressen. Als je kindje ziek is (griep of iets anders), dan kunnen ze ook niet naar het kdv en is het helemaal een stress. Een au pair wordt volgens mij pas interessant als je meerdere kinderen hebt.

Goed dat je erover nadenkt, maar overweeg echt een dag minder te werken (of evt thuis werken, waardoor je wel op tijd bent voor een goedkoper kdv of 4 x 9). Ook in een mannenwereld zijn er mogelijkheden als je er maar over gaat praten.

Succes.

groeten, Kabo

Hoi Fee83

Ikzelf werkte dik 40 uur in de week in een bakkerij en begon om 4 uur snachts tot 12 - 1 soms 2 uur in de middag. Voor mij was deze baan sowieso niks. En aangezien mijn baas me niet kon helpen aan ander werk in het bedrijf (klein bedrijfje met maar 3 personen in de bakkerij) heb ik die baan opgezegd. Ik werk dus sinds mijn zwangerschapsverlof niet meer en vind het eigenlijk wel heerlijk.
De kinderbijslag waarin ze dood leuk vertellend dat je een hoop aan te schaffen hebt (bed, kinderwagen enz) hebben we pas gekregen dat mijn dochter 6 maanden oud was en we dus al lang al hadden gekocht 9 maanden eerder ofzo. Het gaat pas het 2e kwartaal in vanaf de geboorte. Waar dat op slaat geen idee!!!!!!! Vind het asociaal. Aangezien mijn dochter op 2 april geboren is waren we dus 2 dagen te laat 3 maanden eerder betaald te krijgen. We kregen het pas 3 oktober gestord. Terwijl ze zeggen het eind van het kwartaal (dus september) te storten. Die paar dagen op hun rekening krijgen hun weer rente over he en wij niet en het is al geen vetpot. Genoeg over de belasting!

Persoonlijk vind ik dat je niet fulltime moet gaan werken als je kinderen wilt. Alles mis je van je kind. 1e stapje, 1e woordje, 1e ........... En je laat de opvoeding over aan de kinderdagverblijf. Ik hoorde tijdje terug nog een verhaal dat moeder overdag werkt en vader 's nachts, allebij ver weg. Moeder gaat heel vroeg richting haar werk, ergens onderweg spreken vader (die uit zijn werk komt) en moeder af en hevelen het kind over naar vader. Die brengt hem naar het dagverblijf en gaat zelf slapen. Moeder haalt kind aan het eind van de dag op rond 7 uur en gaat naar huis toe en stopt kind in bed. De volgende morgen gaat het weer hetzelfde liedje.
Je kiest voor kinderen en als je cariere en de centjes voor gaan doe het dan niet. Ik vind het asociaal.

Wij hadden best een luxe leventje, is sinds de geboorte aangepast en nog meer aangepast en nu net nog meer, Je bent gewoon veel geld kwijt voor je kindje en dat hoort ook zo. Ookal komen dingen van marktplaats maar alles kost gewoon geld. Ik vind dat je er moet zijn voor hem/haar.
Tuurlijk kan je werken, ik zoek ook weer een baan maar maximaal 2 dagen in de week en dan gaat ze naar opa. oma of een van de zussen toe. Ik ben namelijk ook van mening dat als je werkt je kind in kdv hou je niks over en kan je dus net zo goed thuis zitten en van je kind genieten. En helemaal als je een week je kind moet plaatsen daar.
Heb je inmiddels al gekozen wat je gaat doen? Succes ermee, dit is mijn mening doe ermee wat je wilt.

Wij hebben van tevoren heel goed nagedacht. Ik bedoel voordat wij ons huis kochten. Wij wilden dat ik een stap terug zou kunnen doen. Dat ik nog 1 dag zou moeten werken (ik werk nu 2). en dat heeft goed uitgepakt. Onze hypotheek is niet gebaseerd op 2 inkomens. Dat was onze eerste stap.
Op de andere uitgaven heb je niet zoveel invloed. Ik bedoel de vaste lasten. waar je wel op kunt bezuinigen is de boodschappen. Ik lees dat jullie maar 35 euro kwijt zijn aan boodschappen. Nou dat vind ik wel erg knap. dat hebben wij nooit gered met zijn tweeën. 50 euro minimaal want je moet wel alles meerekenen. Dus ook kleding en schoenen ed.
Ik weet natuurlijk niet hoe jullie qua hypotheek zitten, maar daar zit vaak de bottleneck. Wie een hypotheek heeft op 2 fulltime inkomens krijgt het alleen maar erg moeilijk als er kinderen komen. Je kosten worden dan alleen maar meer. En omdat je nu al maximaal zit kun je vervolgens niet meer rondkomen.
Voor de rest kun je je verzekeringen nakijken: pakketten en geen losse verzekeringen zijn veel goedkoper.
Daarnaast kun je ook toeslagen krijgen als je binnen een bepaald inkomen zit. Al nagekeken of je recht hebt op zorgtoeslag, Kindgebonden budget??

Daarnaast zou ik je niet aanraden om fulltime te gaan werken. Je kind wordt dan groot gebracht door anderen. Veel kinderdagverblijven hebben elke keer een andere verzorger... dat lijkt me niet echt bevordelijk voor de rust en regelmaat van je kind. Opvoeden wil je toch grotendeels zelf doen lijkt me? Mijn mening is dat je zelf het grootst gedeelte van de week ervoor moet zorgen om de juiste balans te houden. 3 dagen is dus maximaal voor mij.
En moederen is vermoeiend. Als je een baby treft die 's nachts ook nog wel eens wakker is dan hou je dat echt niet vol. En ook als ze goed slapen is het vermoeiend. Je werkdagen worden nog voller en drukker dan normaal... ophalen wegbrengen, tassen klaar maken, badderen, eten....
Op die lange dagen van jullie kun je je kind echt niet meer in bad doen of samen eten. Vind je dat niet erg belangrijk???
Nee... als ik jullie was zou ik niet aan kinderen beginnen op deze manier.

Wat zijn je principes?? wat vind je belangrijk voor je kind? En waar kan je op besparen of wat kun je veranderen (minder duur huis misschien) om maandelijks meer geld over te houden?

Succes ermee!

Ben het heel erg eens met Bloempje27.

Ik lees wel eens dat niet-Nederlandse ouders vinden dat wij Nederlandse ouders te soft zijn, dat een kind echt niets aan over houdt aan fulltime opvang. Dat lees ik hier ook her en der. Die redenatie snap ik wel, je kindje kan het misschien goed naar zn zin hebben in de opvang en zal er wellicht niet slechter of beter van worden.

Maar is dat wat je als ouder zelf wilt? Wat is het plezier van kinderen mogen krijgen als je ze alleen slapend en in het weekend ziet? Voor mij voelt dat altijd een beetje als kinderen krijgen voor de voortplanting, niet meer, niet minder. Als je wat meer tijd vrijmaakt voor kinderen, kunnen ze je leven zo verrijken!

Misschien voel je dat nu nog niet zo, maar misschien is het ook verstandig om er rekening mee te houden dat dat gevoel wel kan komen als je eenmaal je kleintje vasthoudt. Je zou kunnen proberen beiden volledig te blijven werken, maar ik denk dat het slim is om er voor te zorgen dat 1 van jullie kan gaan minderen als het toch niet zo makkelijk blijkt.
Hebben jullie al eens geinformeerd naar betaald ouderschapsverlof bij jullie werkgevers?

En ja, dan gaat je inkomen meestal achteruit. Hoewel je wel vaak weer meer recht krijgt op toeslagen. Heb je al eens al je in- en uitgaven in een overzicht gezet? Je hebt tegenwoordig prachtige programma's, maar voor mij werkt Excel toch nog altijd het best. Zo blijkt vaak dat onze grootste kostenpost niet is 'de vaste lasten', maar 'overige' (make-up, kleding, iets leuks voor in huis, boeken, allemaal dingen die niet nodig zijn of goedkoper kunnen).

De toeslagen gaan er echt niet vanaf want dan kan geen mens meer werken... anders gaat je geld volledig naar de opvang en aangezien ze alle mensen hard nodig hebben nu de vergrijzing er aan komt lijkt het me sterk dat alle toeslagen er vanaf gaan!

wij hebben er toen voor gekozen dat ik als mama bij onze zoon thuis bleef/blijf. want wat ik dan zou verdienen met werken kan ik dan net zo hard naar de kinderopvang brengen. dan zorg ik toch echt liever zelf voor mijn kleine man.

maar als jullie kinderen willen en je wilt blijven werken zou ik partime gaan werken. als je het kindje de hele dag van smorgens tot savonds naar een kdv brengt dan vraag ik mij eigenlijk ook af waarom je kinderen wilt.

Er is al even niet meer gereageerd op je vraag, maar hebben jullie ook gekeken naar gastouderopvang? Of iemand in huis halen? Wij hebben dadelijk voor 3 dagen iemand die thuis komt oppassen. Dit is goedkoper dan het KDV en iets duurder dan gastouderopvang. Je moet het alleen even treffen met de persoon. De dame die bij ons komt heeft bij vrienden van ons opgepast dus we weten dat ze goed is. Daar paste ze 11 uur per dag op 4 dagen per week en ik geloof dat zij ongeveer 800-900 euro kwijt waren. Je hoeft niet te haffelen met je kindje in de ochtend + de oppas deed de was en kookte ;-). Nu nog even zo'n dame / heer zien te vinden! Groet, Suzanne

Terug
Bovenaan