Hoe financieer je kinderopvoeding?

Uiteraard heb je minder om te sparen, dat hebben wij ook. Je kunt blijven werken en je kind van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat naar het kv sturen en dat niet kunnen bekostigen. Of je werkt minder waardoor je kind minder uren bij het kv is, dat is denk ik dan toch goedkoper dan wel blijven werken. Dan heb je maar wat minder om uit te geven en te sparen. Als je kinderen neemt ga je er hoe dan ook financieel op achteruit. Er zijn idd geen trucjes voor (helaas), als je echt graag kinderen wilt neem je dat voor lief, dat is wat die miljoenen Nederlanders jaarlijks doen.

trouwens, je denkt nu alleen aan de kosten van kinderopvang. maar heb je gedacht aan alle dingen die je moet kopen?? luiers, kleertjes om de maand weer nieuwe ( en niet denken ik koop er maar een paar, want 1 dagje spugen en het is allemaal in de was),flesvoeding, flessen, spenen, box, boxkleed, wipstoel, speelgoed, meubels voor de kinderkamer, matras, beddegoed, slaapzakken, allerlei doeken (hydrofiel etc) verzorging artikelen, badje op standaard. en dan zal ik vast iets vergeten zijn. en dat word nog erger, want daarna komen de schoenen, fietsjes en ga maar door. en DAT is belangrijk, niet of je die 2e auto kan kopen ja of nee. want die heb je dus niet nodig om fatsoenlijk je kind op te voeden. als je het mij vraagt ben je niet toe aan kinderen, ik vind je denken nogal egoistisch.

Uiteindelijk is het een kwestie van keuzes. Ik denk dat als jullie beiden modaal verdienen een kindje moet kunnen. Maar je zal er ergens iets voor moeten laten. Ik denk dat de belangrijkste afweging moet zijn of je beide fulltime wil blijven werken. Ik vind dat voor zowel moeder als kind erg zwaar. Waar vind je dan de tijd nog om te genieten van je kind? Ik werk 24 uur en dat vind ik al veel.

Misschien moet je het meer zoeken in bijvoorbeeld 4 dagen allebei (waardoor je kindje maar 3 dagen naar de opvang hoeft) en wat geschuif met uren (hij vroeg weg en vroeg thuis, jij laat thuis en laat weg zodat het ook nog 's precies binnen de kinderdagverblijf uren zit). Daarnaast kan je ouderschapsverlof overwegen. Dit is wel onbetaald, maar je krijgt van de belastingdienst (vooralsnog) een vergoeding van 4 euro per uur voor de opgenomen uren en als het op is, heb je je oude contract nog.
Sparen zal inderdaad minder worden, maar het hoeft echt niet te stoppen, het is alleen misschien niet meer het bedrag van voor het kindje.

1500 is ook bij ons het bedrag dat we ongeveer per maand hebben moeten inleveren aan salaris en kinderopvang... En het zijn dan inderdaad keuzes. Wij hebben nu niet veel extra's meer, maar als de kinderen straks naar school gaan wordt het weer iets ruimer.

Rohjo, de buitenschooolseopvang was hier even duur als een dag kinderdagverblijf. Dus als je gebruik zal moeten maken van de bso dan ben je niet goedkoper uit. Tenzij het plan doorgevoerd wordt dat je ook voor de bso alleen de uren betaalt die je daadwerkelijk afneemt, al lag het uurtarief van de bso gewoon hoger.

Hoi, die kinderopvang waarvan je nu de info hebt is gewoon heel duur en heeft hele ruime openingstijden. Mijn zoontje van 6 maanden gaat 4 dagen naar een KDV waar ze open zijn van 07.45 tot 18.15 uur en een uurtarief van net iets boven de E 5,00 rekenen. Ik heb een vrij hoog inkomen, maar betaal netto toch maar E 185,00 per maand. Houd er wel rekening mee dat volgend jaar de kosten fors omhoog gaan! Verder heb ik alles (behalve kinderwagen en maxi cosi) via marktplaats gekocht. Dan vallen de kosten enorm mee en sommige zaken zijn als nieuw. Mijn zoon en ik zijn alleen omdat zijn vader ons bij 10 weken zwangerschap heeft verlaten. Maar zelfs alleen is het echt goed te doen hoor. Gewoon slim zijn en goed zoeken.

ik weet niet hoor full time blijven werken??? Je bent niet goed snik......Dan moet je geen kindje willen.
En misschien een onverwachte opmerking maar wat als je kindje niet gezond/compleet is?
En je het dus niet naar een kinderdagverblijf kan brengen??? en het dus heel van je vraagt.

En als jullie echt maar 35 euro kwijt zijn aan boodschappen dan hou je heeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel over dat red ik niet.
50-60 euro komt eerst.
Je moet een kindje niet fulltime naar een kinderdag verblijf willen brengen daar kan je niet tegen werken.
Wat verdien je zelf per uur? en haal daar eens 8 van af en kijk dan of je echt zinvol is om zoveel te werken.

Ik werk 2 avonden in de week en een dag in het weekend en mijn partner fulltime prima te doen.
Ook ons meisje gaat 2 dagen naar het KDV kost ons 150 euro in de maand de rest krijgen we terug.
onze dochter zou gezien de tijden dat ik niet naar het KDV hoeven maar aangezien zij maar een oogje heeft is het voor haar lichaamlijke ontwikkeling beter om met leeftijdsgenoten te zijn zodat ze geprikkeld word vandaar ook de opmerking wat als je kindje niet de "standaard"zorg nodig heeft?

Wellicht iets om mee te nemen in het maken van je keuze!

Terug
Bovenaan