hoe gaan jullie hiermee om?

Ik begrijp ook heel goed dat het niet makkelijk is nu en vooral om er niet mee bezig te zijn. Dit grijpt je emotioneel zo, dat je het niet los kunt laten en dat hoeft ook niet.

Jij hebt hier zeker wat te melden. De omgeving kan inderdaad soms reageren op een manier die jou nog meer kwetst en vooral het onbegrip is heel vervelend.

Juist daarom is het goed dat je hier je verhaal doet. Dit lucht op en je kunt hier ook hoop vinden om door te gaan.
En wij hebben (helaas) dezelfde ervaring gehad en begrijpen veelal wat jij voelt.

Uit eigen ervaring is het enigste dat mij altijd heeft opgebeurd de gedachte dat ik in ieder geval zwanger kon raken (mijn eerste MK was in 2000). Was het niet de ene maand, dan misschien de volgende wel, maar de natuur had al bewezen dat het kon.
Dat vond ik een geruststellende gedachte. Daarnaast vond ik het een fijn idee om te bedenken dat het kindje dat ik blijkbaar in wording droeg, niet goed zal zijn geweest. De natuur selecteert en dat is ook goed, dat moet ook.

Het is na twee emotionele gebeurtenissen voor jou en jouw partner heel goed om even op adem te komen. Wij zijn na de tweede miskraam zelfs weer een half jaar aan de pil gegaan. ik heb toen ander werk gezocht en we hebben een droomvakantie gehad naar Bali. Daar hebben we de pil weer achtergelaten om er thuis weer vol voor te gaan.
De eerstvolgende maand was ik wel meteen zwanger, maar dat ging weer mis (ondanks dat ik mij heel goed in mijn vel voelde en dacht, nu zal het goed gaan). Die ervaring leert dat jij er zelf echt geen schuld aan hebt.
Het is meestal domme pech als je meerdere miskramen meemaakt, heel erg, heel moeilijk, maar dat betekent ook dat het ook goed kan gaan. zolang er geen aanwijsbare oorzaak wordt gevonden.

Wij hebben uiteindelijk na 3 MK's een gezonde zoon gekregen (in 2003).

Helaas heb ik vorig jaar nog een MK gehad (een late) en nu ben ik weer gezond zwanger van onze tweede!

Dit wil ik je graag meegeven: heb hoop dat de natuur ook heel vaak haar werk kan doen en probeer even de tijd te nemen om deze MK's een plekje te geven, zodat jullie samen vol goede moed er weer tegenaan kunnen gaan.
Vergeet niet dat deze gebeurtenissen emotioneel littekens achterlaten,die je bij een volgende zwangerschap meedraagt. Dat maakt elke zwangerschap emotioneel steeds zwaarder. Je vertrouwen wordt steeds minder, maar geloof mij: het komt vast wel goed met jullie!

Ik wens je heel veel sterkte en vooral veel succes en hopelijk lezen wij hier binnenkort dat je weer zwanger bent!!

dikke knuffel van mama van MD

Hai meiden,

Dank jullie wel voor jullie reacties!!!!
Ik vind het heel fijn om te merken en te lezen dat de meiden elkaar hier wel steunen. Ik voel me niet meer zo thuis op het "zwanger worden" forum en zeker niet nu er daar veel meer "onenigheid/gekat" is.

Ik ben vanmorgen naar de huisarts geweest en ik moet van haar 2 weken thuis blijven van het werk en leuke dingen gaan doen.
Ik ben na beide miskramen weer heel snel aan het werk gegaan. Dit plus de vele verantwoording die er op mijn werk op mijn schouder wordt gelegd hebben mij een beetje afgebrand.
Ik hoop dat dit werkt om te zorgen dat ik weer lekker in mijn vel komt te zitten. Ze vroeg ook heel lief of ik wel heb kunnen rouwen om de miskramen. Dit was de eerste keer dat iemand (van buitenaf) dit zo benoemde. Hierdoor voelde ik me eindelijk serieus genomen.

Nu ga ik dus eerst maar proberen om weer lekker in mijn vel te komen te zitten.
Ontzettend bedankt voor jullie lieve, wijze, opbeurende woorden.

Allemaal een dikke knuffel,
J_J

Hoi J_J,

Rust de komende weken maar lekker uit. Ik hoop dat het je helpt de mk te verwerken, zodat je daarna weer lekker in je vel zit. Hopelijk ben je snel daarna weer zwangeren mag je dan wel na 9 mnd een wonder in je armen houden.

groetjes,
Dion

wat vreselijk herkenbaar allemaal!
Ik weet dat ik na mijn miskraam ook gewoon ben door gegaan. Door het weg te redeneren hield ik mijzelf staande.
De eerste keer weer ongesteld vond ik dat prima want de vk had gezegd dat dit beter voor mijn lichaam was.
Toen de 2e keer weer ongesteld ben ik mijzelf echt ff tegen gekomen!
Mijn lichaam gaf aan dat ik het echt ff rustig aan moest doen. Duizelig, hoofdpijn en zo raar gevoel. Bleek dat mijn bloeddruk veel te laag was.
Ik heb er een week ff aan toe gegeven.
Ik was zo terleurgesteld dat het weer niet gelukt was. Iedereen verteld maar dat na een miskraam je heel snel weer zwanger raakt. Nou mij niet snel genoeg!
Ik probeer nuchter te blijven en er niet al teveel mee bezig te zijn maar wat vind ik het moeilijk.

Ik was ff weg gegaan bij dit forum omdat ik dacht dat ik niet steeds met het verdriet te maken wilde hebben. Zat op "zwanger worden", maar daar wordt het er ook niet gezelliger op!
Toch maar weer terug!

Hallo J_J,
Ik heb net op 21 juli een miskraam gehad op 9 weken.   Wat een teleurstelling.   Ik was pas na 9 maanden zwanger geworden en dolblij dat het eindelijk gelukt was.   Op 7 weken nog echo gehad waarop we het hartje hadden zien kloppen!   Twee weken later liep het onverwacht fout.   Natuurlijk stort je wereld dan in.   Omwille van mijn leeftijd is het al moeilijker om zwanger te worden, en als het dan ook nog fout loopt...   Door een miskraam kom je inderdaad in een rouwproces.   Mijn gyn drukte mij op dit op het hart : je hebt gewoon recht op dit rouwproces en dit verloopt voor iedereen anders.   En daar hoort bij dat je af en toe moet huilen, ervover praten misschien.   Ikzelf heb op de 6de dag na mijn miskraam mijn verhaal opgeschreven.   Vanaf de eerste dag van mijn laatste menstruatie tot enkele dagen na de miskraam.   Regelmatig vul ik dit nog aan met details van mijn herinneringen.   Dat bewaar ik in mijn zwangerschapsboekje met een foto van de laatste echo en mijn predictorstick.   Zo koester ik de herinnering aan dit verloren kindje.   Want ik wil het niet vergeten, maar toch ook verder gaan en opnieuw zwanger worden.   Het heeft mij enorm geholpen!   En ik ben onmiddellijk opnieuw gestart met proberen zwanger te worden.   Dan heb ik een nieuw doel voor ogen maar ik roep mezelf tot de orde als ik daar te geobsedeerd in wordt.   Kwestie van grote teleurstellingen te voorkomen.   Als je weer zwanger wil worden, ge er dan voor maar fixeer je er niet op!   Ik hoop je te hebben geholpen.

Marina

Lieve meiden,

Wat ontzettend hartverwarmend al die reacties.
Marina jij ook ontzettend bedankt voor het delen van je verhaal.
We hadden voor beide zwangerschappen een zwangerschapsdagboek gehaald.
Die van de eerste zwangerschap heb ik vorige week geschreven. En nu ben ik bezig met de 2e. Ik moet zeggen dat ik hierdoor erachter kwam dat ik het absoluut nog niet verwerkt had.
Het kwam weer zo dichtbij en op deze manier moesten we allebei toegeven dat onze kindjes er niet meer zijn, want voor ons zijn het onze kindjes.
We hebben samen al veel gehuild en er weer over gepraat.
Ik heb het schrijven van de dagboeken elke keer uitgesteld, omdat ik het niet onder ogen wilde zien ofzo.
Nu voelt het wel goed. Op deze manier weet ik dat het allemaal een mooi plekje heeft en dat we het nooit zullen vergeten. Het geeft mij ook rust in mijn hoofd, alsof ik nu weet dat mijn gevoel en ervaringen een plekje hebben en ik het dus een beetje los kan en mag laten.

Veel liefs,
J_J

P.s. ik hoop dat we elkaar zo blijven steunen en snel met z'n allen een nieuwe topic kunnen maken met "zwanger!"

Hallo J_J,

Jouw verhaal heeft mij op mijn beurt ook weer geholpen met het verwerken van de pijn.   Je formuleert het zo goed : het zijn inderdaad onze kindjes.   En inderdaad, door het neerschrijven geef je dit verdriet een "plaatsje", zodat je het niet meer ontvlucht maar ermee leert leven.   Ik kan dat alleen maar aanmoedigen.   Ook is het heel goed je partner er in te betrekken.   Zo'n verlies moet je toch samen verwerken.   Tenslotte blijf je zo samen deze kindjes in jullie hart meedragen voor de rest van jullie leven.   Ik hoop van harte dat je deze tegenslagen goed verwerkt krijgt en vooral dat je snel weer zwanger mag worden!  

Groetjes,  

Marina

Hallo J_J,

Lang niks meer gehoord op dit forum.   Hoe gaat het ondertussen met jou?  

Wij starten deze maand met IUI.   Morgen heb ik mijn eerste echo om te zien of er rijpe follikels zijn.   Hopelijk volgt dan snel de inseminatie en dan maar afwachten...

Laat nog eens iets horen?

Groetjes!

Terug
Bovenaan