hoe gaat het straks met werk??

Hallo allemaal,

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt toen ik zwanger was van mijn 1e. Ik werkte toen als hulpverlener binnen een welzijnsorganisatie en toen ik vertelde dat ik zwanger was en minder wilde gaan werken (24 uur) werd er ook heel moeilijk gedaan. Uiteindelijk heb ik de bond ingeschakeld en heb van hun juridische bijstand gekregen. Dat was erg goed en ze hebben het ook heel goed gedaan. Uiteindelijk ben ik echter na mijn verlof toch weggegaan, omdat de arbeidsverhoudingen op dat moment wel erg moeilijk waren komen te liggen. Het had voor mij teveel kapot gemaakt, terwijl ik er al 4,5 jaar werkte.

Nu werk ik in een hele andere sector op regelmatige tijden en dat is erg fijn, zeker nu ik zwanger ben van de 2e, maar ik mis het werk als hulpverlener wel. Zit dus erg te twijfelen of ik weer ga solliciteren naar een andere functie na dit verlof.

Als je een vast contract hebt, mogen ze je in ieder geval wettelijk niet ontslaan tot 6 weken na jouw zwangerschapsverlof. Daarna gaat het via de gebruikelijke ontslagprocedure. Bovendien mogen ze ook niet zomaar een verzoek weigeren om minder uren te gaan werken!!!! Dit is echt allemaal wettelijk vastgelegd.
Wees slim en vraag alles schriftelijk aan bij jouw werkgever en win informatie in bij de juiste instellingen (Sociaal Juridische Raadslieden, de vakbond o.i.d.).

Succes ermee!

Groet
Lies

Toen ik minder wilde werken en wat problemen ondervond, heb ik contact gehad met de vakbond. Het is zoals Keesje ook schrijft: iedere werknemer heeft er echt op om voor een bepaald aantal uur ontslag in te dienen. Je werkgever kan dit alleen dwarsbomen als je echt onmisbaar zou zijn, of een leidinggevende positie hebt die je met minder uur niet kunt vervullen. Wel is je werkgever dan verplicht je een alternatieve werkplek te geven, bv terug in functie of op een andere locatie. Voor het minder werken geldt gewoon je opzegtermijn zoals afgesproken in je contract. Je wilt het liever niet zo, maar als je werkgever ook niet meewerkt...
Suc6! Groetjes Soela

Bedankt voor jullie reacties, heel lief.
Ik zou indd een vakbond kunnen inschakelen, maar of ik er daarna nog met plezier werk...

Volgens mij kan ik tot een half jaar ouderschapsverlog opnemen, na de zwangerschapsverlof. en in dat half jaar moet ik maar gaan veredr zoeken denk ik. Wel jammer want ik werk er met ontzettend veel plezier..maar goed. eigenlijk werkt het misschien ook wel efficienter als er meer fulltimers zijn, maar om nu straks weg te moeten..nee dat is ook niets.

nou bedank!

liefz

weet iemand misschien hoe het zit als je een oproepovereenkomst hebt? Krijg je dan wel betaald verlof? ik maak me hier echt veel zorgen over en kan er nergens informatie over vinden!

Hoi allemaal,

Nou heb ik (denk ik) ook een probleempje met mijn werk.
30 nov was mijn laatste werkdag bij mijn vorige werkgever
en 7 jan ga ik beginnen bij mijn nieuwe werkgever.
Nou weet ik net een week dat ik zwanger ben.

Moet ik het mijn nieuwe werkgever vertellen, of doen alsof mijn neus
bloed en wachten tot ik mijn proeftijd (2mnd) door ben?
Ik weet het echt niet meer wat het beste is.......

Wat zouden jullie doen?

Groetjes Evelien

quote: melody21 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('12-12-2007 14:00:09'));

weet iemand misschien hoe het zit als je een oproepovereenkomst hebt? Krijg je dan wel betaald verlof? ik maak me hier echt veel zorgen over en kan er nergens informatie over vinden!

Bij het Juridisch Loket weten ze altijd antwoord op dit soort vragen, misschien heb je er iets aan.

Liefs Tineke

Hoi Evelien,
Ik weet niet hoelang je in verwachting bent en voor hoelang je een contract hebt, maar je bent niet verplicht het te vertellen. Volgens mij ben je het pas in de 7e maand ofzo verplicht. Ik wou dit ik mijn mond had gehouden, want door de zwangerschap ben ik mijn baan dus kwijt. Ik zou doen alsof mijn neus bloedt en het pas vertellen na je proeftijd. Wat niet weet, wat niet deert.

Liefs Tineke

hey hey,

Hier ook a,s mama die baan kwijt is door het eerlijk te vertellen op het werk..
Paar jaar gewerkt en je krijgt gewoon een schop in je rug!
Ik zou er idd goed over nadenken hoe en wanneer je het gaat vertellen..
Er zitten eikels bij hoor!!

Liefs

Terug
Bovenaan