hoe is het mogelijk ?

Hoi allemaal,
Ik wou toch even iets kwijt... wat ben ik blij dat ik een Belgische ben ! Ik ben nu 14 weken en 2 dagen zwanger en lees al enkele weken deze site. En ik moet zeggen, ik vind het soms onvoorstelbaar weerzinwekkend wat sommige Nederlandse (veronderstel ik toch?)vrouwen moeten meemaken... Is de gynaecologie bij jullie dan zo slecht? Ik lees hier horrorverhalen van vrouwen die pas op 15 weken hun eerste echo krijgen! En dan zien dat het al weken dood is ! Dat kan toch niet !!
Ik ben 14 weken en ik mocht al 6 (!!!!) keer gaan voor echo!! Ik heb heel veel foto's mee en telkens staat alles op video! Toen we wisten dat ik zwanger was mocht ik al meteen op de stoel en toen zag ik het kleine vruchtzakje. Nu is het al een ukkie die spartelt en schopt. We zijn vrijdag geweest en over 3 of 4 weken mag ik weer eens. Ik bedoel maar, ik kan me gewoon niet voorstellen dat mijn gynae nu pas zou kijken of er een hartje klopt. Een pretecho? Dat kennen we hier niet eens. Voor ons is het iedere keer pretecho! Tijd genoeg om dat engeltje te bekijken...en alles op video.Wordt dat bij jullie zo slecht opgevolgd? Of zijn dat gewoon rotgynaecologen? Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat we 4 jaar geprobeerd hebben, in vitro en zo en ik heb echt een kanjer van een gynae, hij is een beetje als 'god de vader' voor mij. Hij is lief, zacht en voorzichtig (nog nooit één keertje pijn gehad,ben ook al geopereerd door hem) onvoorstelbaar intelligent en ik ben erg op m'n gemak. Hij laat niets aan het toeval over. Daarom vind ik het vreselijk als ik al die verhalen lees van 'pas mogen gaan bij 12 , 15 weken...' dat is toch niet te doen? Hier gaat iedere vrouw trouwens naar een gynae als ze zwanger is, en naar niemand anders. Jullie moeten meer op je strepen staan ! Kom op meiden! Wat vinden jullie ervan? Vertel mij hoe het er aan toe gaat bij jullie. Ik vind het echt heel triest als je zo lang niet eens weet of het leeft of niet. Echt.
 
jij bent een geluksvogel hoor..maar het is niet alleen in Belgie weet ik uit ervaring.
Zelf heb ik een klein jaar in zwitserland gewoont.Toen ik de pil wou moest ik ook naar de gyn. en kreeg ik uitgebreide onderzoeken,waaronder een inwendige echo.
Daar werd geconstateerd dat ik een cyste had op r eierstok,waardoor ik na 3 mnd terug moest komen,toen ie er nog zat ben ik geopereerd.
Zij zijn daar ook veel voorzichtiger,ik bedoel hier krijg je de pil voorgeschreven door je huisarts en word (soms) je bloeddruk gemeten en thats it.

Toen ik 12 wkn zwanger was heb ik om termijnecho gevraagd bij de vk.
Toen ik die kreeg bleek dat er weer een cyste zat van 8 cm op r eierstok,sindsdien sta ik onder controle bij het ziekenhuis.
Dus ik krijg nu iedere 2 a 3 wkn een echo om die cyste en de groei vh kindje in de gaten te houden.

De bevalling zal nu ook in t ziekenhuis zijn omdat er een kans is dat de cyste de indaling kan belemmeren vh kindje tijdens de persweeen.

Als ik niet om termijnecho had gevraagd was ik niet zo goed in de gaten gehouden als nu.

Geniet ervan dat je daar woont.

liefs danielle1
 
Hoi,

Zelf heb ik met 11 weken een echo gehad en dat alleen maar omdat er twijfel bestond over de duur van m'n zwangerschap.

Daarna vanaf 12 weken elke 4 weken naar de verloskundige, maar geen echo's meer. Zal het dus moeten doen met de controles en het luisteren naar het hartje.

Vond het zelf wel erg lang duren voor die eerste echo, want je vraag je toch af: zit er wel een kindje en leeft het wel?!
En tuurlijk zou ik het hartstikke leuk vinden om onze kleine nu nog een keer te zien, maar ga niet voor een pretecho. Ga er maar vanuit dat zolang ik niet doorgestuurd word voor een echo het goed gaat....

Ik zou wel willen 'pleiten' voor een standaard vroege echo,zodat je niet tot weet ik veel hoeveel weken in onzekerheid verkeerd, maar om standaard bij elke controle een echo te krijgen vind ik ook niet noodzakelijk (moet er dan ook voor naar het ziekenhuis, kan niet bij de verloskundige zelf)

Geniet van je zwangerschap en alle echo's/ foto's en video's van je kleine!

Nijn
 
Hallo Loes,

Ik denk dat het van de situatie afhangt hoe ze met een zwangere omgaan. Bij een normale zwangerschap, is het in Almere normaal dat je in de tiende week een echo krijgt. Dit geldt voor iedere zwangere. In die eerste 10 weken (gerekend vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie) heb je een grotere kans dat het mis gaat.

Als je een medische indicatie hebt, bv in vitro, des-dochter of een eerdere bbz, dan zullen ze waarschijnlijk in een eerder stadium een inwendige echo maken. Bij problemen zullen ze je waarschijnlijk blijven controleren met een echo.

In week 21 heb ik een pret-echo laten maken en in week 36 ben ik nog naar het ziekenhuis geweest voor een liggingsecho, de verloskundige kon niet goed voelen hoe het lag, vandaar.

Ik ben heel tevreden over de begeleiding en het aantal echo's. Ik snap ook niet hoe het kan dat er pas na drie maanden een echo wordt gemaakt. Toch hoor ik dat wel vaker, bv bij een kennis uit Den Haag en een uit Friesland.

Groeten,
Corine
 
Ik kom ook uit Nederland en in mijn gemeente is éen verloskundigenpraktijk waar ze geen echo-apparatuur hebben. Hier kun je pas met ruim 13 weken terecht voor de eerste controle en als er een heeeeel dringende reden is, dan word je doorgestuurd voor een echo.
Om die reden heb ik zelf het geld bij elkaar geschraapt en heb twee keer een pretecho laten maken tijdens de zwangerschap van mijn tweede kind. Bij mijn eerste kind wist ik niet eens of hij wel handen en voeten. Triest he??
Maar ja, geld geld geld. Daar gaat het allemaal om in Nederland. Het onbetaalbaar worden van de zorg.
Er zijn ook praktijken waar wel standaard een echo wordt gemaakt, maar het hele probleem in Nederland is dus dat er op dit gebied geen uniform beleid is. De ene krijgt dus iets gratis, terwijl ik er zelf tot twee keer toe vet voor heb moeten betalen en in mijn gemeente is dus geen mogelijkheid om naar een andere verloskundige te gaan. Dan ben je gewoon klaar dus.
 
Hoi Loes,

Wat is het daar goed geregeld in België zeg! In Nederland heb je, als je zwangerschap goed verloopt maar één keer recht op een echo en dat vind ik ook veel te weinig. Juist met een echo worden afwijkingen gevonden die de verloskundige niet kan voelen.

De termijn echo wordt afgenomen tussen de 10e en 12e week van je zwangerschap om te controleren hoe lang je al zwanger bent. Ik heb zelf nog wel een pret-echo laten maken want je bent toch wel nieuwsgierig naar je baby, maar dat is wel erg duur.

Veel plezier nog met je zwangerschap en geniet er maar van!!

Groetjes Saskia
 
Terug
Bovenaan