hoe is het mogelijk ?

Hoi Loes,

Ik vind ook dat Nederland schandalig achterloopt in vergelijking met andere westerse landen.

Echo's worden hier nog gezien als dat het misschien wel schadelijk kan zijn voor het kind (lees:gewoon te duur) Vandaar dat Nederland zo slecht uit de bus komt met zuigelingensterfte (rond de 7 op de 1000 ipv 3 a 4 in de rest van Europa).

Maar je kunt hier gaan gillen en krijsen, je bent als moeder al snel een aanstelster. Hier is de cultuur nog altijd tanden op elkaar en slikken. Wij bevallen hier nog zoals in grootmoeders tijd!!
 
Ja, Saskia, het is inderdaad zo dat je recht hebt om bijvoorbeeld in week 11 een nekplooimeting te laten doen en daar hoort dan een echo bij. Maar het is ook zo dat dat sinds kort een beetje via de media bekend is gemaakt. In 'mijn' praktijk werken 5 verloskundigen en elders in Nederland zijn zat verloskundigenpraktijken, maar denk niet dat al die verloskundigen die vrouwen erop wijzen dat zij RECHT hebben op éen echo. Nee, dat is teveel moeite en teveel geld.
Als ik dat destijds geweten had, had ik mezelf 60 euro kunnen besparen en gewoon de echo kunnen eisen waar ik recht op had.
Wat dat betreft word je best wel belazerd.
 
Ha Loes,

Je mag wel meer echos hier hoor, maar dan moet je er zelf voor betalen. En dan heet het een pretecho en dat doe je puur uit egoisme, om te zien hoe ie eruit ziet en zo, is ook niet medisch en het ene buro is beter dan het andere.

Het is nou eenmaal de cultuur dat mensen de neus hier optrekken voor alles dat niet natuurlijk verloopt.

Ik weet dat ze in andere landen iedere maand een echo krijgen maar ze zien je hier al aankomen.

In Nederland wordt je als moeder al snel wijsgemaakt dat de wetenschap helemaal niet nodig is tijdens een normale zwangerschap. We bevallen hier ook zonder pijnbestrijding (ook al wil je dit niet) want je moet wat over hebben voor je kind.

Asl je dat dus allemaal niet wilt en je wilt in het ziekenhuis bevallen komt er ook echt geen dokter aan je bed, alles doet de verloskundige en als je om pijnbestrijding vraagt zullen ze proberen om dat uit je hoofd te praten. Dit is toch immers niet nodig?

Ik vind dat ze in Nederland zwangere vrouwen gewoon niet serieus nemen en zelfs niet in hun waarde laten. Een vriendin van mij werd zelfs in haar gezicht geslagen omdat ze zo lag te jammeren tijdens haar bevalling!

groetjes Marieke
 
Hallo Loes,

je hebt helamaal gelijk maar wat doe je eraan? Er si in Nederlnd een heel vooraanstaand verloskundige die een hele succesvolle campagne heeft opgestart om mensen zoveel mogelijk medische begeleiding te ontzeggen tijdens de zwangerschap. Haar naam is Beatrijs Smulders.

Ik denk niet dat het haar bedoeling is geweest maar haar campagne heeft er toe geleid dat zelfs vouwen bij wie het niet zo makkelijk gaat ook natuurlijk en zonder pijnbestrijding moeten bevallen.

Mijn zus heeft er 57 uur over gedaan en heel veel pijn geleden. Ze kon een paracetamolletje krijgen maar aan kunstgrepen deden ze niet. Ik hoef niet te vertellen wat dat voor een schade aanbrengt bij een vrouw.

Nederland is SUPERconservatief wat zwangerschap en bevallen betreft en zolang wij hier nog geloven dat het zonder de wetenschap moet bevallen wij hier nog zoals in de 3e wereld.

Maar WAT kunnen we eraan doen behalve hope dat onze dochters meer aan prenatale begeleiding krijgen en mogen kiezen of ze pijnbestijding willen.
 
Er wordt in nederland bezuinigt op de zwangere vrouw en dat is een slechte zaak. Het is ook bekend dat de gezondheidszorg in Belgie veel beter is dan in nederland (en betaalbaarder). Er zijn hier vrouwen die helemaal geen echo krijgen, en dus wel een "pret"echo moeten laten maken om een leven teken van hun kindje te zien. Je wordt ook bijna gedwongen om thuis te bevallen als je in het ziekenhuis wilt en de vk vindt het niet nodig.

liefs
Lot
 
Nederland loopt hopeloos achter!!!!!

Maar moeilijker nog om tegen de medische stand te vechten is het vechten tegen een cultuur die vrouwen wijsmaakt dat ze aanstelsters zijn als je echos en meer begeleiding wilt en niet teveel pijn wilt lijden.

Geen Amerikaanse toestanden aub, maar een beetje (moderne) menselijkheid zou wel welkom zijn!
 
Ik ben het er helemaal mee eens, we krijgen niet veel zorg hier (in Nederland). Zelf mag ik niet klagen, ik was al in het ziekenhuis in behandeling bij de gyneacoloog (voor iets wat niks met zwanger worden te maken heeft) maar dat was mijn geluk. Bij de laatste controle had ik gezegd dat ik zwanger was en ik kreeg gelijk een echo, met 6.5 weken was dat, toen mocht ik in het ziekenhuis onder controle blijven. Sindsdien heb ik elke controle een echo gehad en een tussentijdse omdat ik ziek was geweest en me zorgen maakte. Ik heb gewoon super zorg, heel anders dan wat ik hier allemaal lees. Ik zou voor geen goud bij een verloskundige willen, laat mij maar lekker in het ziekenhuis bij mijn enthousiaste gyneacoloog die begrip heeft voor de vrouw (het is zelf een vrouw trouwens).

groetjes, Jane
 
Hallo Loes,

Zo als je leest in alle reacties is het in Nederland niet overal het zelfde.

Ik heb in week 8 en week 10 een echo gehad bij de verloskundige, omdat ik een tweeling verwacht ben ik nu doorgestuurd naar de gynaecoloog. Deze heeft met week 14 weer een echo gemaakt. In week 18 krijg ik een uitgebreide echo van een half uur per kindje om alles te controleren. Dus of alles erop en eraan zit en om alles te meten of de groei gelijk op gaat. vanaf dan krijg ik bij elke controle ( nu om de 4 weken) een echo. Des te verder de zwangerschap vorderd des te vaker je gaat, uiteindelijk elke week.

Wel vind ik het in het ziekenhuis net een fabriek, je bent een nummer en geen persoon. Dit kan misschien veranderen als je vaker komt en een band op bouwt. Bij de verloskundige vind ik het tot nu toe allemaal wat betrokkener aan toe gaan. maar ik ben pas 1 keer v=bij de gynaecoloog geweest dus dat speelt zeker mee.

Groet Petra
 
Terug
Bovenaan