hoe is het mogelijk ?

In Belgie is alles beter verzorgd. Mijn zus woont daar, en zij krijgt inderdaad veel echo's. Ook de kraamzorg en dergelijke is beter voor elkaar, je krijgt meer kinderbijslag, en een tegemoedkoming in kosten bij een eerste en bij een volgend kind.

Ik zit zelf bij een verloskundigepraktijk met een eigen echoapparaat. Ik heb in de 9de week een echo gekregen (bleek 10 weken te zijn).
Toen ik met 12 weken een bloeding kreeg, kon ik meteen weer een echo krijgen (misschien ook omdat ik al 4x een miskraam heb gehad).
Ook standaard bij deze praktijk is de screeningsecho bij 20 weken. Deze praktijk vind ook dat die echo's gewoon in het pakket moeten komen als zijnde standaard echo's. Helemaal mee eens.

Nu ben ik zelf niet helemaal standaard. Ik loop om en om bij gynaecoloog en verloskundige.
Ik heb een geweldige gynaecoloog in een goed ziekenhuis. Bij alle twee controles die ik bij hem heb gehad (18 en 24 weken) heb ik een echo gehad. In totaal zit ik dus nu al op 5.
Mijn vorige bevalling in het ziekenhuis was geen pretje, maar door het niet vorderen van ontsluiting tijdens inleiding kreeg ik een ruggeprik (en niet op mijn verzoek, maar als verplichting van de gynaecoloog).
Het kan dus gelukkig anders, maar ik deel zeker de mening dat er meer geluisterd mag worden naar de aanstaande moeders en dat de zorg verbeterd kan worden (moet worden).

En natuurlijk bevallen/thuis bevallen/zonder pijn bevallen. Dit is ieders eigen keuze. Wanneer jij je ergens prettig voelt, verloopt een bevalling beter, en het moet voor iedereen een vrije keuze zijn om dit thuis of in het ziekenhuis te doen (zonder kosten).
Mijn vorige bevalling was echt niet leuk, ik had het er ook heus wel voor over (bij ons duurde het nl. ook heel wat jaren voor ik zwanger bleef!) maar dat betekent niet dat je alles maar voor lief moet nemen.
 
Hoi allemaal,

Wat veel reacties zeg! Wat mij opvalt is dat de verhalen en ervaringen van vrouwen in Nederland wel vaak verschillen. Een verloskundige praktijk met een eigen echo- apparaat is heel luxe natuurlijk maar volgens mij meer een uitzondering dan regel. Volgens mij zou het handig zijn als elke praktijk dat gewoon zou hebben. Veel vrouwen maken zich toch vaak ongerust over hun zwangerschap en stress is ook niet goed voor de baby en af en toe gerustgesteld worden is dan toch wel prettig!

Ik heb trouwens vorige week mijn verzekering gebeld over de kosten van een poliklinische bevalling in het ziekenhuis als je geen medische indicatie hebt en bij mijn verzekering wordt het standaard vergoed (zilveren kruis Achmea). De vrouw van de verzekeringsmaatschappij stond er een beetje versteld van dat sommige maatschappijen in Nederland dit niet vergoeden. Volgens haar is dit namelijk verplicht. Misschien toch handig om hier naar te informeren bij je verzekering zodat je niet voor (dure) verrassingen zal komen te staan.

Groetjes Saskia
 
Overigens zijn er ook verhalen dat echo's niet helemaal onschadelijk zijn...tenminste, dat het onschadelijk zijn nog absoluut niet is bewezen.
kijk een keertje, oke. Maar ik zou er niet aan moeten denken er elke maand een te hebben.
En wb de pijn, ik ben het eens dat je bij erge pijn ene prik moet krijgen maar pijn is er niet voor niets. het waarschuwt je. Mara misschien ben ik te natuurlijk ingesteld ;-) Ik zeg het nu he! Ik heb nog geen bevalling meegemaakt..Spreek jullie over 5 maanden ;-)
 
Het zou je misschien waarschuwen als je ergens op het land werkte en je even tussendoor een kind zou krijgen. Ja, dan zegt de pijn dat je je terug moet trekken.

KOM OP, we leven toch niet meer in de middeleeuwen, heel erge pijn is nergens meer voor nodig. We hebben nu toch hele andere lichamen dan vroeger?

En dat echos schadelijk zouden zijn is een fabel die de verzekeringsmaatschappijen graag in ere houden. Er is nog nooit iets negatiefs over gebleken dus hoeveel bewijs wil je nou?
 
Terug
Bovenaan