hoeveel gaan jullie straks werken?

Ik werk nu fulltime. Ik zou heel graag stoppen met werken om de hele dag bij de kleine te zijn, maar dat is nou eenmaal niet mogelijk. Mijn vriend en ik wonen net 1 jaar samen in een eengezinswoning. en zijn salaris gaat helemaal op aan alle vaste lasten. Ik werk dus voor het eten en de luxere dingen. Ik ga dus uiteindelijk 3 of 4 dagen werken en de kleine gaat dan naar de creche, hoe vervelend ik dit ook vind. Gelukkig wil mijn moeder 1 dag in de week oppassen en de creche is bij haar om de hoek, mocht hij dan ziek worden dan kan zij hem ophalen.  

Hallo,

Nadat ik bevallen ben van onze oudste ben ik van fulltime naar vier dagen overgestapt. Minder was niet mogelijk bij dat bedrijf, waar ik als juriste werkte. Eigenlijk kwam het erop neer dat ik mijn oude takenpakket in vier dagen moest proppen, met als gevolg dat ik in het weekend ook nog wel eens wat werkte. Dat voelde qua balans  niet goed meer, minder werken was daar niet bespreekbaar, en ik heb toen een nieuwe baan gezocht. Nog steeds in mijn vakgebied, maar op een ander niveau (minder verantwoordelijkheid) en "maar" drie dagen. Salaris ging bij die overstap letterlijk door de helft, maar de rust en het plezier met mijn kindje dat ik heb teruggekregen is zoveel meer waard. Qua geld hebben we het dus niet zo ruim meer als voorheen, toen verdienden we samen gewoon heel veel  (maar nog steeds heel prima hoor, mijn man heeft een goede fulltime baan), maar ik geniet zoveel meer. Een leven met kids kun je zo duur maken als jezelf wilt. Onze zoon van 2,5  is gek op de kinderboerderij, een rondje fietsen op  zoek naar kraanauto's, een simpel ijsje of een kaasstengel bij de bakker. Qua kleding shop ik best wel eens wat duurders voor hem, maar dan combineer ik het met een goedkoper broekje. Tis een kwestie van goed zoeken. Ook doen we  veel leuke dingen binnenshuis: koekjes bakken, pindaslingers rijgen voor de vogels, kleien, knutselen etc. Ik  ben veeeeeeeeeeeeel gelukkiger in een relaxte job, met minder geld. Ik realiseer me overigens  dat niet iedereen het zich zomaar kan veroorloven om een stapje terug te doen.    

Groetjes,
Hester

Hoi dames,

bij de oudste ben ik van 32 uur naar de 16 uur per week gegaan. Ik werk in de zorg en ik heb hele flexibele oppas. Mijn ouders en schoonouders. Mijn schoonmoeder werkt niet en haar andere kleinkinderen wonen in Groningen dus daar hoeft ze niet (meer)op te passen. En mijn moeder werkt ook in de zorg dus die is ook erg flexibel. Nu ik zwanger ben van een tweeling denk ik erover om te stoppen. We hebben straks 3 kinderen onder de jaar. Misschien dat ik oproepkracht blijf ik weet het nog niet. Kijk even hoe het straks loopt. Mijn man heeft een goed salaris, dus ik ben in de gelukkige positie dat ik kan stoppen. Nou  Lente ik hoop dat je eruit komt.  

Groetjes Miranda  

Hoi,

Ik werk nu full-time als secretaresse en ga straks 3 dagen werken. Mijn man gaat een halve dag voor de kleine zorgen. Ons kindje gaat straks 2,5 dagen naar een gastouder. Wij zijn hier allebei heel tevreden mee en daar gaat het denk ik om toch?

Ook wij zullen een stapje terug moeten doen in salaris, maar daarom nemen we het er nu nog even van .

Janneke

hoi hoi,

ik werk 32 uur en blijf dat ook doen. Bij de eerste werkte mijn man full-time en ging onze dochter naar de kdv. Dat beviel ons helemaal niet en toen is mijn man part-time en in de avonduren gaan werken. Onze dochter heeft dus altijd iemand thuis. Nu de tweede er aan komt zal zij ook het eerste jaar helemaal bij pappa of mamma thuis blijven (neem namelijk ouderschapsverlof op). Na een jaar zal ze één dag per week naar de kdv gaan.

Ik ben heel blij met de keuze die wij hebben gemaakt en ben heel erg trots op mijn man die een vader wil zijn voor zijn dochters en daar zijn carierre voor op heeft willen geven. Het was trouwens een logische keuze omdat ik het meeste inkomen had.
Maar het heeft natuurlijk flink geld gekost per maand en wij redden het ook prima zonder de financiele ruimte die wij eerst hadden.

Ik blijf het alleen wel wonderlijk vinden dat ik in alle reakties nog niet heb gezien dat mannen ook part-time gaan werken. Het blijft op de schouders van vrouwen terecht komen. Als je die keuze zelf maakt is het natuurlijk prima maar ik vraag mij af of er wel echt keuze is of dat het gewoonte is dat de vrouw minder gaat werken.

En als laatste opmerking. Ik kan mij goed voorstellen dat mensen willen blijven werken en niet alleen voor het geld. Werken is gewoon leuk en ik zou mijn baan nooit willen opgeven om thuis te zitten.

Groetejs
Go

Hallo allemaal,

Ik heb nog geen idee...Het plan is maximaal 24 uur, maar bij mijn huidige werkgever is part-time werken een taboe! Bizar maar waar...Er zijn er wel die het doen, maar die hebben een voorkeur zeg maar...Nou ja goed. Plan is een grote zak geld binnen te halen en vervolgens op zoek naar een leuke baan voor max 24 uur. Daarnaast opzetten eigen bedrijf (samen met vader). De kleine kan sowiezo naar de opa's en oma's maar ik wil zelf ook een dag opvang, puur voor de ontwikkeling.

Salaris is een belangrijk onderdeel van het aantal uren, kan ik meer verdienen voor minder werk graag. Heb een minimum wat wel willen, dus heb speelruimte.

groetjes,

Linda, 2 zws, 1e kindje, 4 weken 1 dag

Leuk om te lezen allemaal!

Ik voel me bijna een vreemde eend in de bijt, maar ik ga van fulltime naar 32 uur en mijn man ook. Ons kleintje gaat dan drie dagen naar de opvang. En ik voel me hier helemaal niet schuldig over! Wij hebben geen familie in de buurt om op te passen. En van de creches die ik gezien heb zag ik dat alle kinderen het onwijs leuk vonden daar (ik heb ook vrienden die hun kinderen daarheen brengen). Ik ging vroeger ook naar de creche en ben daar heel gezond uitgekomen, maar ik snap ook heel goed als moeders thuis willen blijven hoor! Ik ben dus alleen niet zo'n moeder . Ieder z'n ding! Ik heb een ontzettend leuke baan en minder werken kan altijd nog...

Meiden, een fijne zwangerschap!
groeten, Saartje

Ik werk sinds de geboorte van mijn oudste 4 dagen per week. Na de geboorte van de 2e wil ik graag minder gaan werken, maar ik vind 3 dagen te weinig. Ik heb een leidinggevende functie en vind dat 3 dagen per week te weinig is voor mijn werk. Nu heb ik gekozen voor een patroon van 3 om 4 werken. De ene week ga ik dan 4 dagen werken en de andere week 3 dagen. Ik heb dan 1 vaste dag dat ik niet werk (maandag) en een vaste dag dat ik om de week werk (vrijdag). Mijn man gaat dan 4 om 5 werken,   hij werkt nu ook 4 dagen maar door 4 om 5 te gaan werken compenseren we de mindere inkomsten weer, bovendien wil hij na een promotie graag weer meer gaan werken. Onze kinderen gaan dus altijd maar 3 dagen per week naar de opvang.

Terug
Bovenaan