HSG onderzoek ?????

Hallo,
Ik heb al eerder in dit forum geschreven dat wij al vanaf 2001 bezig zijn om zwanger te raken, groot vraagteken waarom het uitblijft.
Inmiddels al 6 IUI behandelingen gehad, moet nog even een week wachten tot mijn ongi.
Nu hadden ze het over de volgende stap IVF.
Ik heb ook verder zitten kijken op internet en daar kwam ik veel berichten tegen over HSG, en dat na die behandeling veel mensen spontaan zijn zwanger geraakt.
Wie heeft hier ervaring mee?
Ik lees ook dat dit een zeer pijnlijk iets is.
Als ik een inseminatie had, was het inbrengen van de bek en het openen hier van en kantelen erg gevoelig.
Wie kan mijn vertellen wat mijn allemaal te wachten staat als ik dit laat doen?
Alvast bedankt voor de reacties.

Heel veel mensen hebben een HSG gehad. In wezen is het een baarmoederfoto om te kijken of alles doorgankelijk is en er mooi uitziet. Wat ze doen is dat ze een ballonnetje met contrastvloeistof in je baarmoeder inbrengen. Daarna maken ze een foto (rontgen) van je baarmoeder en kan je goed zien hoe de vloeistof door het systeem heen gaat. Het hele onderzoek duurt ongeveer een kwartier of zo. Als men je baarmoeder vult met het ballonnetje of met de vloeistof kan het even pijnlijk zijn. Dit varieert ook weer per persoon en volgens mij ligt het ook aan of je doorgankelijke eileiders hebt (als de vloeistof nergens heen kan, dan doet het dus pijn). Toch is de pijn snel weg en duurt relatief kort (meer een soort hele heftige menstruatiepijn).
Je hebt er dus weer de eendebek voor nodig, die is nooit prettig (blijft een vervelend ding), maar die heb je voor een punctie bij IVF ook nodig en zo lang je in het "traject" zit, blijft dat kreng terug komen.

Ik ben niet zwanger geworden na de HSG, maar er zijn vrouwen die na een HSG iets vruchtbaarder zijn, omdat alles een keer goed is doorgespoten.

Normaliter zou ik zeggen dat je al een HSG gehad zou hebben voordat je aan IUI of IVF begint. De meeste vrouwen krijgen voor een IVF namelijk ook nog wel vaak een laparascopie (kijkoperatie) om vast te stellen of alles in orde is.

Nou, ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Groetjes, Esk

hoi
ik heb 4 weken geleden een HSG gehad.
Ik vond het best pijnlijk, (had ook een vrij hardhandige gyn).
Toen ik weer buiten stond dacht ik dat het wel mee viel,
tot ik weer in de auto zat...
Ofdat het allemaal wat klem kwam te zitten door dat ik erbij zat of wat dan ook.,
maar dat deed me echt heel zeer,
ik vond de rit naar het zh met weeen (en 7 cm ontsluiting) minder erg.
Eenmaal weer uit de auto,en staand zakte het heel snel weer weg, denk echt dat het door het zitten kwam.
Dus mijn advies is wel,laat iemand anders terug rijden.
Ik heb de dag zelf nog wat kramp gehad,en nog 2 dagen wat bloed verloren.
En nu afwachten of ik er idd vruchtbaarder van bent geworden.Zit nu rond mijn eisprong!

De gyn zei ons dat je na HSG evenveel kans had om zwanger te worden als met IUI.(tot 6 maanden na HSG)
Dat was mijn ervaring,
hopelijk heb je er wat aan.
groetjes Fleur

Hoi,
Heb zelf ongeveer 5 jaar geleden een HSG gehad. Vond het niet bijzonder pijnlijk maar niet echt een pretje. Al is je lichaam na al die onderzoeken ed al lang niet meer prive, dit doe je omdat het nodig is. De HSG ging prima, niet extreem pijnlijk. Vond het bijzonder om te zien hoe de vloeistof door je lichaam gaat, kon zelf ook meekijken op de monitor. De uitslag was dan ook goed en we moesten een half jaar wachten voor we verder konden gaan. Ook ons vertelde ze dat je een half jaar na de HSG een verhoogde kans hebt om zwanger te worden (al is dit niet geheel medisch bewezen dacht ik).
Tot onze grote verbazing waren we binnen het half jaar zwanger!? Of het door de HSG komt?! Tja dat antwoord krijg je nooit maar zoals je schrijft zijn er meerdere stellen met deze ervaring.

Kan je de details niet meer vertellen omdat het al weer een tijd geleden is maar hopelijk heb je er wat aan.
groetjes

Hoi,

Ik heb vorig jaar een HSG gehad. Ik vond het best wel pijnlijk, maar dit zal per persoon verschillen.
Het inspuiten van de vloeistof proberen ze meestal rustig te doen, maar bij mij werd het vrij snel ingebracht waardoor ik flinke pijn kreeg.
Het is absoluut geen pretje, maar aan de andere kant, het duurt ook geen eeuwen.
Er werd niet verteld dat ik door de HSG een verhoogde kans zou hebben op zwangerschap.
We zijn nu bezig met de 2e IUI.
Succes!

Hoi,

Ik heb 3 weken geleden een HSG gehad. Helaas deed het bij mij pijn. Dit kwam mede door de korte tijd die de gyn had die dag (heb nl navraag gedaan).
succes.

liefs Ano

Ik weet niet of je eerder zwanger wordt door een HSG maar bij mij werkte het in ieder geval wel!.
Ik heb in januari een HSG gehad welke overigens behoorlijk pijn deed. Bij mij moesten ze het helaas 2 keer doen omdat de eerste niet goed was gelukt omdat het ballonnetje eruit schoot waardoor de vloeistof niet goed doorstroomde. De eerste was totaal niet pijnlijk dus ik dacht die 2e overleef ik ook wel maar toen hebben ze een groter ballonnetje ingebracht en die was erg pijnlijk.
Vervolgens heb ik in februari een eerste IUI gehad die helaas mislukte. Maar ben in maart spontaan zwanger geworden!
Dus wie weet toch iets meer kans na een IUI ookal is n=1.

En voor iedereen die nog niet zwanger is! HOU MOET. Bij mij heeft het bijna 3 jaar geduurd maar uiteindelijk toch nog zwanger!
Liefs

Ik zal me even voorstellen ik ben esther en 32 jaar heb al gedurende 3 jaar een kinderwens en heb alle onderzoeken inmiddels gehad waaronder een hsg (vandaag)
Gelukkig ging mijn vriend mee.
Ik was bij voorbaat al bang want als ik het woord baarmoedermond hoor denk ik weer aan een heftige pijn die ik 4 jaar geleden had gehad bij het plaatsen van een spiraal.
Nu moet ik zeggen dat ik eenhele fijne gyno heb die alles rustig uitlegde bij het onderzoek.
Ik moest eerst heel hard hoesten toen plaatste ze gelijk het kapje, ik vond de eendebek niet heel erg maar de vloeistof inspuiten was niet heel prettig. Het was al met al snel voorbij en mocht ik me aankleden, de pijn daarna was na een half uur, hele erge steken en lig met een pittenzakop de bank. Moet wel zeggen dat de pijn per persoon verschilt dus laat je niet bangmaken!
Bij mij was alles goed en moet korgen voor eenfoto terugkomen.
Tip! Neem iemand mee en neem die dag vrij!

Ik heb veel gehad aan alle ervaringen die ik heb gelezen en hoop ook een keer te kunnen zeggen dat ik zwanger ben!
Ik houd moed en wens iedereen een wonder toe!
Nu maar afwachten!
Liefs esther

Terug
Bovenaan