Ik wil dit even kwijt want ik word er niet goed van.



Voor iedereen die dit wil lezen.

Ik wil even iets kwijt.
Ik word niet goed van die discussie over bv of fv. Het gezegde dat elke vrouw borstvoeding kan geven en borstvoeding is het beste. Dat kan allemaal best wel. MAAR wat als je echt alles geprobeerd heb en zelfs je kindje honger heb laten krijgen omdat je op aandringen van de lactatiekundige en cb en vk het maar zo moest doen en dan weer zo en dan weer dat eten en dat slikken en dat drinken en veel aanleggen en ga zo maar door. Je moet rust nemen, je moet dit, je moet dat.
Ik moet helemaal niks meer. Ik werd er gek van en mijn dochtertje had honger. Mijn moedermelk was niet voldoende en wilde ook niet op gang komen. En het voedingsgehalte leek op het eerste gezicht ook niet voldoende. het was erg transparant ook nog steeds na 3 weken borstvoeding geven. Mijn dochter was bijna uitgedroogd en dat liet ik niet  gebeuren.
Dus ik heb toen het besluit genomen om er mee te stoppen als hoofdvoeding en ik geef haar nu nog de borst als mijn dochter daar behoefte aan heeft en dat is meestal in de avond. En het bevalt ons prima.
Ik vind dat iedere moeder het het beste aanvoelt wat haar kind nodig heeft en al dat geklets over dit is beter en je moet.. ik word daar niet goed van.
Het wordt door je strot geduwd dat je bv moet geven maar wat als het dus echt niet lukt en je echt alles heb geprobeerd. Ik voelde het als een falen dat ik het niet optimaal aan mijn dochter kon geven en het helpt echt niet als er mensen zijn die het nog eens door willen zetten terwijl je alles al gedaan heb.

Laat iedereen in zijn waarde. Je weet toch niet iedereen's achtergrond of beweeg redenen.

Ik moest dit even kwijt.

Geniet allemaal van je kinderen want het gaat allemaal heel snel.

Groetjes Wendy.

 
BRAVO! Eindelijk een berichtje van een moeder die niet lid is van de "moedermelkmaffia"! Tenminste zo noemen mijn man en ik deze (over het algemeen) alleen-borstvoeding-is-goed-genoeg vrouwen. Toen mijn zoontje 2 weken oud was, heb ik huilend het cb opgebeld of ik a.u.b. op flesvoeding mocht overgaan. Ik was kapot! "Maar natuurlijk", was het antwoord. "De flesvoeding van tegenwoordig is net zo goed als borstvoeding!" Na 2,5 uur voeden ging er zo een flesje van 90 cc in (het staat nog in mijn geheugen gegrift). Zelf was ik aan het herstellen van een keizersnede, maar daar kreeg ik gewoon de kans niet voor: ik was 24/7 bezig met voeden, omdat mijn zoontje maar honger bleef hebben. En inderdaad, zoals je het zelf ook al zei: de één zegt dit en de ander dat. Het heeft echt een aantal maanden geduurd, maar ik ben helemaal pro-flesvoeding. Mijn zoontje groeit hartstikke goed en is nog nooit ziek geweest (hij is nu 1 jr).

Hopelijk is dit een  hulp voor andere vrouwen die niet meer weten hoe ze het voeden moeten bolwerken.

Groetjes, Ingrid
 
Inderdaad: de borstvoedingsmaffia! Door mijn werk als consultant in de ICT vind ik het niet prettig om te gaan kolfen en krijg hier helaas veel negatieve reacties op.
Ik begrijp het niet helemaal. Moedertje natuur zorgt er al voor dat borstvoeding geven aantrekkelijk is voor moeder en kind. Het geven van borstvoeding is intiem, de baby heeft minder kan op allergie, de moeder kan lekker veel eten en toch afvallen, de moeder wordt soms niet meer ongesteld, enz. Het is niet nodig om dit nog verder "in te peperen". Als een moeder flesvoeding geeft (om welke reden dan ook) dan moet dit toch ook kunnen!

 
Hoi Wendy

Ik kan me je verhaal heel goed begrijpen! Als je kindje tegen het uitdrogen aan zit kunnen ze van mij ook allemaal de boom in! Goed zo dat je gewoon je eigen ding hebt gedaan!  Jij bent de moeder en jij weet wat het beste is voor je kind. Natuurlijk ben je in het begin onzeker en weet je het niet allemaal en dan is het logisch dat je hulp zoekt bij cb en lactatiedeskundige. Ik heb zelf een borstvoedingscursus gevolgd voor de geboorte van mijn zoon. Ik vond het een prettig idee om van te voren er alvast zoveel mogelijk vanaf te weten. Zo heb ik met veel pijn en moeite mijn zoon tot 6 weken borstvoeding kunnen geven. Achteraf kreeg hij ook veel te weinig. Ik had het idee dat ik de hele dag met mijn borst bloot zat zo vaak legde ik hem aan!  En met de nodige tepelkloven werd dat steeds moeilijker. Kwestie van verkeerd aanleggen, ik weet het. Bij de bevalling  ben ik 2 liter bloed verloren  en ik was extra zwak in het begin.  Hij huilde de hele dag door  vanaf het moment dat hij van de borst kwam.Nou, toen zakte mij de moed in de schoenen. Ik heb hem 90 cc flesvoeding gegeven en je raadt het al, STIL! Hij sliep 3 uren en was tevreden! Dat was voor mij de doorbraak. Kappen met die handel. Ik ben gestopt, heb geen moment spijt gehad en kon eindelijk genieten van mijn zoon! Heerlijk toch. En ja hij is gezond!
Nou, dat wou ik even kwijt, geniet van jullie kinderen!

 Alberta
 
Hehe eindelijk iemand die de BV niet promoot, want dat gebeurd al genoeg.
Ook ik geef mijn dochter van 3 en een halve maand borstvoeding, omdat het wel zo makkelijk is als je het hebt. Het is toch gratis! Wij hebben ook een pak van friso voor als ik een keer weg moet en er is niet genoeg gekolfde melk en mevrouw heeft nog honger.
Ik ben het er namelijk ook niet helemaal mee eens dat bv beter is dan fv. er staat toch overal dat fv zoveel mogelijk stoffen bevat die ook in bv zitten.
Dat bv goed is en alle andere mogelijke voordelen weten we allemaal al, kan ook niet anders want je wordt er mee doodgegooid. voel je nooit bezwaard als je fv geeft want het is net zo goed!
 
Hoi
Ook ik ben blij met deze reactie want iedere keer uitleggen waarom ik geen borstvoeding (meer) geef en dan die stille reacties ben ik nu wel eens zat. Ik had ook mijn voornemens maar bij 7 weken was ik het zo zat om iedere keer anderhalf uur te moeten voeden en dan een uur later weer dat die fles werkelijk een verademing was. Tuurlijk heb ik hier ook wel een traan om moeten laten want ik had het me heel anders voorgesteld.
Maar ik heb nu een blije gezonde goed slapende zoon van 5 maanden. En die heeft ook een ontspannen moeder.
Dus bv is leuk als het goed gaat maar het alternatief is net zo goed.
Groetjes Thessa
 
Ben het zo helemaal met jullie eens!
En eindelijk hoor ik het: FV is van dusdanige kwaliteit dat het bijna net zo goed is als BV. Alle stoffen die ze nodig hebben zitten erin. Ook mijn CB zei dat, en waren heel nuchter dat ik ook op FV ben overgegaan na 9 weken. Zonder overleg trouwens, want dat vond ik niet nodig.
Ik ben nog steeds voor BV, en bij een tweede geef ik het ook weer. Maar als de omstandigheden zó zijn, dat FV veel beter werkt voor kind én moeder, dan is de beslissing (met heel veel goed nadenken, en  na doorzetten nog even proberen) wel genomen hoor!
Oei oei, wat zullen er weer een reacties komen op ons! Prima dat je voor BV bent, dat ben ik tenslotte ook, maar dat er vrouwen zijn die zo betuttelen reageren en FV keihard afwijzen....daar wordt ik kriegel van! Ook dat ze beweren dat FV niet goed genoeg is!
Trouwens, wij, als FVmoeders, krijgen vaak te horen dat we ons zo aangevallen voelen en dat we ons zo verdedigen. Dat is ook niet zo gek natuurlijk met al die reacties! Persoonlijk lig ik er absoluut niet wakker van, zit ik er niet mee dat ik op FV ben overgegaan. Maar ik kan gewoon niet tegen die betuttelende, negatieve reacties.
Zien ze nu werkelijk niet in dat FV ook prima kan??? Of willen ze dat niet?
Nou, dit was weer ff mijn mening!
 
Ben het zo helemaal met jullie eens!
Ik ben ook helemaal voor BV hoor! Maar als de omstandigheden zo zijn, dat op FV overschakelen prettiger, beter is voor kind én moeder. Nou, prima toch?
Eindelijk hoor ik het ook eens: FV is van dusdanige kwaliteit, dat alle stoffen erin zitten die ze nodig hebben. Dus ook goed genoeg! Dat zei mijn CB ook!
Ik kan niet begrijpen dat sommige vrouwen het niet van twee kanten kunnen bekijken.
Dat ze alleen maar borstvoeding goed genoeg vinden. Ik lig er absoluut niet wakker van dat ik op FV ben overgegaan, zit er niet mee. Maar die negatieve reacties van sommigen, daar word ik kriegel van! Ik ben na echt doorzetten en goed nadenken overgegaan op FV. Zonder overleg met het CB trouwens.
Ik vind dat de BVmaffia (om ze zo maar even te noemen), daar respect voor moet hebben en het dan eens van een andere kant moet bekijken.
Ook prima, dat er moeders zijn die geeneens BV probéren! Moeten ze helemaal zelf weten!
Zo, das mijn mening ook!
 
Terug
Bovenaan