Ik wil dit even kwijt want ik word er niet goed van.

Hallo Dames,

Ook ik wil even mijn verhaal kwijt.
Ik wil iedereen in zijn waarde laten en degene die niet kunnen of willen borstvoeden, dat is prima.
Ik zelf heb er alles aan gedaan om bv te geven. Mijn schoonzus is heel erg asmatisch en allergisch en ik weet dat bv heel goed is tegen eventuele allergieen. In het begin ging het al mis. Ik had genoeg bv, het spoot er zelfs uit en ook mijn zoon dronk heel goed, toch had ik last van tepelkloven, waardoor ik ook erbij ging kolven,  maar daardoor kreeg ik  ook weer last van mijn tepels, tepelhoedjes geprobeerd, daarvan liep mijn melk van terug, groter kolven gekocht maar ook dat mocht niet baten. Lactatie deskundige ingeschakeld. Echt ik heb alles  geprobeerd, Af en toe vervloekte ik het behoorlijk. We zijn toen met 3 1/2 maand  de laatste voeding een flessen voeding gaan geven met pap erin. Achteraf ook een schimmel infectie opgelopen etc.

Uiteindelijk met 4 1/2 mnd was hij niet goed genoeg gegroeid en er werd me gezegd bij te voeden. Dit kon ik uiteindelijk niet meer opbrengen en ik gaf toen flesvoeding bij. Met zo'n 5 maanden heb ik afgebouwd en nu krijgt hij alleen nog maar de fles. Ik vind het wel knap van mezelf dat ik het zo lang volgehouden heb en bij de volgende zou ik het zo weer doen. Maar van mij hoeft echt niemand mijn lijdensweg te volgen hoor. Aan de ene kant was ik dolblij om van die bv af te zijn maar in het begin voelde ik wel een soort gemis.

Borstvoeding is echt niet zo makkelijk als sommige mensen zeggen. Ik had het me heel anders voorgesteld en deed het absoluut niet voor mijn pleizer maar alleen uit noodzaak omdat ik mijn zoon het beste mee wilde geven. Hij krijgt nu ook hyperallergene melk en tot nu toe lijkt hij nergens last van te hebben.
 
Hoi,



toen ik zwanger was riep ik heel hard ik ga voor bv, mijn vriendin was
ook zwanger en ook zij ging voor bv. Het is mij 3 maand gelukt en toen
was het op, gewoon helemaal weg niks meer, dus maar verder gegaan met
fv en weer een lieve dochter die weer heerlijk doorsliep.

Mijn vriendin begon ook vol goede moed, maar het voeden werd een ramp,
ze zat huilend van pijn te voeden, had bij het aanleggen en drinken
last van zenuwpijn in de borst, dus op advies van de ha gestopt. Zij
heeft best wel negatieve reacties op haar stoppen gehad ik gelukkig
niet.

Ik ben nu weer zwanger en ga weer voor bv lukt het niet dan weer gewoon aan de fles, het moet wel fijn blijven.



groetjes Alinda mv Daniëlle en 13+3 weken zwanger



 
hoi allemaal,
Ik geef bv en het ging vanaf't begin goed. Als het echt niet gaat, zul je toch op fv moeten overgaan voor jezelf en je kind.Na goed proberen als je het echt wilt.(Als je het zelf niet helemaal 100% ziet zitten, is het veel moeilijker en lastiger.)

Maar wat ik wel jammer vindt, zijn de moeders die graag bv willen geven en het lukt niet bij het eerste kind, dat ze het dan bij het tweede kind niet eens meer willen proberen!! TERWIJL DAT MISSCHIEN WEL HEEL GOED ZOU GAAN!!!!.
 Niet elk kind is hetzelfde en misschien is de situatie (van jezelf)  bij het tweede kind wel veel beter.
Of heb ik dat nu mis??? Groetjes.
 
Hoi,

Borstvoeding geven gaat inderdaad niet altijd zonder slag of stoot. Zelfvertrouwen en de juiste informatie zijn erg belangrijk voor een fijne borstvoedingstijd; ze vormen ook een goede voorbereiding tijdens de zwangerschap.

De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk organiseert in heel Nederland informatiebijeenkomsten, die je tijdens je zwangerschap kunt bijwonen. Contactpersonen van de VBN hebben naast hun eigen borstvoedingservaring een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten zullen veel aspecten van borstvoeding worden behandeld, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Een belangrijk aandachtspunt is het uitwisselen van ervaringen en het stellen van vragen. Je kunt uitgebreid ter sprake brengen wat je bezighoudt. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op www.borstvoedingnatuurlijk.nl .

De VBN heeft een telefonische informatiedienst, die zowel overdag als 's avonds en ook in de weekenden bereikbaar is via telefoonnummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Heb je vragen, twijfel je ergens over of loop je tegen problemen aan tijdens je borstvoedingsperiode? Schroom niet, bel gerust met de VBN; we zijn ervoor!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Hallo,
ben geheel nieuw op dit Forum en duik meteen in een heerlijk onderwerp!!
Ik ben 11 weken bevallen van mijn 2de kindje. Bij mijn zoon (nu 2 1/2 jaar) wilde ik heel graag bv geven. 'Kost-wat-kost' was toen mijn houding. Na 5 weken veranderde mijn super tevreden kindje in een huilbaby. Na een week aanmodderen toch het CB om raad gevraagd. Hun antwoord: "Je MOET doorgaan. Het is het beste dat er is." Dus zo onzeker als ik was en nog steeds met het 'kost-wat-kost' idee in mijn hoofd, doorgegaan. Elk uur aanleggen, huilen van onzekerheid en het gevoel van falen en een man die op het punt stond om FV te gaan halen. Met 6 weken weer het CB gebeld. Er werd mij gevraagd: "Mevrouw, wat wilt u zelf?" Ik heb even heel hard gehuild. Eindelijk iemand die vroeg wat ik wilde!!!! Na een goed gesprek toch besloten om het nog een week te proberen.
Bij het CB bezoek van 8 weken bleek Tijn slechts 40 gram aangekomen te zijn. Veel te  weinig dus. Ik ben direct FV gaan halen. En die zelfde dag nog was hij weer zo tevreden als in de eerste weken!!
Toch, ondanks deze ervaring wilde ik mijn volgende kinderen ook BV geven. Maar met een ander motto: "als het lukt is het mooi, anders fijn de fles'.
En wat denk je?!?!?! Ik heb genoeg voor een meerling. In de eerste 4 weken had ik 150cc per 24 uur 'spontane-kolf' (het spoot gewoon uit de andere borst). Ik heb tijdens het voeden onder de lekkende borst een fles gehouden en alles ingevroren. Een aardig voorraadje voor als ik eens even weg wil.
Pleun is nu 11 weken en de voeding loopt gesmeerd. Ze weegt 6060 gram en is zeer tevreden!!

Ik ben blij dat ik het toch weer geprobeerd heb. Ik ben door mijn nieuwe moto een stuk ontspannender met de voeding bezig.

Luister naar jezelf, volg je gevoel m.b.t. jezelf en je kindje. BV of FV maakt niets uit. Laat een ander in haar waarde!! Het maakt niet uit waarom iemand de keuze maakt die ze maakt zolang ze die ZELF maakt!!!

Groetjes, Jorun
 
Hoi meiden!

Pfoe, wat n discussie!

Mijn mening over het hele borst- / flesvoeding verhaal is dat een ieder voor zichzelf moet kunnen beslissen, zonder dat zij zich daarbij moet verdedigen..dat slaat nml echt nergens op! Als moeder neem je toch een gedegen keuze? En jouw keuze is toch t beste voor jouw kind?

Zelf heb ik tot de dag dat Minoes 7 maanden werd  borstvoeding gegeven. Iets waar ik héél trots op ben! De laatste maand kreeg Minoes al enkele flesjes Nutrilon per dag, iets waar ik héél blij mee was! Het is toch heerlijk dat we in een land wonen waar zulke goede voeding verkrijgbaar is voor je kind?

Zullen we ons nu met zn allen niet meer zo druk maken om elkanders keuze(s)?

Veel liefs,
Jacomien
(mama van Minoes, geboren op 1 mei 2005)
 
Hoi allemaal,

Wat jammer dat dit zo'n discussie moet zijn he? Ik vind dat het juist normaal zou moeten zijn dan iedere moeder zijn eigen keuze kan maken, zonder allerlei goedbedoelde (maar soms zeer kwetsende) meningen van anderen. Iedere moeder kiest tenslotte het beste voor haar kind. Zelf ben ik een week geleden bevallen van mijn dochter en  begonnen met borstvoeding, ondanks dat ik 8 jaar geleden een borstoperatie heb ondergaan. Voor de geboorte was ik best onzeker, maar ik ben begonnen met de instelling dat het mooi zou zijn als het lukt, maar geen "afgang" als het niet lukt. Na twee dagen moest ik al gaan bijvoeden omdat mijn dochtertje erg klein is en geel begon te zien. Ik ben goed op de hoogte van de risico's van bijvoeden op je productie, maar heb geen moment getwijfeld. Ik kon mijn kind toch geen honger laten lijden? Nu werd ze ziek omdat ze geen eten kreeg, dus dan lijkt mij de keuze heel makkelijk.
Gelukkig mocht ik na drie dagen ziekenhuis naar huis en hebben we een  hele goede kraamzorg en verloskundige. Ook zijn de reacties uit mijn eigen omgeving gelukkig heel positief en staat iedereen wel achter mijn keuzes. Nu, na een week, lijkt het erop dat het toch gaat lukken met de borstvoeding. Ik ben de fles al aan het afbouwen. Doorzetten dus, omdat ik het zelf graag wil. Maar ik begrijp heel goed alle moeders die om wat voor reden dan ook voor flesvoeding kiezen en wil dus ook vragen: laat iedereen in haar waarde, want iedereen kiest wat het beste voelt voor haar kind.
Wilma
 
Hallo
Ik ben het helemaal met je eens er word maar aan gedrongen op borstvoeding maar ze kijken niet heel veel verder. Mijn zoontje is nu 5 maanden ik was van plan om bv te gaan geven om dat er gezegt werdt dat dat beter was.En dus gingen ze dit proberen en maar anleggen en nog eens en nog eens tot dat ik het zat was Stan had zo'n honger hij blijf maar huilen ik wou hebben dat hij de fles kreeg en dan wordt je ook nog een schuld gevoel aan gepraat en als je dat doet hoeft hij de borst helemaal niet meer en het is toch beter noem maar op.
Achter af bleek dat Stan de borst niet kon pakken hij heeft namelijk een schisis.
In plaats  van mij een schuld gevoel aan praten hadden ze beter eerst naar mijn zoontje kunnen kijken hoe of waarom hij de borst niet wou.

groetjes een trotse moeder
 
Terug
Bovenaan