ik word een thuisblijfmoeder en ben het zat me te verdedigen!

Wat is het weer gezellig hier! Is het nu echt zo moeilijk normaal je ervaringen op te schrijven? Als thuisblijfmoeder loop je nou eenmaal tegen vooroordelen aan. En dat zal geheid voor een werkende moeder ook gelden.

Als thuisblijfmoeder beschrijf ik alleen maar waar ik tegenaan loop...de minder leuke opmerkingen die ik krijg en de wijze waarop ik veroordeeld wordt. Maar ook wat ik om me heen hoor van werkende moeders. En dat zijn dan inderdaad dingen als: "ik ben blij dat ik mijn kinderen morgen naar de oppas kan brengen" en "de creche moet werken aan de zindelijkheid van mijn kinderen..." Dat verzin ik dan niet maar realiseer me goed dat dat niet voor alle moeders geldt (al ben ik ervan overtuigd dat elke moeder haar kind af en toe naar de maan verwenst...werkend of thuisblijvend).

Per saldo is niets "de beste oplossing"! Dat ligt aan moeder én kind! Wil de moeder aan het werk (vooropgesteld dat het een keuze is en geen financiele verplichting) dan moet je dat vooral doen...vooropgesteld dat je kind het ook leuk vindt bij de oppas of creche...Dat is vaak het geval maar er zijn er ook  legio die niet kunnen aarden in de prille beginjaren. Een gebalanceerde afweging maken voor jou en je gezin, daar draait het om!

even aan : saartje 74
als je goed leest is dit bedoelt als een mening van mij en er staat ook dat ik een ander ook respecteer om haar keuzes!

dit is niet bedoelt om elkaar af te maken.!!! maar gewoon ieder z,n ding!!!

er zijn er een paar bij die als ze hun verhaal nog eens lezen zelfs eens na moeten denken wat ze zeggen over thuis moeders. en als je niet normaal kunt reageren moet je helemaal niet reageren want somige worden gekwetst geld ook voor de thuis blijf moeders!! laat ieder vrij in haar keuzes.

groetjes vero

Hoi hoi allemaal,

Leuk onderwerp dit, interessant. Gelukkig kunnen de meesten goed hun ervaringen en meningen opschrijven hier. Dat er wordt 'uitgehaald' of 'afgekraakt' is mens-eigen denk ik, dat gebeurt in elke discussie helaas wel eens.
Ik ben het helemaal eens met de stelling dat emancipatie voor keuze-vrijheid staat en niet voor werken. We leven nu eenmaal in een maatschappij waar de emancipatie nog steeds niet klaar is en veel vrouwen helemaal geen keuzevrijheid hebben, veel moeten werken, dat is dus ook geen vrijheid. Waar ik benieuwd naar ben, want dat mis ik hier een beetje is wat jullie vinden van een partner die deeltijd werkt, zodat je de zorg samen kan delen. Ik doe dit wel met mijn man en ik vind het heerlijk. Ik kan werken en me ontwikkelen, ik kan thuis zijn en mijn man kan dat ook. Ideale combi voor mij. Hoe denken jullie daarover?
Helaas is het nog steeds zo dat mannen vaak niet eens deeltijd kunnen gaan werken, wat echt moet veranderen vind ik. Dan zouden er veel dingen opgelost zijn.

Groetjes Jolie 37 weken 2 dagen zwanger van de tweede beeb

lijkt me geweldig als de man ook gedeeltelijk thuis kan zijn.
maar helaas is het meestal zo dat de man veel meer verdient dan de vrouw dus schiet het qua finacieel niet echt op.

maar er zijn ook vrouwen die natuurlijk wel net zo goed verdienen:D
dan is dit een hele goede en leuke oplossing.

ik ben ook niet tegen vrouwen die werken helemaal niet en als het moet dan moet het.
waar ik persoonlijk gewoon niet tegen kan is dat kinderen een hele week naar de opvang gaan.
naast de peterspeelzaal van me dochter dit een kinderdagverblijf ik schrik gewoon iedere keer als ik zie hoe jong die kindjes zijn als ze daar gebracht worden ze liggen vaak nog in een maxicosi!!!!
maar dit is gewoon me eigen mening hoor en ik vind ook niet dat werksende vrouwen deze opmerking als een aanval moeten zien. zoals ik al zei soms kan het gewoon niet anders.
maar ik heb gewoon bewust gekozen om ,tot dat de jongste naar school gaat thuis te blijven omdat ik dat PERSOONLIJK beter vind voor de ontwikkeling van mijn kinderen en ik vind het niet meer dan menselijke en normaal dat er vrouwen zijn die er anders over denken. ieder zijn keuze toch??

groetjes vero:D

Hoi hoi

Idd mijn reactie was lekker kort door de bocht;
precies zoals ik hem bedoelde!

Maar ook met een knipoog!

Je moest eens weten hoeveel reacties ik krijg als thuisblijvende moeder!!
Geen reacties als; Goh wat heerlijk!
Nee, reacties als; Ga toch werken; doe je ook iets!
Of wat dacht je van; als thuisblijfmoeder kun je toch geen goede moeder zijn,er is meer dan moederen alleen.

Uit die reacties ontstond mijn vorige reactie!!

Ik zit zeker niet stil als thuisblijfmoeder. En werk heb ik ook!
Ben zelfstandig fotografe en heb een fotostudio aan huis.
Ik werk alleen na 19u, mijn zoontje ligt dan in bed en mijn man is thuis.
Eens in de maand werk ik op zaterdagmiddag van 13.uur tot 16uur; meestal op locatie. Ons zoontje is 2 en slaapt al van baby af aan, hele middagen van 12.30 tot 17u. Hij heeft er nog geen minuut 'last' van gehad dat ik er niet was. En als hij eens zijn tutje kwijt was, stond zijn papa naast zijn bedje.

Mijn schoonzusje werkt fulltime op het kinderdagverblijf; een heel bekende welke
zelfs in tijdschriften wordt aanbevolen.
Hoe hun daar werken; dat mensen vertrouwen hebben in grietjes van 23! Ik begrijp er niets van!! Zal een voorbeeld geven;

- Een jongentje van net een jaar, eet erg slecht. Zijn moeder wil graag dat hij in elk geval zijn toetje krijgt. Maar de leidsters; een van 23 en een van 18, zijn het daar niet zo mee eens. Ze straffen hem, door hem geen toetje te geven en vertellen zijn moeder dat hij zijn toetje wèl gegeten heeft. Als ik vraag waarom ze zoiets doen,krijg ik als reactie; Aaah joh, je zou dat ventje moeten zien. Ziet er niet uit, het is gewoon geen leuk kind.

Nou sorry!! Maar ik kan er nog steeds niet met mijn pet bij! Zo kan ik een boek schrijven over haar verhalen! 101 redenen om je kind niet naar een kdv te brengen oid..

Wel ben ik van mening; wij wonen tegen over de basisschool en kdv,
en daar worden kinderen 6 dagen van de week gebracht, van half 8 tot half 7!
Dat vind ik echt niet gezond! Bij papa en mama thuis is dan hun tweede thuis; ja toch? Dat vind ik het uiterste van kdv hoor!!

Om trouwens nog even terug te komen op de leidsters van het kdv van mijn schoonzusje.Ik ben ook van mening, dat meiden zonder kinderen, zich gewoon
te weinig of niet kunnen inleven in ons moeders! Er zou een oudere 'moeder' op zo'n groep moeten zitten.
Maar nu draai ik wel erg weg van het onderwerp;
ik ga maar slapen welterusten dames!

Dag dames,

Ik heb er zelf semi-bewust voor gekozen om te blijven werken. Enerzijds omdat ik dacht mijn werk wel te zullen missen, en uit angst dat mijn werledje wel erg klein zou gaan worden. En anderzijds omdat dit financieel gewoon noodzakelijk is.

Voor alle moeders die een echt bewuste keuze hebben gemaakt thuis te blijven. PRIMA! Ik kan me daar heel goed in inleven. Het is zelfs zo dat ik af en toe aan mijn eigen keuze twijfel omdat mijn verlof me eigenlijk wel heel erg goed bevalt. Het liefste zou ik een thuisstudie gaan volgen en misschien een eigen praktijk aan huis te beginnen (met niet teveel klanten) Maar zoals al gezegd... Dit is momenteel financieel niet haalbaar.

Wel wil ik even reageren op de vorige reactie over het kdv. Wij hebben ons voor drie dagen in de week ingeschreven bij het kdv hier in de buurt. En mijn eerste indruk was zeer positief. Ja er lopen jonge grietjes rond. Maar zeker niet alleen maar. Het is een prettige mix van jonge meiden en ervaren krachten. Van elk kind wordt dagelijks bijgehouden hoe het gaat. In het eerste jaar krijgen ze dagelijks een schriftje mee waarin de leidsters wat vertellen hoe het die dag is gegaan. En na het eerste jaar worden alle tekeningen en knutselwerkjes verzameld in een grote map, die ja aan het eind van ieder jaar meekrijgt als herhinnering. Ook van andere ouders in de buurt hoor ik positieve verhalen.

En ja het kdv is 6 dagen per week van half acht tot half 7 geopend. Maar ik ken echt NIEMAND die zijn of haar kind daar ook 6 dagen per week de hele dag brengt. Ieder maakt zijn eigen keuze welke dagen en tijden. En voor de een ligt de grens hoger dan voor de ander. Wat mij betreft is drie dagen per week maximaal. Dan blijft de balans altijd thuis.

Een van de thuisdagen wordt bij ons dan wel voor de helft door opa en oma ingevuld. Maar ik denk dat ze daardoor ook een hele fijne band met opa en oma kunnen krijgen (dat is tenminste bij mijn nichtjes heel goed zichtbaar). De band met de oppas-opa en oma is bij hun echt heel anders dan die met de andere opa en oma (die ze bijna even vaak zien, maar dan als bezoek).

Met betrekking tot de opmerking die is gemaakt over persoonlijke ontwikkeling. Er zijn tal van terreinen waarop ik mij meer zou willen ontwikkelen, maar waar ik door mijn werk niet aan toe kom.

Met betrekking tot de opmerking dat thuisblijfmoeders het zo zwaar zouden hebben. Wat een gelul. Werkende ouders hebben dezelfde zorg en huishoudelijke taken. Ze hebben er alleen 8 uur per dag minder tijd voor. De veel gehoorde opmerking. "Gelukkig kan ik morgen op mijn werk uitrusten" heeft denk ik vooral te maken met het feit dat de combinatie van werken en moederen zoveel stress (kan) geven. Een thuisblijfmoeder heeft wat dat betreft veel meer mogelijkheden de rust in huis te bewaren.

Er is net nieuws geweest, dat er in een vlaams  kdv   2 kindjes zijn doodgestoken en 1 volwassenen. En er zijn ongeveer 20 gewonden. En dan gaan jullie een gevecht onderling aan, wie er beter ofzo is, of wie er het zoveel zwaarder heeft! Mensen HOU OP!!!!! Het zou jouw kind zijn!!!   Doe gewoon waar je als moeder en vader zijnde het beste  bij voelt!
Met je kind thuis of werken, het maakt niet uit, als je kind maar veilig en liefdevol word opgevoed!!! Dat is het belangrijkste.

En dat is MIJN mening!!!!!!!!!!!!!!!

En geniet lekker van jullie zwangerschap

Terug
Bovenaan