Ja ik heb bewust gekozen om jong moeder te worden !

quote: Ris reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('10-11-2005 16:07:39'));

Hee hallo,

Tja, ik ken het. Ik was 19 toen ik voor het eerst zwanger raakte. En was 20 toen ik beviel van een prachtige dochter.
Ik was ook op mn 19de getrouwd. Nou, nou, daar was wat commentaar op. Ik ben best eigenwijs dus trke me daar niks van aan. Helaas liep dit tot een echtscheiding, er viel echt niet te leven met hem en hij was helemaal geen vader voor onze dochter. Ik moest echt alles alleen doen, dus dacht dan maar helemaal alleen.   Ben 7 maanden samen met mn dochtertje alleen geweest, dat was een heerlijke tijd saampjes. Mn dochter was trouwens toen 1,5.
Daarna heb ik een nieuwe relatie gekregen. Daar was ik heel verzichtig mee in het begin. Hij woonde in duitsland en ik in het midden van het land en we zijn bijna 1,5 jaar heen en weer gereden omdat ik nog neit wilde samenwonen.
Nu wonen we alweer bijna 1,5 jaar samen en gaat heel erg goed, hij is zo ontzettend lief voor mij en mn dochter, is een hele lieve vader voor haar.
Nu ben ik dus zwanger van mijn 2e en zijn eerste. Ik ben net 25 geworden.

Ik vind het helemaal geweldig om jong moeder te zijn. Maar mensen hebben idd vooroordelen.
Het lijkt mij ook helemaal niks als je 40 bent en dan een kind hebt van 10.
Ik geniet er echt van, gelukkig zien mensen dat wel.

Groetjes, Ris 32 weken

Hee, 40 is ook nog jong hoor tegenwoordig! niet zo denigrerend he!
Ik heb even niet verder gelezen hoor al die andere berichtjes (het zijn er ook zo veel) dus het kan zijn dat iemand al dezelfde reactie heeft gegeven....
Maar, je hebt het niet altijd voor het kiezen om jong of  oud moeder én vader te worden of te zijn.(ik hoor nóóit wat over vaders die (te) jong zijn...)
Als je gewoon nog niet een relatie hebt, of je zit midden in een studie, niet iedereen kan het dan...
En zoals velen al gezegd zullen hebben: de meeste jongeren zijn dat nog in een fase dat ze lekker veel uitgaan, feesten en andere dingen doen. Dit is ook zéker niet af te raden, ik raad het juist aan. Maar dat wil dus niet zeggen dat je ook een andere levenwijze kunt hebben op die leeftijd... prima toch???
Alleen ik vind het een beetje naif (die twee puntje op de i lukken niet) om te denken dat de omgeving er heel normaal op reageert... in eerste instantie is het logisch dat mensen zo reageren, omdat het niet klopt met het beeld en de realiteit. Dus dat moet je dan maar slikken vind ik (hoe naar het ook voelt...). Niet leuk is het als de omgeving je er continue maar op blijft wijzen en maar opmerkingen blijft maken.
Ik was zelf toen ik 19 was, echt nog onvolwassen! (had ook echt een heel ander leven, studeren, feesten, ontdekken wie ik was...) Dus ook nog niet klaar voor een kind! De meeste meiden van die leeftijd zijn nog niet echt volwassen!
Maar ik vind het alleen maar heel leuk, en heel bijzonder dat jullie zo jong moeder worden!
Om nou te zeggen dat je er niet aan moet denken om 40 te zijn en een kind van 10 te hebben.... ai! tegen het zere been (ik ben dan 39 als mijn zoontje 10 is).
Want men vindt tegenwoordig 29 ook al een leeftijd dat je er wat vroeger bij bent met zwangerschap. De meeste stellen   zijn al echt óver de dertig.
Maarreeeh geniet maar lekker hoor! Het heeft zeker zijn voordelen!
Heel veel succes!

Groeten Titiana

Heee meiden,

hierboven staat ergens een reactie, dat je uit moet gaan van het kind. Dat het voor een kind niet leuk is om een oudere vader en moeder te hebben. Tuurlijk is het waanzinnig leuk als je ouders jong zijn, maar ik had ook heel veel van mijn ouders gehouden als ze ouder waren geweest.

Er zijn in ons gezin wat problemen geweest die grotendeels samenhingen met het feit dat mijn ouders zo jong waren toen ze bewust aan kinderen begonnen. Maar hoe bewust maak je die keuze als je 18 en 19 bent. Begrijp me niet verkeerd ik benadruk het nogmaals, het is leuk om jong moeder te worden, maar 30 is niet oud. Daar hebben jullie het over. Dat je het oud vindt om met 40 een kind van 10 te hebben (dus op je 30e moeder worden).   Dat de kinderen dan moeten horen jee wat is jouw moeder/vader oud. Sorry hoor, dat hoor je niet. Want het is voor nu en dus ook voor onze kinderen later redelijk gemiddeld.

Ik moest juist constant aanhoren, goh jouw moeder en vader waren er vroeg bij. Zeker een ongelukje. Dat is dus niet iets van nieuws, maar dat gebeurde 30 jaar geleden ook al. Toen vond met 18/19 jaar ook al te jong.

Nou meiden, geniet van jullie zwnagerschappen, hou straks veel van jullie kindjes, want daar gaat het toch om.

Miep

Hallo dames,

Hier nog een “oude” moeder ik ben 38 en 18 weken zwanger van mijn tweede kindje als ik dus 50 ben is mijn jongste 12 en mijn oudste 17. op dit moment werk ik nog parttime doe veel extra op school van mijn dochter, skeeler, schaats, doe mee in de speeltuin, kan klimmen als een berggeit, rennen als een gazelle. Lig pas om 00.30 in bed ben s’ochtends om 7 uur op.

Wie van 25 doet mij dit na????

Opstap gaan vindt ik ook leuk maar moet er niet aan denken dat ik met mijn dochter in de disco zou moeten zitten of in de kroeg.
Die kinderen zouden dat niet eens willen!!
Ook ik zou het niet willen!!!

Ik ben hun moeder niet hun maatje. Dit betekend niet dat ik er niet ben voor al het kleine en grote leed in hun leventje. Maar ergens is er een grens en moet jij het voorbeeld geven en de leiding nemen.

Dames dit even van een oude moeder die niet zegt dat het uitmaakt welke leeftijd je hebt maar probeert uit te leggen dat het er omgaat hoe je je voelt. De oudere onder ons kennen zeker de uitdrukking nog “je bent zo oud als je je voelt” en geloof me dit gaat zeker op.

Verder een fijne zwangerschap gewenst en een goed lang, en gelukkig leven in goede gezondheid.
Trust

Hoi Trust!

Ben het helemaal met je eens! Waar haal jij je energie uit?  Potjandikke.. ik zou bek af zijn na zo'n dag, zeker nu ik zwanger ben. Ik ben 29 jaar en vind mij straks  een hele jonge moeder, terwijl ik volgens sommige dames hier op t forum een oude moeder zal zijn.
Zo zie je maar, wat jong of oud is, hangt sterk af van je gevoel en wat je gewend bent in je omgeving.

Met mijn kiddies naar de disco? Neeeee, ik zat daar destijds ook echt niet op te wachten! Wat ik wel leuk zou vinden, is als ze voordat ze met vriendjes en vriendinnetje uitgaan even langs komen om een "glaasje priklimonade" te drinken  met de paps en de mams. Maar goed, daar zitten ze waarschijnlijk ook niet op te wachten!

Liefs,
Bien

hallo iedereen,

Ook ik ga nog even lekker in deze discussie meedoen. Ik ben 21 jaar en bijna drie maanden zwanger van mijn tweede kindje. Bij mijn eerste zwangerschap had ik een aardige dikke huid wat betreft de opmerkingen of het wel gewenst was en dergelijke. Je weet dat je dit kunt verwachten gezien het feit dat moeders in nederland steeds ouder zijn.
Maar wat mij verbaasde, is dat toen ik het nieuws vertelde dat ik voor de tweede keer zwanger was, ik deze opmerkingen weer kreeg!
Plus nog de opmerking of ik dan misschien een streng geloof had! Nu heb ik hier persoonlijk niks op tegen.  Maar vind het nogal vreemd dat andere mensen een verklaring gaan zoeken voor jouw zwangerschap.

Maar wat ik hiermee bedoel te zeggen, is dat andere mensen altijd hun woordje wel klaar hebben, over de situatie van anderen. Want de ene keer ben je te jong de andere keer te oud, als je werkt ben je er niet voor je kind en als je thuis blijft, krijgt je kind teveel van jouw aandacht.
Kortom voor de buitenwerled doe je het nooit goed.
Maar dat lijkt mij ook niet belangrijk, zolang iedereen maar zelf achter zijn keuze staat, of je nu 20 of 40 jaar bent.
En ook al wil je vroeg kinderen, als het allemaal niet vanzelf gaat, heb ook weinig meer in te brengen wat dat betreft.

Ik hoop dat ik niemand voor het hoofd stoot met dit stukje, en als het een beetje warrig is, sorry! Die hormonen hebben de boel goed op de hobbel gemaakt bij mij!

Groetjes Rianne
11w3d

Ik ben zelf 23 en dacht dat dat volgens de norm van tegenwoordig nogal jong was, maar inmiddels ben ik erachter gekomen dat er een hoop meiden zijn die ook ongeveer die leeftijd hebben of jonger zijn.
Op welke leeftijd je ervoor kiest om zwanger te worden vind ik een keuze van de moeder zelf. Zij zal uiteindelijk ook voor het kind moeten zorgen en als zij dit liever doet als ze 35 is, dan is dat haar recht. Als zij er liever voor kiest om haar kind te krijgen als ze 18 is, dan is dat ook haar recht.

Wel moet ik zeggen dat het mij persoonlijk moeilijk lijkt om na je 35e nog aan kinderen te beginnen, omdat je zelf misschien iets minder kwiek bent tegen de tijd dat je kinderen gaan puberen. Laten we zeggen, dat je waarschijnlijk iets minder snel geneigd bent om nog een potje met je zoon te gaan voetballen.

Ook wil ik erbij zeggen dat het waarschijnlijk andersom ook niet altijd even makkelijk is. Op je 18e is bijvoorbeeld je inkomen aanzienlijk kleiner dan op je 30e (normaal gesproken dan), dus kun je je kind misschien niet alles bieden wat je hem/haar had kunnen bieden als je ouder was geweest.

In ieder geval is het een keuze die je zelf maakt.

Hallo allemaal,

Ik dacht dat ik mezelf al een keer had voorgesteld maar had dat (nog steeds) niet gedaan. Ik ben brechtje, 23 jaar en zwanger van mijn eerste! Wat ik mij afvroeg was of er ook anderen zijn die net als ik nog steeds studeren? Ik zit nu in mijn derde jaar en als mijn kindje komt ben ik net in een rustig vaarwater gekomen....vandaar dat wij ervoor gekozen hebben om een kind te krijgen. Wat betreft de dikke huid die je hebben moet...wen er maar gewoon aan want het lijkt wel of bijna geen 1 leeftijd meer goed is tegenwoordig, onder de 25 ben je te jong en na je 35ste ben je te oud!
Als het voor jezelf maar goed zit!!!!!!!

Groetjes Brechtje, 24,4 weken zwanger (van een jongetje)

Terug
Bovenaan