kiezen achternaam, what to do?

<p>Hallo allemaal,</p><p>Mijn vriend en ik zijn niet getrouwd, alleen samenwonend. Hij moet het kind dus erkennen bij de gemeente. Nu het ons eerste kind is, moeten we de keuze maken voor de achternaam. Als we niets anders regelen zou het kind mijn naam krijgen, en anders moet ik toestemming geven en met mijn vriend mee naar de gemeente om te regelen dat het zijn achternaam krijgt. Nu willen we beide dat het kind onze eigen achternaam krijgt, dus niet die van de ander. Lastige discussie dus. Hebben meer mensen hier twijfels over gehad? Wat was toen een afweging om voor het een of het ander te gaan? Wat heeft jullie toen geholpen om een besluit te nemen?</p>

Die van ons heeft de achternaam van zn papa. Ik vind dat persoonlijk niet meer dan normaal.
maargoed er zijn er ook veel die de naam van hun moeder hebben.
maar hoe je kind ook heet, het blijft toch je kind. 

Ohjee dat is wel lastig zeg. Mag ik vragen wat de reden is dat je graag jouw naam wilt gebruiken? 
Een meisje wat ik ken raakte alleenstaand tijdens de zwangerschap er zij gaf haar kindje uiteraard haar eigen achternaam. Verder zou ik dat nooit zo willen doen eerlijk gezegd... (Dit is geen verwijt of raar bedoeld hoor ?)
Het komt gewoon het vaakst voor dat de baby de naam vd vader krijgt en zo vanzelfsprekend is die keuze bij ons ook gemaakt. Wij gaan wel volgende week voor geregistreerd partnerschap dus dan krijgen we als gezin dezelfde achternaam. 

Hoi MHammy,
Toen wij onze dochter kregen waren we ook nog niet getrouwd. Wij hebben toen voor de zelfde keuze gestaan. 
Voor mijn was het wel meteen duidelijk wat ik wilde. Ik wilde graag dat onze dochter de achternaam van mijn man zou krijgen. Een jaar na de geboorte van onze dochter zijn we getrouwd en heb ik ook de achternaam van mijn man. 
Nu is ons tweede kindje onderweg en hij/zij krijgt ook automatische de achternaam van mijn man. Ik ben erg blij met die keuze omdat wij als gezin een naam dragen en dat vind ik persoonlijk heel mooi.
praat goed met elkaar wat jullie afwegingen zijn. Hopelijk komen jullie tot een compromis. Veel succes.

Iets wat je in overweging moet nemen is dat het voor jouw vriend erg moeilijk zal zijn om continu te moeten bewijzen dat het zijn kind is zodra zij niet dezelfde achternaam hebben. In het ergste geval krijgen jullie bijvoorbeeld een ongeluk en belanden in het ziekenhuis, hier wordt echt nog gelet op achternamen en familiebanden. Op school en het kdv zal dit ook steeds strenger worden. Natuurlijk is het telkens maar eenmalig of hooguit een paar keer, maar het lijkt mij zeer pijnlijk om jezelf als vader te moeten bewijzen. Alsof je je eigen kind komt ontvoeren. 
Ook vind ik het zelf een stuk erkenning naar jouw vriend toe. Dat de baby van jou is weten mensen wel, jij hebt het gedragen.. Maar de baby is van jullie samen.
Persoonlijk zou ik dus gaan voor de achternaam van de vader. 
Nog een reden: mochten jullie wel ooit trouwen dan heeft jullie kind niet jullie achternaam maar jouw meisjesnaam. 

Hier hebben ze de naam vd vader.
Ook inderdaad met het idee,  mochten we ooit trouwen... dan hebben we allemaal dezelfde naam.

@wila
Ik snap je verhaal... maar dat geld anders om natuurlijk ook.
Ik heb zelf 4 kinderen. 2 van me ex en 2 met me nieuwe vriend. 
Ook ik wordt wel eens raar aangekomen omdat ik natuurlijk ook een andere achternaam als me kinderen heb.

Ook wij hebben veel discussie gehad over de achternaam om meerdere redenen. Ten eerste is mijn achternaam gewoon veel mooier dan die van hem? Daarbij heeft zijn familie dingen geflikt en gezegd (jegens mij) wat echt niet door de beugel kan, waardoor ik het persoonlijk een beetje lastig vond/vind als het kindje die achternaam draagt.
Hij had ook als argument dat iedereen anders zou kunnen twijfelen of t kind wel van hem was, wat je als moeder niet hebt omdat je het kindje draagt. 
Dat het zo zou horen vind ik echt het meest slappe bullshit excuus ooit. We leven niet in 1924. Je hebt de keuze dus daar mag je zeker van afwijken.
Uiteindelijk toch voor zijn naam gekozen. De doorslag was voor mij dat hij het echt ontzettend graag wilde. Hij is niet iemand die heel erg op zn strepen staat, maar hierin was hij echt heel volhardend wat ik ook wel weer begreep. Wij hebben dus bij de gemeente aangegeven dat het zijn naam wordt.

Wij zijn wel getrouwd maar mijn man heeft met het trouwen mijn achternaam aangenomen. Wij moesten nu ook naar de gemeente toe om daar aan te geven dat het kindje mijn achternaam krijgt. Wat voor ons het belangrijkste is dat we ook in onze achternaam een gezin zijn en dus samen dezelfde naam dragen. 
Bedenk goed in deze discussie met je vriend dat alle kinderen volgend uit dezelfde relatie ook dezelfde achternaam zullen krijgen en je dat niet meer kunt veranderen. 

Terug
Bovenaan