kiezen achternaam, what to do?

Het klopt niet dat het automatisch de naam van de vader is, wanneer je gp hebt of getrouwd bent. Je krijgt de keuze. 
Wel flauw dat hij terug is gekomen op jullie afspraak. Lijkt me zo'n giga afknapper. 

De naam van pappa wordt wel degelijk standaard gekozen bij een geregistreerd partnerschap, zie ook 
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-en-naamskeuze-kind/vraag-en-antwoord/achternaam-kind-kiezen
Citaat "Automatisch een achternaam wanneer u niet kiest
Kiest u geen achternaam of heeft u de keuze niet op tijd vastgelegd? Dan bepaalt de wet welke achternaam uw kind krijgt. Welke naam dat is, hangt af van uw persoonlijke situatie.
Ouders die getrouwd zijn of geregistreerde partners
Man en vrouw
Bent u als man en vrouw getrouwd of hebt u een geregistreerd partnerschap? Dan krijgt uw kind automatisch de achternaam van de vader.Wilt u dat uw kind de achternaam van de moeder krijgt? Dan moet u dat, voor of tijdens de geboorteaangifte, samen laten vastleggen bij de burgerlijke stand."
Het was een afspraak voordat we serieus aan kinderen dachten. Onze kleine was niet gepland wel gewenst uiteraard. Geen stress of we wel/niet zwanger waren/konden worden, voor ons persoonlijk heerlijk op deze manier.
Maar toen het eenmaal zover was ging hij er meer over nadenken wat de achternaam voor hem zou betekenen. Ik vind het wel goed dat hij niet klakkeloos heeft beslist om zich maar aan de oude afspraak te houden. Hij heeft er lang over nagedacht en we zijn er in goed overleg uitgekomen. Ik vind het ook wel mooi zo :)

[quote quote=10158076]Wij staan voor dezelfde keuze… we zijn ook nog in conclaaf. Mijn naam komt minder vaak voor dan zijn naam en ik ben de enige die mijn achternaam kan doorgeven. Vond ik mooie argumenten. Maar hij vindt mijn achternaam ‘lollig’ en zijne wat serieuzer… Wat zijn bij jullie de argumenten/discussiepunten? Wij zijn nog in dubio. Zo stom dat je in NL niet beide achternamen kunt geven (hier lopen wel petities voor), wat in zoveel landen normaal is (ook Belgie). Wij gaan wel geregistreerd partnerschap doen en nemen dat ook elkaars achternaam aan. Maar ons kind kan dan niet beide namen…[/quote]
Ik vraag me altijd af , als een kind dan trouwt en het heet Jansen-de Heer en trouwt met de Vries-Petersen. Wordt dat dan... Jansen-de Heer-de Vries-Petersen?
en die kinderen dan ?

Wat fijn al jullie reacties! Bedankt voor het meedenken.

Mijn vriend en ik zijn al ruim 13 jaar samen. Hij wil niet trouwen (gevalletje jeugd trauma met gescheiden ouders). Dus ga ik ook nooit zijn naam aannemen. Zelfs al zou hij na zoveel jaar van mening veranderen en wel willen trouwen, dan nog zal ik mijn eigen naam dan willen houden. Ik vind mijn naam mooier dan die van hem, maar ja dat is natuurlijk ook wel beetje waar je mee opgegroeid bent. Mijn ouders zijn wel getrouwd, al 40 jaar geleden, maar mijn moeder heeft altijd haar eigen naam gehouden. Wij hebben de achternaam van m'n vader gekregen. Het geldt inderdaad beide kanten op, dat de ouder van wie het kind de naam niet draagt, altijd zichzelf moet 'bewijzen' of verklaren. Volgens mij zelfs als de ouder op reis zou gaan met de kinderen zonder de ouder die de naam draagt, dan moet je een schriftelijke verklaring hebben dat je de kinderen mee mag nemen. Vroeger werden je kinderen in je paspoort bijgeschreven en was dat vroeger 'bewijs' dat je gezag over de kinderen hebt. Tegenwoordig moeten kinderen, zelfs al baby al, hun eigen ID bewijs hebben, waaruit dan dus niet de band blijkt met de andere ouder. Maar goed, dit geldt natuurlijk als argument voor beide kanten..
Hij is enigst kind, en heeft verder ook geen andere familie meer, dus voor hem is het ook een kwestie dat de naam anders 'uitsterft'. Al zijn er heus wel in Nl meer mensen met die achternaam, maar ja dat is dus geen naaste familie. Ik heb nog wel een zusje, maar haar kind heeft de naam van haar man gekregen. En twee broertjes, maar die zie ik (voorlopig) nog geen kinderen krijgen. Dus voor mij geldt ook dat er vooralsnog geen 'erfgenaam' voor de familie is. Al is er nog wel een kans, en dat geldt voor m'n vriend niet. 
Mijn vriend noemt ook als argument dat een aantal van zijn vrienden, die ook niet getrouwd zijn met hun vriendin, ook hun kind(eren) zijn naam hebben gekregen en niet die van de moeder. Dus mijn vriend zou het vreemd vinden als dat bij hem niet het geval zou zijn. Als we zouden kiezen voor mijn achternaam, zal dat sowieso wat afwijkend zijn van 'de norm'. Nu heb ik daar geen enkele boodschap aan, hoe het hoort... Maar ja, mijn vriend is daar wel wat gevoeliger voor. 
Ach, ik vind het sowieso vreemd om m'n vriend nog steeds vriend te noemen, terwijl we dus al ruim 13 jaar samen zijn. Het lijkt dan op de een of andere manier toch minder serieus. En als dan straks mijn kind niet mijn naam draagt, krijgt hij voor m'n gevoel het kind, en blijf ik nog steeds soort van 'alleen' staan, mochten we ooit dan wel uit elkaar gaan (al is daar nu absoluut geen aanleiding voor hoor). Het voelt voor mij op de een of andere manier gewoon logischer dat het kind mijn naam krijgt, al merk ik ook wel dat ik dat niet super goed kan uitleggen waarom... Maar tegelijkertijd, de reden om het zijn naam te geven, gewoon omdat dat normaal is, ja daar krijg ik gewoon de kriebels van.

Ik snap je dilemma helemaal!! Ik kan er ook zo slecht tegen "omdat t zo hoort"...kom op we zijn geëmancipeerd en t is 2019. Maar goed lastige kwestie. Ik ben vorig jaar getrouwd en stond voor het dilemma eigen achternaam....ik wou zijn naam niet.. heb wat minder met zijn ouders. (Geen ruzie, maar ik ben gewoon anders...) Maar ik heb 2 broers, die niet getrouwd zijn. En m'n schoonzus moest dus ook altijd verklaren dat zij de moeder is. Zo ouderwets, maar goed. Het gaf voor mij wel de doorslag om zijn achternaam áchter die van mij te plakken. Ook tegen 'de regels' in. Op m'n werk heet ik nog gewoon volgens m'n meisjesnaam. Nu ik zwanger ben, vind ik t ook lastig. Heb t gevoel dat zijn ouders denken hehe de naam wordt doorgegeven. (Het liefst willen ze zelfs dat het vernoemd wordt maar daar begin ik niet aan) voor m'n man is t wel belangrijk dat t zijn naam krijgt (hij heeft alleen een zus die der mans naam heeft) en mijn achternaam is al via m'n broers doorgegeven. Heb me er maar bij neergelegd. Wil wel 1 familienaam. Maar ben blij dat ik dwars mijn naam eerst heb en dan zijn naam.

Wij hebben met zijn 3en bijna 4en ? MIJN naam... 
Heerlijk vind ik dat!! Het is "normaal"  dat je dr mannelijke achternaam neemt.. maar waarom zou je dat doen omdat andere dat doen... 
Mijn man vond het prima om mijn naam aan te nemen tijdens het trouwen en ik ben daar best trots op ? 
Inmiddels heet hij al ruim 10 jaar zoals ik en hebben we het zo nu en dan uit moet leggen maar is hij er totaal aan gewend ??
Ik ben het wel eens dat het voor het gezin fijn is om 1 achternaam te nemen.. 
Misschien is daar je onderhandelingpositie.. zijn naam maar dan iedereen ? of anders die van jou en hij dan niet ?

Lastig probleem. Ik ben getrouwd en heb mijn eigen naam gehouden, maar het kind krijgt de naam van mijn man ‘omdat het hoort’ inderdaad. Ik kom van het platteland en daar is het sowieso al niet gebruikelijk om als vrouw je eigen naam te houden dus voor mij was de keuze om de naam van mijn man te kiezen voor het kind snel gemaakt. Anders kom je al helemaal zo dwars over haha. Maargoed, eigenlijk zijn er geen echte argumenten te geven waarom je voor je eigen naam of die van je man moet kiezen. Succes met het maken van je keuze. 

Je zou ook nog kunnen kijken of je een van jullie achternamen als 2e naam kan geven. 
Vrienden van ons hebben dat gedaan en vond ik wel mooi. Hun kids hebben haar achternaam, en zijn achternaam als 2e naam.
Dit moet wel net kunnen met je achternaam natuurlijk, maar een verwijzing kan vaak wel natuurlijk. Dan geef je toch beide namen mee aan je kindje.

Terug
Bovenaan