[quote quote=10157941]Iets wat je in overweging moet nemen is dat het voor jouw vriend erg moeilijk zal zijn om continu te moeten bewijzen dat het zijn kind is zodra zij niet dezelfde achternaam hebben. In het ergste geval krijgen jullie bijvoorbeeld een ongeluk en belanden in het ziekenhuis, hier wordt echt nog gelet op achternamen en familiebanden. Op school en het kdv zal dit ook steeds strenger worden. Natuurlijk is het telkens maar eenmalig of hooguit een paar keer, maar het lijkt mij zeer pijnlijk om jezelf als vader te moeten bewijzen. Alsof je je eigen kind komt ontvoeren. Ook vind ik het zelf een stuk erkenning naar jouw vriend toe. Dat de baby van jou is weten mensen wel, jij hebt het gedragen.. Maar de baby is van jullie samen. Persoonlijk zou ik dus gaan voor de achternaam van de vader. Nog een reden: mochten jullie wel ooit trouwen dan heeft jullie kind niet jullie achternaam maar jouw meisjesnaam.[/quote]
Voor haar geldt precies hetzelfde, dus dat is geen argument. En als ze ooit trouwen dan kunnen ze ook de keuze maken om allebei haar achternaam aan te nemen, zodat ze allemaal hetzelfde heten.