kiezen achternaam, what to do?

Wij zijn ook niet getrouwd. Ik was zelfs verbijsterd toen we de vraag kregen bij de gemeente welke achternaam het kind kreeg. Ik had zoiets van uhhh logisch van papa! 
Als moeder zijnde heb je al zoveel meer met je kind, je voelt het de eerste 9 maanden, daarna zwangerschap verlof, vaak minder werken dus nog meer tijd om te genieten van je kind. Ik zag t juist als iets moois dat ze dan de achternaam van papa heeft. Dat schept toch een band. 

Over de keuze van de achternaam kan ik niet echt iets toevoegen aan wat de anderen gezegd hebben. Het is echt jullie keus. 
Maar je moet hoe dan ook met hem mee naar het gemeentehuis. Jij geeft namelijk toestemming dat hij het kindje erkent. Zonder jou lukt hem dat niet?

Wij hebben dan geregistreerd partnerschap gedaan afgelopen december  (wilde we al voor dat ik wist dat ik in verwachting was) maar ook omdat ik wilde dat hij wel erkend werd als de vader van ons kindje

ik heb mijn moeders achternaam trouwens.., mijn vader was toen niet erkend..en dat vond hij tot nu toe altijd jammer dat ik zijn achternaam niet heb.. tis niet niet anders ... 

Lastige keuze als jullie beiden wat anders willen... hoop dat jullie er snel uitkomen...

Ik heb ook heel even getwijfeld in het begin omdat ik graag dezelfde achternaam als mijn kind had gewild en het me mooi lijkt om als we ooit gaan trouwen gelijktijdig dezelfde achternaam te krijgen met elkaar, maar mijn partner wilde heel graag dat ons kindje zijn naam kreeg en dus hiervoor gekozen. Als ons nu voor een echo of iets anders gevraagd wordt hoe de baby met achternaam gaat heten dan zie ik hem stralen van trots en dan ben ik blij dat we hiervoor gekozen hebben :). Ik vind het zelf minder belangrijk.

Ik had het kind mijn achternaam willen geven als mijn partners naam bijvoorbeeld iets veel voorkomends al Jansen was geweest. Ik ben zelf ook nogal gehecht aan mijn eigen achternaam. Ik ga ook niet zijn naam nemen zodra wij een geregistreerd partnerschap aangaan. Gelukkig heeft hij wel een mooie achternaam.
Nu hebben wij toch besloten dat het kindje zijn achternaam krijgt. Maar ik krijg de doorslaggevende stem in de voornaam (uit een door ons beiden goedgekeurd lijstje). Het is toch nog het meest standaard dat kinderen papa's naam krijgen. 

Mijn kinderen hebben mijn achternaam(moeder) en dit had eigenlijk wel meerdere redenen. Maar idd het blijft jullie keuze maar zal wel moeilijk worden als jullie allebei wat anders willen. Succes

Ook wij stonden voor dezelfde keus maar voor mij was het niet meer dan logisch dat onze zoon papa’s achternaam zou krijgen. Heb er geen moment aan getwijfeld om hem mijn achternaam te geven eigenlijk. En papa is zo trots als een pauw dat de kleine straks zijn naam draagt.   
Maar zoals hier ook al wat gezegd: is een heel persoonlijke keuze en iedereen heeft zo z’n eigenlijk redenen om hier een bepaalde keuze in te maken. ? Succes!!

Wij zijn getrouwd en hebben allebei elkaars achternaam laten toevoegen achter onze eigen achternaam :) toen ik zwanger werd hebben we dus wel gepraat over welke achternaam het zou worden voor baby. Mijn man is normaal heel makkelijk in alles maar voor de achternaam vond hij zijn naam toch echt belangrijk. Hij heeft geen grote familie dus hij is eigenlijk de enige die de familienaam kan voortzetten. Ik heb een hele grote familie dus dat is bij mij geen probleem dus ik vond het niet zo erg dat hij hierin zijn zin per se wilde. 
Het is heel persoonlijk! Ik vind het bijvoorbeeld ook erg orgineel als stellen trouwen en juist met het hele gezin de naam van de vrouw aannemen. Maar ik zie wel dat veel mannen hierin vaak een beetje voor passen haha. Succes met jullie keuze! Blijf we vooral gewoon over praten :)

Terug
Bovenaan