Kraamvisite

Tja, dat idee heb ik ook van een kraamfeest. Het lijkt me wel erg makkelijk maar aan de andere kant lijkt het me dat men denkt: nou, die wil zich er ook snel en gemakkelijk van afmaken. Ik heb nu al dat als je zegt dat het even niet zo goed uitkomt, dat mensen al wat beteuterd kijken. Wat me ook opvalt: als ik de telefoon even lekker niet opneem, staat er na twee keer bellen meteen een soort sarcastich berichtje op mijn voicemail in de trant van: goh, jullie zijn heel moeilijk te bereiken, zucht.... Ik heb zelf het idee dat men zich DAN al niet meer zo welkom voelt. Ik vind het moeilijk om paal en perk te stellen aan de hoeveelheid visite, de duur van de visite etc. Mensen geven je al heel snel het gevoel dat je niet voldoende bereikbaar bent, dat ze niet snel genoeg kunnen komen, dat ze zich niet heel erg welkom voelen enzovoorts. Om een voorbeeld te noemen: Er willen best veel mensen langskomen waarvan wij zelf eerlijk gezegd hadden verwacht dat die gewoon een kaartje terug zouden sturen. Op een gegeven moment werd het dus wel erg druk met visites. Toen kwam het moment dat zelfs een vage kennis van mijn man die helemaal geen kaartje heeft gekregen ook langs wilde komen. Mijn man heeft toen voor het eerst iets in die trant gezegd dat we het erg druk hadden en heeft hem eigenlijk wat afgewimpeld. De collega's van mijn man zaten daarbij (het gebeurde op zijn werk) en elke keer als daar nu een klant binnenkomt en mijn man feliciteert, roepen zijn collega's in koor; Maar je hoeft niet op kraamvisite te komen hoor, want je bent niet welkom! En dat terwijl we voor ons gevoel niets anders doen dan mensen ontvangen, koffie zetten en maar weer eens gezellig een veel te lange visite van 3 uren ondergaan. Zo, ff lekker klagen hier. Ik moet wel zeggen, dat we er inmiddels redelijk doorheen zijn, maar goed mijn verlof is nu ook bijna afgelopen en die heeft dan achteraf gezien aardig in het teken van visite gestaan. Dat had ik me toch anders voorgesteld.

 
Helemaal met je eens hoor. Ik werd er ook niet goed van ...

Wij hebben zelf  voor "de familie", schoolvrienden van mij, schoolvrienden van mijn man, vrienden van de club   --> op vastgestelde data een kraamfeestje thuis gegeven. Konden ze niet pech, wilde ze daarna nog een keer komen --> prima, maar dan echt achteraan. Overige mensen kwamen daarnaast apart langs ... er leek geen einde aan te komen aan al die afspraken. Zeker in het begin zat ik niet lekker in mijn vel en pas op het einde vond ik het gezellig worden de bezoekjes. Bij het begin ben je nog slap, en met van alles en nog wat bezig

Wat ik ook onwijsssss storend vind, is dat inderdaad mensen gelijk een paar uur blijven. Opzouten zeg ... daar werd ik echt niet goed van. Ik heb gewoon gezegd dat het tot max zo laat was en s avonds hebben wij tot max 21.00 uur bezoek gehad. Je bent echt de eerste weken na 21.00 uur gesloopt.

Dan maar onaardig, maar als je een beetje rondkijkt is het NORMAAL dat visite komt voor 30 minuten tot 1 uur en niet de hele avond of middag. Dat mensen blijven zitten, vind ik ecth totaal onbegrijpelijk. Ze zijn toch niet van god los !!!

Sterkte ...

Gr. Jeannette  
 
Hallo,

Ik herken het wel hoor!! "Tante Pollewop" is van mei 2005 en wij hebben zelfs (je gelooft het vast niet) in april 2006 nog kraamvisite gehad!!!!! Wij hebben ook écht ontzettend veel bezoek gehad. We waren op een gegeven moment 4 weken verder en we hadden pas 4 dagen GEEN visite gehad. 4 dagen!! Ik vond het leuk als de mensen kwamen, als er niemand komt, is het ook niet goed... Maar ik vond het zóóóó ontzettend vermoeiend. Zolang de visite er was ging het met "Pollewoppie" goed, sliep ze lekker op de arm. Maar zodra de visite weg was, zat ik met een krijsend en overstuur kind.... Ik werd er zo ontzettend moe van en ook verdrietig. Kon geen nee zeggen, als het mij eigenlijk niet uit kwam, etc. Ik merkte ook dat "Pollewoppie" er onrustig van werd, we hadden helemaal geen ritme en regelmaat... Tot op een gegeven moment "de bom barstte" en ik een time-out heb gevraagd!! Ff een week géén bezoek, héééééérlijk!! Had ik alleen veel eerder moeten doen!! Toen mijn man weer aan het werk ging, moest ik het alleen doen, tenminste de kraamvisite he?! De meeste visite die toen kwam, waren namelijk collega's van mij. Ik had toen ook vrijwel iedere dag bezoek!! Tot ik weer aan het werk ging, had ik wekelijks bezoek en ook daarna kwamen nog mensen op bezoek. Sommige zelfs voor de 2e keer... tja, waar dat voor nodig was?? Hahahaha!! "Pollewoppie" is toen voor het pinksterweekend geboren en die 1e pinksterdag kwam er allemaal onverwachte visite. Zomaar gewoon ff langs, zonder te bellen... Achter elkaar kon de visite naar boven komen en dan zat beneden de volgende alweer te wachten!! Wat was ik blij met de kraamverzorgster!! Zij "stuurde" de visite gewoon weg. Is wel lekker hoor, als er iemand anders is, die dat voor je doet!! Leve de kraamverzorgster!!! Toch ben ik ook wel blij geweest met de visite; lekker verwend, mooie cadeautjes, hééééél veel cadeautjes, etc. Het dressoir heeft weken helemaal vol gestaan met de cadeautjes, kleertjes e.d. En de kaartjes hebben tot ongeveer eind van het jaar in de kamer gehangen. Kon er geen afscheid van nemen en het stond zo gezellig (hahahaaha). Mmm... toch wel even lekker om dit zo op te schrijven. Wist niet dat het me nog zo hoog zat (hahahaha)!!!

Doeidoei groetjes Snuffel en Pollewoppie

Oja, nog één ding; wij hebben ook een keer op een zaterdagavond een vriendenstel op bezoek gehad (klein detail; zonder kinderen). Achteraf hadden we het ook kunnen weten... Als die er eenmaal zijn, zijn ze bijna niet meer weg te krijgen... In de 1e plaats kwamen ze pas ná 21.00 uur!! En vervolgens zaten ze er om 00.45 uur nog. "Pollewoppie" was net 2 weken oud!!!!!!!!!!!! Ik ben maar naar bed gegaan, maar vond het voor mijn mannetje ook sneu.

Ik baalde er ontzettend van en was best boos
 
hallo,
Van een collega kreeg ik vooraf de tip om goed je grenzen  te bewaken. Concreet betekende dit: om de dag één bezoek plannen, het bezoek vooraf laten weten dat ze maximaal twee uurtjes mogen blijven kijken, het bezoek laten bellen voor een afspraak en hulp van moeder/ schoonmoeder/ vriendin  of wie dan ook bij het verzorgen van de visite. Als ik te moe werd ging ik gewoon naar boven met de baby. Je bent niet onbeleefd, maar gewoon hartstikke moe, wat niet zo gek is na een bevalling en slecht slapen... en  (wat ik niet had verwacht):  de visite nam dat ook gewoon van mij aan! Ging het dan altijd zo geweldig? Nee natuurlijk niet, ik heb ook verschillende keren gedacht dat ik gek werd. Maar ondanks de vermoeidheid en de talloze bezoekjes heb ik de kraamtijd als leuk ervaren. Al die aandacht en die kadootjes, jij en je kindje zijn toch  eventjes heeeeel bijzonder....
Heel veel succes!
 
Oooooooooooohhhhhhhhhhh!
Wat heerlijk om hier even je frustratie kwijt te kunnen! En wat heerlijk te lezen dat er vrouwen zijn die er hetzelfde over denken!!! Zo, ff lekker klagen hier, mmmmm...
Ik ben namelijk ook helemaal klaar met de kraamvisite!!!

Mijn vriend en ik wonen nu 2,5jaar samen, in die "korte tijd" bezig geweest met de bouw van een huis, vrij zware zwangerschap (en ik maar denken dat ik perse moest en zou blijven werken! volgende x doen we dat ook niet meer zo) en toen als toetje een wolkje van een zoon! Dus nooit echt lekker met z'n 2tjes rustig gewoond... (Al is met z'n 3tjes wel heeeeel bijzonder!) En dan komt de kraamvisite nu na dikke 4 maanden nog steeds en het huis is eigenlijk ook nog niet af. "Oh, je hebt toch 6 weken zomervakantie, dus waarom komen we dan nu niet?!" zegt men.
Om die onrust "te ontvluchten" zijn we op mijn verzoek 4 daagjes weg geweest; heerlijk!! Geen bouw, geen kraamvisite, geen mensen aan huis (eigen bedrijf).Maar ik ben er ook helemaal klaar mee:
Vaak is het zo dat als de visite er eenmaal is, het i.d.d. vaak wel weer gezellig is, maar ik merk gewoon aan mezelf dat ik er van tevoren eigenlijk steeds (meer) tegenop zie. Ik had me er eigenlijk geen voorstelling van gemaakt van tevoren. Eigenlijk helemaal niet aan gedacht, zelfs! Een volgend kindje is nog ver weg, maar ik weet wel dat ik het anders aanpak! Ik overweeg ook serieus een kraamfeest; was er altijd erg op tegen, zo kunstmatig. Maar nu na een dikke 4 maanden kraamvisite wil ik ook mijn rust en privacy terug! En een huis dat af is en rommel die aan de kant is. En gewoon weer zelf dingen kunnen plannen zoals het ons uitkomt en gewoon lekker "burgerlijk" als gezinnetje thuiszitten. Ook heb ik me voorgenomen dat omdat we een eigen bedrijf hebben en dus altijd bezig zijn; de zondag in te lassen voor ons 3tjes! Mijn vriend vind dat iets te veel van het goeie, maar ik wil gewoon tijd voor onszelf!
Wat ik net als andere dames ook erg storend vind is dat inderdaad mensen gelijk een paar uur blijven= hele avond of middag. Dat bedoelen ze misschien niet verkeerd en ik wil ook niet iedereen afkraken die op visite is geweest, want dat is niet de bedoeling. Het is hartstikke leuk dat mensen aan je kindje denken en lief bedoelend (sommigen ook veplicht voelend; haha) een kaartje sturen of langs komen. Het gaat gewoon over de periode op zich; ik wil nu eindelijk rust!!!!

Ik kan ook geen "nee" zeggen als het mij eigenlijk niet uit kwam of als ik er geen zin in had. Daar gaat weer m'n hele weekend op aan kraamvisite. Wat was ik ook blij met de kraamverzorgster!! Die stuurde het bezoek i.d.d. gewoon weg. Ik vind het ook moeilijk om de hoeveelheid visite, de duur van de visite, de dag en tijd van de visite etcetc te bepalen. En als mijn zoon dan hand op hand was geweest, zat ik in het begin ook met een kind dat uit z'n ritme is thuis, nu gaat het al wat beter. Ik kan steeds beter dit afkappen, al vind ik het niet netjes en moeilijk. Dan zeg ik, grijs muisje, ineens: "Wil iemand hem nog vasthouden, anders gaat hij naar bed" en dan haken al heel wat handen af gelukkig. Tip??!!

Nu praat ik heel stoer, maar moet het ook uit gaan voeren, Ik weet in ieder geval wel dat als ik bij anderen op kraamvisite ga, jullie en mijn verhaal goed in het achterhoofd hou; haha!
 
Terug
Bovenaan