Ik begin mezelf mentaal voor te bereiden op een inleiding.... Nu 12 dagen overtijd, 41+5 wkn, en nog steeds geen baby, snif. VK heeft me sowieso gewaarschuwd dat (al komt het wel spontaan) ik een grote kans heb op ziekenhuisbevalling, omdat bij deze termijn meconiumhoudend vruchtwater vaak voorkomt (= reden om in ziekenhuis te moeten bevallen). Spruitje heeft er echt geen zin in, blijkbaar. Ik probeer het maar los te laten en afleiding te zoeken. Het gaat er tenslotte om dat het gezond en wel op de wereld komt, op welke manier dan ook.
Gisteren bij de gyn geweest (chagerijnige, ongeinteresseerde l*l, grrr!), die nog net niet vroeg wat we kwamen doen en helemaal niet wist wat andere gyn woensdag met ons besproken had. We hadden echt superlang moeten wachten en stonden na 2 minuten dus alweer buiten. Manlief zei nog: wat was hier in hemelsnaam het nut van?? Het CTG, denk ik dan maar, ze zijn volgens de richtlijnen verplicht de conditie van kindje te controleren met CTG en dat hebben ze gedaan... Maar goed, gyn wilde niet strippen, vond dat onzin, dus ik heb in de middag mijn eigen VK gebeld. Die heeft me dus wel gestript, maar echt makkelijk ging het niet omdat hoofdje wel een beetje in bekken ligt, maar erg los. De baarmoedermond was wel soepel, maar geen ontsluiting. Tja...
En het heeft (tot nu toe) nog geen effect. Heb wel van 6:00 tot 9:30 uur wat onregelmatige, pijnlijke harde buiken gehad (heb ook echt even moeten zuchten), maar nu is het weer rustig. Verder ook geen diarree, braken of verlies van bloed/slijm (dingen die ik na strippen bij Christian allemaal wel had...), dus ik denk ook niet dat het nog wat gaat worden. Aan het einde van middag VK maar bellen voor overleg, misschien dat ze morgenochtend nog een laatste poging willen wagen. Je weet maar nooit, he, we hebben nog bijna 48 uur voor het maandagochtend is...
@ Mama2006: klinkt wel bekend hoor, die pijnklachten, maar denk niet dat het bekkeninstabiliteit is! Tpv die kuiltjes zitten de SI-gewrichten, de plek eigenlijk waar je bekken aan je rug vastzit. Die gewrichten hebben ook banden e.d. die verweken in de zwangerschap, waardoor ze meer beweeglijk worden en erg makkelijk overbelast raken. Bij mij is dat de zwakste plek waar ik het vaakst pijn van heb (bij zwangerschap Christian al en nu dus weer). Ik noem het altijd maar bekkenpijn. Als je bij mij op die kuiltjes drukt, kun je een klap krijgen want die zijn pijnlijk, ha ha!
Heel veel vrouwen hebben tijdens hun zwangerschap bekken/rugklachten, maar slechts de minderheid heeft echt instabiliteit. Bij bekkeninstabiliteit is de verweking zo erg (ook tpv schaambeen) dat het bekken veel te beweeglijk (= instabiel) wordt en bepaalde bewegingen letterlijk niet meer gemaakt kunnen worden. Fysio heeft daar een paar simpele testjes voor.
Rust houden is het beste en een warmtekussen er tegenaan doet het bij mij ook vaak goed! Als het aan blijft houden, zou je eens kritisch kunnen kijken naar je houding en hoe je je rug gebruikt e.d. Ik heb er bijvoorbeeld veel meer last van als ik veel zit, niet recht zit, veel staan etc. Toen ik nog eens op mijn werk kwam, in begin van mijn zwangerschap, had ik er na een dag werken altijd erg veel last van, omdat ik dan relatief veel moest zitten op stoelen die niet verstelbaar waren.
Succes ermee!