moet ik nu al vertellen dat ik zwanger ben??

Ik zou het nog niet vertellen, want het is nog heel erg pril.
Niet dat het gebeurt hoor, maar het kan nog misgaan.
Als je meer dan 13 weken zou zijn, zou ik het we vertellen
denk ik, maar dat weet ik ook niet zeker, want werkgevers
kunnen vanwege een zwangerschap echt klote doen.
Ik vind dat je geen rekening hoeft te houden met een baas.
Doe wat jezelf het beste lijkt!

xx Syrah

hi   allemaal,

Thanx   voor jullie     reakties allemaal!!
Aangezien ik   afgelopen   november   met   14   weken   zwangerschap   een   mk hebt   gehad,en   nu   ben   ik   7 weekjes wil   ik   toch   wachten   met het vertellen   daarmee als   het allemaal   dik   in   orde   is!

Toch   blijft   het een beetje   moeilijk   inderdaad   tegenover   de werkgever,maar   goed hij   mag   je volgens   mij   toch   ook   nie t ontslaan   in   die   periode!

Nou   op   naar het tweede   gesprek!

liefs van   mij

Ik geef je helemaal gelijk om niets te vertellen. Niemand kan van jou verwachtend at je met 7 weken al over een zwnagerschap vertelt, terwijl dat het toch nog een onzekere periode is. Zeker gezien het feit dat je ook al een miskraam hebt meegemaakt.

Dit heeft niets met oneerlijkheid tegenover een toekomstige werkgever te maken, de wet geeft gewoon aan dat jij er niets over hoeft te zeggen, en de werkgever mag er niet anar vragen.

Een werkgever weet ookw el dat als hij een vrouw in eebpaalde leeftijd in dienst neemt, dat de kans aanwezig is dat ze zwangeris/wordt. Helaas worden daar al vaak genoeg vrouwen om afgewezen.

Succes met je sollicitatie

Miep

Ik vind het een beetje van de situatie afhangen of je het wel of niet vertelt tijdens de sollicitatie. Als een bedrijf jou aanneemt voor de lange termijn, met als doelstelling er een vaste baan van te maken, vind ik het niet noodzakelijk om te vertellen. Hij weet bij voorbaat dat hij er een risico mee loopt als hij een vrouw aan wil nemen in de vruchtbare leeftijd. Als het heel duidelijk een tijdelijke baan is, voor een specifiek project, een vervanging van een zieke collega of iets dergelijks, vind ik dat je het wel moet vertellen, of nog beter, eigenlijk in dat geval niet moet solliciteren.

Mijn werkgever heeft onlangs nog iemand aangenomen die zwanger bleek te zijn tijdens de sollicitatie. Op zich voor de korte termijn even vervelend, maar ja, hij zoekt iemand voor de lange termijn en zij was de beste kandidaat!

Succes ermee!

Groetjes,
Tamara

Ik liep stage bij een klein bedrijf waar ik een jaarcontract zou krijgen na mijn stage. Op het moment dat ik het jaarcontract tekende was ik 13 weken zwanger. Ik wist dat mijn baas het niet zo op zwangeren en ook parttimers had, daarom had ik niets verteld. Toen ik het bij 16 weken vertelde nam hij mij dat kwalijk alsof ik hem iets misdaan had (het is een moeilijk man en ook bij andere collega's doet hij moeilijk). Mijn verzoek om parttime te werken na mijn zwangerschapsverlof heeft hij dan ook afgewezen omdat ik dat niet 'verdiend' zou hebben. En vanaf nu geeft hij alleen nog halfjaarcontracten.
Nu ga ik na mijn bevalling gewoon op zoek naar een andere baan want ik wil geen minuut meer voor de smerige vent werken.

Ik heb er trouwens geen spijt van dat ik het niet verteld had, want op dat moment koos ik gewoon voor mezelf, ik had dat inkomen gewoon nodig en wist niet hoe snel ik een andere baan zo vinden. Ik hoop dat jij wel een begripvolle baas hebt, succes!!

Groetjes Lisa22

Hoi hoi,

Mijn advies: Zeker nog niet vertellen!! Zoals ookal geschreven werd, zijn er een hoop slechte ervaringen met werkgevers en zwangerschap.

Even heel kort mijn verhaal.

Vorig jaar augustus  aangenomen bij een klein kantoor. Ging hartstikke leuk, mooie carriere in het vooruitzicht. In december een functioneringsgesprek gehad. Alleen mooie berichten.

In januari toen ik er net 2 weken achter was dat ik zwanger was heb ik het direct verteld. Ik dacht eerlijkheid duurt het langst. Nou ik heb het geweten. Sindsdien is de situatie niet meer uit te houden. Hoorde direct nadat ik zei: "Ik ben zwanger" dat mijn contract per 31 juli dan beëindigd werd. Leuk als je nog 7 maanden moet werken!

Afgelopen vrijdag is zelfs de bom gebarsten. Hij heeft als een speenvarken tegen me staan gillen dat ik me niet aan afspraken had gehouden en dat ik niet functioneer etc etc.

Dus mijn advies: Zorg dat je alles goed op papier hebt voordat je verteld dat je zwanger bent.
Ik hoop voor je dat jouw toekomstige werkgever iets enthousiaster reageert als sommige van onze werkgevers.

Groet
Reva

Hoi ook ik heb 2 weken geleden een sollicitatie gesprek gehad. Dit wa echter voor een tijdelijke job waarvan de laatste maand dan eigenlijk in mijn zwangerschapsverlof tijd valt. Ik heb niet vertelt dat we zwanger zijn heb er wel bijvertelt toen hij vroeg of wij kinderen hadden dat we bezig waren. Ik was tijdens het sollicitatie gesprek 7 weken zwanger. voelde me idd een beetje schuldig maar heb zelf al vaak meegemaakt dat ik om het bezig zijn met al werd afgewezen. Daar leer je wel van om aan jezelf te gaan denken en niet aan je toekomstige baas.

groetjes Naatje

Als zwangere heb je wettelijk het recht om te liegen als ze je vragen of je zwanger bent. En met betrekking tot de werkgevers.... het is hooguit ongemakkelijk maar een zwangere kost ze geen geld. In het geval je tijdens je zwangerschap ziek word als gevolg van je zwangerschap, dan kan de werkgever de kosten van jouw loon terugvragen bij het UWV. Net als je zwangerschapsverlof, dat betaald je werkgever ook heus niet zelf, dat betaald het UWV. Ik vind het schokkend dat er nog zoveel werkgevers zijn die zo met hun personeel omgaan!!! Wij vrouwen zijn nu eenmaal degene die kinderen kunnen baren en niet onze mannen. En het moet toch gewoon mogelijk zijn dat je aan kinderen kunt beginnen (mocht het uberhaupt allemaal lukken). Ik heb tijdens mijn sollicitatie wel verteld dat wij graag kinderen wilden, maar mijn baas vond en vind het gelukkig geen probleem.

Esther

Terug
Bovenaan