moet ik nu al vertellen dat ik zwanger ben??

Hallo,
Nou ik zou het zolang als je kan voor je houden.
Ik heb het vandaag nog ervaren.
Mijn moeder heeft ons altijd geleerd, eerlijk duurt het langst!!

Dacht het eerlijk te vertellen, omdat ik in korte tijd naar dokter, vk, en echo moest maken, dacht dan heeft ie er wel begrip voor dat ik paar keer later ben.
Plan het expres nog smorgens omdat het dan rustig is op het werk.
Maar eerlijk duurt niet het langst, want ik kreeg vandaag te horen dat ik niet meer nodig was!!
En anders had ik toch nog ongemerkt paar extra weekjes kunnen werken....

Ik wens je veel sterkte met je besluit!!

Groetjes essie!!

Esther3203,

je hebt helemaal gelijk hoor als je zegt dat de werkgever de kosten (en dan gaat het om loonkosten) via het UWV weer terug krijgt, maar dat wil niet zeggen dat het een werkgever geen geld kost.

In mijn geval ben ik vrij vlot minder gaan werken, en omdat ik niet zomaar direct volledig te vervangen ben, scheelde mijn werkgever dat heel veel omzet. Maar goed dat is het risico van ondernemerschap. Een werknemer kan ook ziek worden en dan zou hij hetzelfde hebben gehad.

Maar een pluim voor jouw werkgever die niet moeilijk deed.

Miep

Ik heb nog een mooi verhaal van een werkgever die zelf zo stom is geweest om zijn premies niet af te dragen an het UWV.
Mijn vriend werkte voor een bedrijf en die gast droeg 0,0 premie af. Mijn vriend werd ziek. Hij wilde geen arbodienst inschakelen. Terwijl een bedrijf daartoe verplicht was tot 1 juni 2005. Vervolgens brak iemand zijn been. En een meid ging door haar rug en de klapper was dat er ook nog 2 zwangere dames waren die zo slim waren geweest niets te zeggen.
Hij had verzekerd kunnen zijn voor al die zaken. Maar nee hij was zelf zo stom geweest dat niet te doen. Kreeg enorme boetes op zijn dak en heeft zijn bedrijf moeten verkopen om een faillissement af te wenden. En ondertussen de zieken en zwangeren overal de schuld van geven, en vloeken en tieren aan de telefoon! Er is zelfs een zwangere meid uit angst tot 2 weken voor haar UD blijven doorwerken! Uiteindelijk waren het juist die mensen de het laatst en hardst lachten, ze hebben het bedrijf waarvoor ze werkten verlinkt. Mijn vriend is niet veel later naar een andere werkgever gegaan.
Werkgevers die moeilijk doen over zwangeren en zieke werknemers zitten denk ik wel vaker fout, en hebben gewoon geen premies afgedragen en die lekker zelf in hun zak gestoken. (Of voor veel minder werknemers of lagere salarissen een afdracht gedaan, er is nog altijd goed te sjoemelen en creatief te boekhouden) Tja, en wie zijn billen brand moet op de blaren zitten.

groetjes,
Wietske

Hallo,

Wat een verhalen zeg!
Dit was ook inderdaad waar ik zo bang voor was.

Maar het kan gelukkig ook anders......
Ik ben nu 10 weken zwanger en mijn tijdelijke contract loopt eind maart af.
Begin februari heb ik een gesprek gehad en toen hoorde ik dat ik per 1 april verlenging zou krijgen van mijn contract. 10 februari deed ik een zwangerschapstest en ik bleek zwanger. Die week daarna werd ik ook nog ziek tgv de zwangerschap.
Ik heb mijn manager opgebeld en het aan haar verteld.
Ook omdat ik van mijn ouders heb geleerd; eerlijkheid duurt het langst.
Ik dacht; nou die contractverlenging kan ik wel op mijn buik schrijven maar ze reageerde heel blij, ze feliciteerde me met de zwangerschap en ik hoef me absoluut geen zorgen te maken over mijn contractverlenging.
Ze was blij dat ik hier zo eerlijk over was en samen hebben we besloten het aan mijn collega's te vertellen om meer begrip vanuit de groep te krijgen.

Ik ben dus heel blij dat ik het heb verteld, dat scheelt voor mij een hoop stress.

Ik hoop dat jullie ondanks deze vervelende verhalen toch van jullie zwangerschap kunnen genieten.
Ik heb donderdag mijn eerste echo, ik ben zo zenuwachtig......

Groetjes Marieke

Hoi Maagd,

Even een positief verhaal na alle negatieve verhalen hierboven.
Ik begin zelf 1 april met een nieuwe baan, Ik had super gesprek en ze wilde me graag hebben, kreeg wel de opmerking nu niet zwanger worden he ;-) tja toen wist ik net 5 dgn dat ik wel zwanger was.... Na wat wikken en wegen heb ik het wel verteld juist omdat ik open en eerlijk met elkaar wil werken. Ze waren er niet blij mee zeker niet, maar uiteindelijk was het geen reden voor hun om me niet aan te nemen ze moesten zeg maar even aan het idee wennen. Hoe gaat lopen straks geen idee, geef wel een vast contract op voor een half jaar contract maar ze kunnen me achteraf niks verwijten en een nieuwe baan is altijd een uitdaging je weet nooit of je er zelf nog na een half jaar wilt werken. Maar deze baan geeft me er nu al veel voor terug ik hoef niet meer een uur heen en een uur terug in de auto maar kan gewoon lekker op de fiets en van die gedachte alleen al  word ik al gelukkig .

Ik zou als ik jou was wel eerst wat verder zijn in je gesprekken voordat je het verteld. Heel veel succes en ik hoop dat je word aangenomen.

Knuffel,

Tridje

Even een reactie op esther 3203,

Ze vermeld dat je het wettelijke recht hebt om te liegen over je zwangerschap. Dit is dus absoluut niet waar!!!! Als je dit doet kan het je nog zwaar komen te staan. Je mag het wel verzwijgen maar je mag er nooit over liegen. Als je zegt dat je niet zwanger bent met het gesprek en het blijkt toch zo te zijn dan kan dit alnog terecht je baan kosten.

Groeten Nova

Laten ze maar eens bewijzen dat jij al wist dat je zwanger was (er zijn vrouwen die het pas na maanden weten). En daarbij de vraag mag niet eens gesteld worden. Dus als jij erover liegt en ze zouden daarop actie ondernemen, dan kan jij weer aankaarten dat zij die onbehoorlijke vraag hebben gesteld. okay de arbeidsverhouding is op dat moment behoorlijk verstoort, dus een probleem heb je dan in ieder geval.

Dus iedere werkgever met fatsoen stelt gewoon geen vragen over het hebben, willen hebben van kinderen en het eventueel zwanger zijn, doet ie dat wel, dan is de a.s. werkgever al fout.

Miep

Nova,

en volgens mij kan het niet terecht je baan kosten want het is niet terecht dat de vraag gesteld wordt. En een zwangerschap mag nooit een reden zijn om je een baan te weigeren, dus in principe mag je er vanuit gaan dat het irrelevante informatie is en dus hoef je niet eerlijk te antwoorden.

Miep

Terug
Bovenaan