moet ik nu al vertellen dat ik zwanger ben??

En verdomme zeg moet je met 7 weken al vertellen dat je zwanger bent aan een wildvreemde, terwijl je het dan waarschijnlijk nog niet eens aan naasten hebt vertelt.

Miep

Miep 34,

Als je goed leest zie je staan dat ik het allemaal zelf heb meegemaakt. Ik heb dit niet voor niks geschreven. Als mijn toenmalige baas had kunnen bewijzen dat ik het had verzwegen had ik geen poot om op te staan!

En met terecht ontslag bedoel ik niet dat ik het terecht vind van de baas dat hij dit kan doen, maar de baas kan wel zorgen dat hij ook in zijn gelijk wordt gesteld! Rechters zijn niet zo makkelijk en het is niet allemaal zo zwart wit!

Groeten Nova

En trouwens nog even dit. Je baas mag deze vraag wel stellen. Je bent alleen niet verplicht om te antwoorden. Maar dat geeft wel aan dat je natuurlijk meestal iets te verzwijgen hebt. En daardoor kan hij alsnog een reden verzinnen om je te wijgeren.

Groeten Nova

Nova,

ik ben niet boos op jou hoor, maar op al die bekrompen werkgevers.

En bij mijn weten mag volgens de code met betrekking tot sollicitaties de vraag niet gesteld worden. Maar ja legio werkgevers houden zich er niet aan.

Miep

Een vriendin van mij studeert arbeidrecht en heeft besloten om dit als onderwerp voor haar scriptie te nemen. Ik heb nog eens met haar gebeld over dit onderwerp. Een werkgever mag deze vraag NIET stellen, iig niet tijdens een sollicitatie, als de vraag wel gesteld wordt kun je rustig zeggen dat je dat soort zaken lever niet met hem bespreekt of zeggen dat je niet zwanger bent. Hij valt onder de impertinente vragen. Hij zal een dergelijke vraag namelijk nooit mogen meewegen in het wel of niet aannemen van jou. Een rechter zal dit ook nooit in zijn besluitvorming mogen meewegen. Zwangerschap en kinderwens mogen NOOIT EN TE NIMMER een factor zijn voor het, afwijzen, ontslaan, niet verlengen van een contract van een werkneemster.

groetjes,
Wietsje

He wiepwiep,

Misschien moet je vriendin dit dan ook eens lezen. Hierin staat duidelijk dat er ook uitzonderingen zijn. Vooral de tweede alinea. Die wordt dus in een rechtzaak heel erg hard gebruikt om de werkgever in zijn recht te stellen.

Verder wat ik al zei. Ze kunnen het vragen en dan mag je er niet over liegen. Je hoeft de vraag alleen niet te beantwoorden

Groeten Nova

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=59955

Nova,

ik denk toch dat jij moet leren lezen.

Het eerste stuk gaat over gezondheidsproblemen die van direct invloed kunnen zijn op het werk. In dat geval mag je op staande voet ontslaan worden. Een zwangerschap is geen gezondheidsprobleem.

Het tweede stuk gaat over de zwangerschap (even linkje zwangerschap en kinderwens volgen):

hierbij gevoegd de tekst:

Mag een werkgever tijdens het sollicitatiegesprek vragen of ik zwanger ben of kinderen wil?
Een werkgever mag tijdens de sollicitatieprocedure niet vragen of u zwanger bent of kinderen wilt. Toch zouden  veel  werkgevers dit  graag van  hun (vooral vrouwelijke)  sollicitanten  willen weten.  U hoeft de vraag echter  niet te beantwoorden of  de waarheid te vertellen.  Het kan u wel in een lastig parket brengen: u wilt  misschien niet ronduit liegen, maar  door de waarheid te vertellen kunt u  de baan mislopen. Houd er rekening mee dat u deze vraag kunt krijgen en bedenk of u er antwoord op wilt geven.  Stem uw reactie  af op de sfeer van het gesprek, maar blijf correct.  Bedenk ten slotte dat een werkgever die echt een punt maakt van deze kwestie, misschien niet de beste werkgever is om voor te werken.

Kortom vraag mag niet gesteld worden, wordt deze wel gesteld dan mag je erover liegen.

Ik zou wachten tot een week of 14. Dat je het pas hoeft te vertellen rond een maand voordat je met verlof gaat is volgens mij niet waar.
Succes

Terug
Bovenaan