Hoi,
Ik reageer nog maar eens, vind het toch wel een leuke discussie.
Sjana1, ik vind het geen brutale vraag hoor, wat ik dan aan uitkering krijg. Ik kan toch gemakkelijk niet reageren... Ik krijg nu ongeveer 250 euro per maand. Met mijn man zijn inkomen en de kinderbijslag erbij komen we zo net rond. Jammer genoeg is dat niet zo als ik zou gaan werken. Want reken dan eens fulltime opvang die dan soms 's morgens vroeg moet beginnen en soms door moet lopen tot 's avonds laat, nooit volgens een vast ritme. Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar hier bij ons is dat bijna onbetaalbaar. Nu moet ik wel toegeven dat ik in België woon, dus misschien ligt dat hier nog een beetje anders ook.
Gerdientje, je zegt dat je niet werkt en dat dat ook niet mogelijk is met 4 kinderen straks. Werk jij dan om dezelfde financiële redenen niet als dat ik dat doe? Ik wil je hiermee geen woorden in de mond leggen, maar vraag me gewoon af of dat misschien bij meerdere dames zo is. Want je hoort wel vaak dat de vrouw mee MOET gaan werken, maar niet zo heel vaak dat ze om financiële redenen niet mee KAN gaan werken.
En Wietske, wat jij zegt is zeker waar: een kindje is zowel van de man als van de vrouw, en eigenlijk zou het voor mannen even vanzelfsprekend moeten zijn om minder te gaan werken, of er tenminste over te denken. Helaas is het in mijn ervaring niet zo simpel om als man bijvoorbeeld 4/5 te gaan werken. In ieder geval werd het bij mijn man op het werk ronduit geweigerd. Ik denk ook dat de meeste vrouwen werken helemaal niet als iets negatiefs zien, maar eerder bedoelen dat zelfs als dat wél zo zou zijn, ze dan nog niet konden stoppen met werken, gewoon omdat het financieel dan niet meer te doen zou zijn. En nog even over dat 'samen' financieel bijdragen: wij bekijken dat toch wel een beetje anders. Alles wat er hier binnenkomt is van 'ons', waarbij inderdaad mijn man het geld daadwerkelijk binnenbrengt, maar doordat ik thuisblijf zich ook de kosten van een kdv uitspaart. 'Ik' hoef niet zo nodig financieel onafhankelijk te zijn, maar wij als gezin zijn dat wel. Laten we dat solidariteit noemen: iedereen draagt bij in de mate dat hij kan, en alles is van iedereen. En ik geef mijn financiële onafhankelijkheid niet op omdat ik een kind krijg, maar omdat ik het belangrijk vind dat mijn kind niet door een 'buitenstaander' opgevoed wordt (of dat gevoel zou ik dan toch hebben als ik mijn kind elke dag naar de opvang moest brengen).
Ik wil hier niemand mee aanvallen of bekritiseren of zo, maar ik denk dat we nooit echt iemand anders zijn situatie kunnen beoordelen zonder à lle aspecten daarvan mee in overweging te nemen. Ik hoop dus dat niemand me mijn reactie kwalijk neemt?
Groetjes,
Marian