na zwverlof baan kwijt

ik heb gister op mn werk te horen gekregen dat ik na mn verlof niet terug kankomen. dit puur om de reden dat ik dan niet flexibel genoeg zou zijn en te weinig werk!!   ik was al van plan om te stoppen met werken en full time aanwezig te zijn voor ons kindje maar het is toch wel lullig (vind ik dan) om te horen dat je niet terug kan komen omdat je te weinig gaat werken. ik heb nu een contract van 24 t/m 32 uur en werk altijd 32 uur. ik werk dan 5 dagen met wisselende diensten van 5 uren of 6 of 7. ik wil nu gewoon 2 dagn en dan 8 uur = 16 uur. voor die 8 uurtjes neem ik dan ouderschapsverlof op dat mag wettelijk gezien. maar mn werkgever vind dus van niet ik moet full time blijven werken en anders ben ik dus mn baan kwijt. pppfff is toch belachelijk!!!! nou ze ontslaan me maar lekker na het verlof ga zelf geen ontslag nemen. stom stelletje daar.

en helemaal stom dat ik het stom vind terwijl ik al had besloten om al te stoppen met werken. stom hoor (die hormonen   soms ookhaha)

Kan me goed voorstellen at je het echt lullig vindt.
Is het ook!!

Aan de andere kant. Als je niet akkord gaat met je ontslag, heb je recht op een ww-uitkerng aan het einde van je zwangerschapsverlof. Ik zou die periode als iets positiefs bekijken. Kijken of het fulltime moederschap echt iets voor me is. Je hebt dan wel een sollicitatieplicht, maar ook dat kun je een beetje in de hand houden. Niet om je op het verkeerde pad te zetten, maar ik zou het als buffer zien, zowel financieel als ook als bedenktijd.

Groetjes Noelie

Hoi Juppie,

Ik zou als ik jou was, er werk van maken! Ze mogen je namelijk niet zomaar om die reden ontslaan. Een werkgever mag ouderschapsverlof en minder werken niet zomaar weigeren. Daar moeten zwaarwegende bedrijfsbelangen tegenover staan. Zoals ik van jou begreep hebben ze dat niet aangegeven.

Heb je rechtsbijstand? Of een andere manier hulp? Je kan heel veel op internet hierover vinden.

Ik kan me voorstellen dat je het niet erg vindt om ontslagen te worden maar ik zou er zeker niet mee akkoord gaan (met bovenstaande redenen). Dit zal ook worden verwacht van het CWI die de ontslagaanvraag beoordeelt en er voor zorgt dat je een ww-uitkering krijgt.

Heel veel succes en probeer te genieten van je zwangerschap! Mocht het je te veel worden dan zou ik me gewoon ziekmelden i.v.m. je zwangerschap (even overleggen met de VK of huisarts).

Als je meer wilt weten dan lees ik het wel. Ik ben personeelsadviseur dus zit midden in deze materie!

Groetjes,
Rosanne, mama van Quentin (bijna 3) en 18 weken zwanger van de 2e

Ik begrijp de andere kant toch ook wel een beetje hoor, parttime personeel is vreselijk lastig om mee te werken, en zeker als ze NOG MEER part time gaan werken (ik vind 32 uur namelijk al part time) dan moet je weer iemand anders inhuren voor die andere dag, het werk word vaak tussen die twee steeds verschoven en lijdt hier dus duidelijk onder.

OF nog irritanter; als je iemand van een bepaalde afdeling moet hebben en die werkt maar 3 ochtenden per week ofzo en steeds als je belt zijn ze er niet..

DUS ik begrijp alletwee de kanten, de ene kant als vrouw de andere kant als baas zijnde.

Hoi Juppie,

Ben het helemaal met Rosanne eens (ik werk ook op P&O).

Maak er werk van, krijg je misschien nog een zak geld mee. Kun je leuke dingen mee doen. Nu gaat je baas ermee lachen.
En al helemaal als je toch niet van plan was om terug te gaan.

Succes ermee!

Groetjes.

Het is inderdaad lullig. Ik weet er alles van. Ik had een tijdelijk contract (2 maal een jaar en 1 maal half jaar) toen ik vorig jaar dec vroeg of mijn contract in maart werd verlengd was dat geen enkel probleem. mijn tijdelijk contract werd omgezet in een vast contract in maart.

Daarna heb ik pas gemeld dat ik zw. was. in januari tijdens mijn evaluatiegesprek (dat overigens goed was) kreeg ik te horen dat het niet zo een vanzelfsprekendheid was dat mijn contract werd verlengd. Na 2 weken wachten, kreeg ik te horen dat ik een weer een tijdelijk contract van een jaar zou krijgen. Toen het mis ging met die zwangerschap (bij bijna 23 weken) ben ik 2 weken na de bevalling weer gaan werken (wiliswaar voor halve dagen) toen kreeg ik mijn contract op de mail (het was inmiddels 1 maart geweest) en bleek dat ik een half jaar kreeg! Uiteraard wordt mijn contract niet meer verlengd! Belachelijk gewoon. Maar ja, ik had een tijdelijk contract en heb niet zo veel   te willen. Als je dan een baas zonder fatsoen hebt...................

Ik zou zeker even kijken wat je mogelijkheden zijn hoor. Ik heb ook de rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld helaas is er voor mij recht te halen moet me erbij neer leggen. Ik zou zeggen laat je goed voorlichten

Ik kan dan ook, anders als ponyville, het helemaal niet begrijpen wanneer partimers zomaar aan de kant gezet kunnen worden. Net alsof je niet met een beetje meer moeite een oplossing kunt bedenken.

Wacht maar over een jaar of 2, 3 dan zullen de bazen wel anders piepen als de babyboomers van toen met pensioen gaan. Dan zal er alles aan gedaan worden om het werken (incl partime) te promoten. Soms vraag ik mij af moeten alleen werknemers flexibel zijn????????????????????????????

Probeer de tijd die je nu extra hebt te genieten van je kindje. Dat ga ik zeker ook doen.

liefs
talke

Beste Juppie,
als je een vast contract hebt en aangeeft na je verlof minder te willen gaan werken, is hij verplicht om een oplossing te verzinnen.. jij niet !
Ik heb hetzelfde, kan ook niet minder gaan werken, en wil eigenlijk hier ook niet blijven. Krijg nu een uitkering, dat gaat hij regelen.
Sterkte
Daphne

Ik kan dan ook, anders als ponyville, het helemaal niet begrijpen wanneer partimers zomaar aan de kant gezet kunnen worden. Net alsof je niet met een beetje meer moeite een oplossing kunt bedenken.

@Talke; dan ben jij duidelijk geen werkgever, het is een stuk lastiger werken  met parttimers, het hele geregel eromheen en het schuiven van problemen naar elkaar, het KAN heel goed gaan maar dan moet je twee hele gemotiveerde medewerkers hebben.
En als je regelmatig contact hebt met klanten (een debiteuren of crediteuren administratie of maar een zijstraat te noemen) is het ook enorm vervelend voor de klanten als ze bellen en die persoon is er steeds niet (niet iedereen heeft de tijd om op een aangegeven dag of tijdstip te bellen.

Werkgever worden al gedwongen om heel flexibel te zijn omdat vrouwen zijn meer (hogere) eisen stellen (kolfkamer, extra pauze's noem maar op)
Het vergt meer werk om een vrouw in dienst te hebben vaak als een vrouw die geen kids heeft/krijgt of een man. DAT is nu eenmaal een feit, dat veel werknemers een gemotiveerde medewerker zoeken en hiervoor wat willen inleveren (dus flexibel willen zijn) maakt het nog niet altijd makkelijker en snap ik "ouderwets" bazen ook wel een beetje...ik ben blij dat ik al dat gedoe niet heb en met mannen werk die gaan hooguit een keer de ziektewet in met een griepje ofzo verder heb je er niet zoveel omkijken naar.

Je moet eens eerlijk zijn en ook vanuit een ander perspectief kijken.

Er zijn ook genoeg functies / banen waarbij parttime werken helemaal geen probleem is dus je moet ook de baan ernaar zoeken vind ik, je kan niet verwachten dat je het beste van 2 werelden heb (dus een goede verantwoordelijke baan waarbij je slecht gemist kan worden EN verlof, parttime werken e.d.) die zijn maar zeldzaam te krijgen!

Terug
Bovenaan