na zwverlof baan kwijt

Hoi Yuppie,

Het is inderdaad erg vervelend als ze je willen ontslaan omdat je minder wil gaan werken. Wettelijk gezien mag een werkgever je niet ontslaan  vanwege je zwangerschap (als dit het geval is vraag of ze het op papier voor je willen zetten).  

ps. Een paar jaar terug was ik opzoek naar een baan. Ik kwam elke keer in de laatste ronde als enige terecht. Maar uiteindelijk werd het niks (helaas). Het werd niet letterlijk gezegd, maar het kwam er wel op neer dat ik "vrouw" ben en daarom ben afgewezen. Als ze hoorden dat ik  GEEN kinderen had (want daar vroegen ze naar), gingen bij hun de alarmbellen rinkelen. Werd hier best wel ontmoedigd door want wij waren op dat moment nog helemaal niet met kinderen bezig. En tegen die tijd dat we wel met kinderen bezig waren, kregen we te horen dat de kans super klein zou zijn dat we kinderen konden krijgen. Het was een behoorlijke domper! Volgens mij hebben werkgevers hier nog nooit bij stil gestaan!

Dat een zwangerschap een werkgever geld kost is niet helemaal waar, want de werkgever betaald de zwangerschapverlof NIET zelf. Dit wordt betaald door het UWV.

Succes en lekker genieten van je zwangerschap! groetjes Sylvia

Wanneer je minimaal een jaar in dienst bent bij je werkgever, mag je werkgever een verzoek om minder werken niet weigeren. Tenzij er zwaarwegende bedrijfsbelangen in het geding zijn en dan heb ik het dus niet over organisatorische of roostertechnische problemen. Dan moet je meer denken aan dat jij de enige stenotypiste in nederland bent ofzo.........Dat is dus zelden het geval. Wel mag je werkgever van je vragen een andere, vergelijkbare, functie te gaan doen in die mindere uren. Wanneer je minder dan een jaar in dienst bent mag je werkgever je verzoek weigeren,hij mag je echter niet ontslaan vanwege je verzoek. Het is dan aan jou om te kiezen om weg te gaan of fulltime te blijven.

Iemand ontslaan omdat diegene minder wil werken mag inderdaad niet. Maar een contract niet verlengen is niet hetzelfde als iemand ontslaan. Een contract dat van rechtswege afloopt, HOEFT niet verlengd te worden. Op zich natuurlijk lullig als iemand anders jouw functie overneemt en jouw contract wordt niet verlengd, maar wel legaal dus.

Verder nog een berichtje aan Talke: je zegt dat je 2 x een jaarcontract had en 1 x een halfjaar. Volgens mij mag je werkgever maar maximaal 3 x een tijdelijk contract aanbieden, ieder contract dat daarna volgt, MOET voor vast zijn. Maar misschien is er nog wel ergens een maas in de wet hoor, dat weten de P&O-ers hier vast beter dan ik. Maar ik dacht dat het 4e contract een vast contract moest zijn.

@ Yuppie: op zich is het een voordeel dat je al besloten had dat je er niet meer wil werken. Nu kun je het gaan uitvechten (als je daar puf voor hebt) zonder dat je daarna nog terug moet.

Ik ben een keer afgewezen in een solliciatie omdat ik een vrouw van eind 20 was. Dit werd ook gezegd. Er werd ook bij gezegd dat hij wist dat het eigenlijk niet mocht, maar dat hij al zoveel verloven achter de rug had dat hij het helemaal zat was. Ik vond het eigenlijk wel eerlijk en begrijpelijk van die man. Ik baalde, maar begreep het wel. Ik kon toen natuurlijk de boel aanvechten (ik was echt de beste kandidaat, dat wist ik via-via), maar daar had ik geen zin in. Ik zie het al voor me dat ze jou dan geforceerd moeten aannemen, tegen hun zin. Dan ga je echt niet met plezier naar je werk.

Nou, succes in ieder geval!
Groetjes, José

Hé Juppie!

Je zult wel denken: jeetje, wat heb ik aangericht met mijn vraagstelling .
Maarreh, niets aantrekken van de reacties van een enkeling hier hier en gewoon doen wat ik al schreef en wat een heleboel meiden hier al beaamden: niet accepteren dat je wordt ontslagen. Het is nou eenmaal een wettelijke bepaling dat dat niet mag en dat bepaalde personen hier daar zo negatief op reageren dat is hun probleem.

Op www.ontslag.nl en op www.szw.nl kan je al veel informatie vinden! Succes ermee...

En voor die ene negatieveling: er bestaat nogal zoiets als een "goed werkgeverschap". Als je niet in staat bent om een goede werkgever te zijn voor je personeel, dan zal je bedrijf ook nooit kunnen groeien... Gelukkig ben je de uitzondering op de regel.....

Groetjes,
Rosanne

Oh en: inderdaad een tijdelijk contract loopt van rechtswege af maar daar heeft Juppie het niet over. Ze wordt ontslagen of moet zelf ontslag nemen.

Als dan tussentijds wordt aangegeven wat de reden is en het blijkt aangegeven te zijn nadat iemand heeft aangegeven zwanger te zijn (één van de ontslagverboden) dan kan de werkgever de werknemer al niet ontslaan.

Als iemand een tijdelijk contract heeft dan kan de werkgever het gewoon af laten lopen. De werknemer komt dan in het Vangnet van de ziektewet terecht en krijgt een zwangerschapsuitkering (is altijd hoger dan de WW).

wow!!!

zo ik had het echt niet verwacht zoveel reacties los te krijgen.
super bedankt allemaal.
ben even niet op het forum geweest vandaar mijn late reactie op jullie reacties.

op de afd waar ik werkte isnog steeds niets veranderd. er zijn alleen weer 2 collega's die ontslag hebben moeten nemen omdat ze niet minder konden gaan werken. (dit niet i.v.m zwangerschap of gezinssituatie) nu denken sommigen misschien wat moet dat wel voor belangrijke baan zijn dat je zoveel aanwezig moet zijn maar dat valt mee hoor.  

ik noem geen bedrijfsnaam wil mezelf geen ellende op de hals halen maar werk op een klantenzervice van een groot bekend bedrijf.
ik handel telefoontjes af over verschillende producten van dat bedrijf met klanten maar ik handel vooral telefoontjes af van collega's omdat er iets fout is gegaan met bijvoorbeeld een adreswijziging. voor deze functie zijn in totaal ongeveer 60 mensen in dienst. en op het moment zijn er nog steeds opleidingen voor nieuwe collega's. mijn werk is dus de hele dag achter de telefoon. lichamelijk absoluut niet zwaar maar geestelijk des te pittiger je moet constant je kop erbij hebben. (mijn voorbeelden zijn slechts klein) je mag maximaal 32 uur op deze afd werken. vanwege de intensifiteit.

ik ben onlangs naar een andere afd gegaan. deze mogelijkheid werd me aangeboden sa,en met een paar andere collega's. op die afd waren te weinig mensen en het is een afd waar ik altijd al graag heen wou.
ik zit er nu een dikke week en bevalt goed. en heb over 2 weken een gesprek over hoe het gaat na mijn verlof!!!
ja ja dames jullie lezen het goed.
ik ga in dat gesprek natuurlijk mijn eisen neerleggen. 2 vaste dgn vaste tijden 8 uur. dus helemaal niet meer flexibel kan nu ingezet worden van 07:00 t/m 23:00 uur.   maar het kan bij ons niet anders omdat mannetje 7dgn 24 uur inzetbaar is.

ben heel benieuwd wat ze gaan zeggen. laat het er zkr niet zo maar bij zitten
supper bedankt
veel liefs juppie

nou ponyville,

ben jij nog blijven hangen in de oertijd of zo.
de tijd dat wernemers geen enkel zeggenschap en recht hadden is al lang voorbij hoor.
ik zou toch niet graag voor iemand met jouw denkwijze willen werken.
ik werk bij een hele grote zorginstelling en hier zijn alle soorten contracten mogelijk.
het percentage vrouw is hier 90% en het ziekteverzuim zeer laag.
het grootste gedeelte van de medewerkers werkt hier part-time, waaronder ik zelf ook 28 uur.
ik weet niet waar jouw frustratie vandaan komt, maar je bent hier elke keer mensen aan het afvallen en jouw mening aan het opdringen.
je mag jouw mening echt wel geven, maar heb ook respect voor anderen en denk niet zo zwart/wit.

groetjes kwinty.

Hoi  allemaal,
Hier even een reactie van mijn mannetje.... Hij zou gerust naar de tijd terug willen dat de vrouw lekker thuiis kan blijven om voor haar geizn te zorgen, maar door de damenloop van omstandigheden de afgelopen 10 a 15 jaar, is dat voor de meesten helaas niet echt meer mogelijk. Wij zitten gewoon in een normaal huis met een normale hypotheek. Zelfs zo laag dat we beter konden kopen dan huren. maar helaas is het voor ons niet mogelijk dat mijn vrouw kan stoppen met werken. En voor ponyville, als jij alleen maar mannen in dienst hebt waarvan de vrouwen thuis zitten om voor de kinderen te zorgen zou mijn mannetje graag bij jou komen werken want dan betaal jij waarschijnlijk meer dan genoeg salaris. Helaas is zijn baas niet zo gek! Enne ik breng mijn kind naar mijn zus die al 4 kinderen heeft grootgebracht op een hele mooie en fijne wijze en die zijn allemaal goed terecht gekomen.
Maar om een lang verhaal kort te maken, ik snap best dat het soms wat moeilijkheden geeft hoor, maar ik vind niet dat je om dit soort redenen zomaar ontslagen kan worden.
Ik zou het dan ook zeker helemaal uit laten zoeken of je zomaar op straat kunt komen te staan!
Heel veel succes juppie!!!

Terug
Bovenaan