na zwverlof baan kwijt

Nee, ik ben duidelijk geen werkgever nee. Ik vind het ook  niet van deze tijd om partimers maar in een verdomhoekje   te zetten. Weet dat mensen die bv 32 uur werken (en dat is bewezen) noem ze maar near fulltimers, het werk vaak van 5 dagen in 4 dagen doen.

Vrouwen die kinderen hebben, zijn ook vaak betere planners en praktisch van aard, iets waarvan je als werkgever ook veel profijt van hebt. En ik vind het veel   te makkelijk om maar te denken van ik neem 1 fulltimer dan is het opgelost, er leiden meer wegen naar Rome. Gelukkig kom ik dat wel in veel bedrijven tegen.

Het zijn trouwens vaker de kleinere bedrijven, die er een probleem van maken inzake partimers.

Je zegt dat je met mannen werkt en die melden zich alleen maar vanwege een griepje ziek (en je zegt eigenlijk verder geen gezeik), dat klopt ook weer niet helemaal.

Vaak ligt het aan de soort mensen die je hebt (gemotiveerd en flexibel), ik denk dat je daarvoor als werkgever het beste kunt kijken wie je op welke plek zet, maar dat vereist mensenkennis.

En natuurlijk zullen er banen zijn die niet gepartimed kunnen worden, ik vind ook dat een directeur van een bedrijf niet 24 uur kan werken (wellicht bij een klein bedrijfje, het ligt er maar aan hoe je het regelt).  

Ik bekijk het van beide kanten, mits alle partijen een duit in het zakje willen doen.

en laten we wel wezen. In hoeveel bedrijven, neem je nou als zwangere daadwerkelijk extra pauze of ga je op je werk afkolven enz enz. Zeker vind ik het wel goed dat het er is................. we baren   tenslotte de toekomstige mensen die de economie draaiende zullen houden.

groetjes
talke

Hoi hoi,

Ik wilde toch even reageren op dit stukje en de reacties. Het is behoorlijk aso dat je na je verlof niet meer terug kan komen omdat het het bedrijf niet uitkomt dat jij parttime gaat werken. Dat is het risico van alle werknemers die je aanneemt. Of je nu man of vrouw bent, hier in dit kikkerlandje gaan we er maar alvast vanuit dat je dan maar ook geen vrouwen van rond de 25 a 30 jaar aan moet nemen, want dan is de kans wel heel erg groot dat je nog aan de kinderen wil en dan minder gaat werken. Maar poniville ( ik geloof dat dat je naam was???) Mannen hebben net zo goed recht om minder te gaan werken omdat ze voor kinderen gaan zorgen!!! Dat zijn niet alleen vrouwen. Dus ik zou dan maar opletten als je een man aanneemt of hij die ambities hebt, want anders kun je als zelfstandig ondernemer of werkgever toch ineens raar op je neus kijken.
En is dit een excuus? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het niet geregeld kan worden. Ik vind het nml. als bedrijf zijnde erg dom dat je mensen een apart "eigen" gebied hebt, want wat doe je dan als iemand plotseling overspannen is of in het ziekenhuis terecht komt? Dan kan die persoon ook niet bereikt worden! En dat verhaal van extra pauze en afkolven, hoeveel vrouwen geven na 3 maanden nog borstvoeding, rond de 30 procent blijft hert tot een half jaar volhouden in combinatie met werk. En wie zegt van die 30% dat die de volledige 25% van de werktijd gebruikt voor kolven?
Ik vind het persoonlijk respectloos voor de vrouw om die te ontslaan om zo'n reden. Want hoe vaak heb je al jaren voor een bedrijf gewerkt voordat je voor de keus staat en kinderen wilt?  Die kinderen zijn wel weer onze toekomst hoor!!!

Ik vind het al vervelend genoeg dat ik zelf afwezig ben straks voor mijn bevalling.

Gelukkig het type man waar ik mee werk zijn de vrouwen van thuis om voor hun kids te zorgen, om werken de vrouwen thuis en valt het goed te combineren.
TUURLIJK kan een man tegenwoordig voor de kids zorgen, net zo goed als een vrouw waarschijnlijk maar in onze branche zie je dat niet echt (nog niet althans) bij ons is parttime werken ook geen optie voor de mannen die buiten werken, die werken minimaal 60-80 uur in de week, mijn eigen vader werkt tussen de 70-100 uur per week.

Ik ben de enige die parttime werkt in ons bedrijf alleen omdat ik chronisch ziek ben eigenlijk en geen uitkering wil aanvragen (dat is tegen mijn principes) gelukkig heb ik mijn moeder aangenomen zodat er toch altijd een vast aanspreekpunt is (vind ik heel belangrijk in een bedrijf) ik heb een hekel aan bellen en ze zijn er weer eens niet, en er is geen plaatsvervanger aanwezig op dat moment of erger nog, ze geven hun collega;s de schuld en schuiven steeds het balletje door..

Wat ik al zei het KAN goed gaan met de juiste baan (minder verantwoordelijkheid, dus flexibeler)

Ik vind trouwens dat als je voor 32 uur bent aangenomen dat het je eigen verantwoordelijkheid is als je minder wilt gaan werken, je baas kiest niet voor een kind dat doe jij en je man / vriend, je kan niet eisen van een baas dat ie maar met alles akkoord gaat alleen omdat jij zo nodig een kindje wilt. Dan had je dat of VOOR je zwangerschap moeten regelen of een andere baan moeten zoeken waarbij het wel mogelijk was.

Ik begrijp het als vrouw zijnde wel maar er word totaal niet met een werkgever meegedacht weet wat het allemaal kost (geld en energie) zo'n zwangere vrouw / (aanstaande) moeder..zoiezo functioneren zwangere vrouwen in de maanden dat ze zwanger zijn al minder dan voorheen (moeheid, misselijkheid e.d.) maar weinig vrouwen die nergens last van hebben, dan moeten ze ook nog vervanging zoeken voor je verlof en dan zouden ze ook weer nieuw personeel moeten zoeken voor de dag dat jij moedertje wil gaan spelen thuis terwijl je hier zelf voor hebt gekozen en niet je baas..

Als je trouwens echt vind dat kinderen de toekomst van de wereld zijn mag je er dan ook zelf verantwoordelijk voor zijn door thuis te blijven en ze een gedegen opvoeding mee te geven, en niet een door kinderopvang leidsters opgevoed kindje te laten opgroeien.

Ik vind dat echt niets mis is met een dagje kinderopvang maar dagenlang in de kinderopvang laten opvoeden door iemand anders vind ik niet investeren in je kinderen hun toekomst.

Maar dat is weer een hele anders discussie...

Hey Juppie,

Ik zou ff goed uitzoeken hoe het precies zit, maar om deze rede mogen ze jou niet ontslaan. Dus ze staan niet in hun recht!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik las dat je toch al niet terug wilde naar je werk, maar toch is het raar dat ze dit doen, want als jij kwaad zou willen kan het jou nog een hoop geld opleveren en hun een hoop geld kosten.

Groetjes Cindy

Ik vind ponyville, dat je wel heel kort door de bocht heen gaat. Je bekijkt alles vanuit je eigen perspectief. Je bent niet in staat om het van 2 kanten te bekijken.

En dan ook nog aangeven dat vrouwen thuis moeten blijven om voor kind te zorgen en niet uit te besteden........................ sowieso denk ik dat vrouwen heel goed erover nadenken wat te doen met kinderopvang. Om het zo kort door de bocht aan te halen is tegen het zere been van vele vrouwen. Het is waarschijnlijk veel beter voor de economie dat de vrouwen blijven werken, ik denk namelijk dat uittreden en dan weer intreden veel moeilijker is dat werken en zorg te combineren.

De discussie begon, mag je iemand ontslaan omdat hij minder gaat werken????????? Nee, dat is wettelijk geregeld. Daar hebben mensen al eens eerder over nagedacht.

Het  is erg dat je baas je aan de kant zet, omdat je voor gezinsuitbreiding gaat. belachelijk gewoon.

talke

hoi dames.....

over deze discussie valt heel lang te praten en iedereen heeft zn eigen mening maar feit blijft dat een werkgever je nooit mag ontslaan vanwege een zwangerschap, na verlof minder werken vanwege kindje dit staat in de wet als discriminatie..

helaas heb ik hetzelfde meegemaakt toen ze net wisten dat ik zwanger was werkte 32 uur daarnaast ook nog mijn werk bij het bowlingcentrum dus meer als fulltime! en idd ik werkte 32 bij dat bedrijf  maar was wel meer uren aanwezig 4 dagen van 10 tot 7 werken openingstijd maar als t druk was moesten we daarna nog schoonmaken en anders daarvoor!  dus dan ben je net zo kapot als iemand die wel 40 of meer uren werkt.. want je heb die dag vrij echt nodig voor je eigen dingen of om bij te komen.
tot de dag dat ze mij vertelde dat mn werk goed was enz blablabla geen klachten ja dat ik pauze wou hebben ( 1x voor gekomen dat ik buikkramp had en savonds bloedverlies had en van tien tot 4 gestaan zonder pauze met keihard werken omdat hele toko vol kinderen en ouders enz was en hun alleen in t snackgedeelte wat ik moest doen die dag al 2000 euro aan inkomsten hadden) ik had t gevoel dat ik kapot ging en flauw zou vallen niks gegeten enz.. vroeg heel netjes op t moment dat t even rustig was of ik gauw een broodje mocht eten nee dat kon niet moest ik daarna maar doen maar zelf achter de kassa gaan zitten broodje eten terwijl er geen klanten binnenkwamen...dus je kan nagaan hoe druk t toen was nou dan mag je toch wel pauze nou in het gesprek zei ze dus dat dat verkeerd was gevallen...

maar daar ging t niet om t ging erom dat er teveel mensen 32 uur werkte en dat er 1 minder moest oproep van 3 uur id week of t liefst helemaal weg... en dat de keus op mij was gevallen... mijn zwangerschap had er absoluut niks mee te maken zei ze nog ... nou 2 dagen later was er iemand anders die mijn taken overnam voor 32 uur!! en die vertelde mij dat ze was gevraagd om 32 uur te werken omdat ik wegging dat ik meer uren wou maken bij bowling en dat t te zwaar voor me werd LULKOEK dus.. ik heb uitkering aangevraagd en contact gehad met juridisch loket helaas voor mij geen gerechtigheid omdat we toen allemaal net een 0 uren contract hadden en in mijn ontslagbrief niet stond dat t vanwege mijn zwangerschap was of wat door minder functioneren en om pauze vragen waar ik recht op had!

dus mensen als je baas zegt dat t vanwege je zwangerschap is of vanwege een dag minder werken dat je er voor je kind(eren) bent maak er dan werk van t is echt de moeite waard!!!!!!

pffffff lang vehaal maar moest t wel even kwijt...

liefs miranda
32 wk, 5 dag

o en nog even wat... heb ook in fabriek gewerkt ploegendienst en daar waren de vrouwen het minst ziek!!!!! en hadden een boel mannen altid wel wat mochten ze niet tillen vanwege hun rug of hadden ze de maandagochtend ziekte (kater :p)

dus t is verschillend met t ziekteverzuim enz... maakt niet uit of je man of vrouw bent...

Terug
Bovenaan