Namen en betekenis

Emma betekent de grote, de sterke. Wij vinden het een prachtige naam. Wij hebben deze naam bedacht toen we probeerden zwanger te worden. Ik had toen nog nooit naar top 10 namen gekeken. Bovendien werkte ik in Rotterdam Zuid, waar je de naam Emma niet veel hoort. Vlak voor ik wist dat ik zwanger was overleed mijn moeder en in een brief die schreef en in de kist heb meegegeven heb ik geschreven dat als ik een dochter zou krijgen we haar Emma zouden noemen. Een kleine week na de crematie had ik een positieve test in mijn handen. Door alles wat er gebeurt was was ik helemaal vergeten dat ik al ruim overtijd was. Natuurlijk hebben we haar toen Emma genoemd.
En Renske betekent de met lauweren bekranste. En een lauwerkrans wordt gegeven aan een overwinnaar. Wij vonden het een mooie naam en mijn broer zou zo hebben geheten als hij een meisje was geweest (en later bleek dat ook mijn neef zo zou hebben geheten als hij een meisje was geweest) Een familienaam die nog nooit gebruikt was.
Wij vonden het trouwens gewoon mooie namen en later hebben we gekeken naar de betekenis.

Emma betekent de grote, de sterke. Wij vinden het een prachtige naam. Wij hebben deze naam bedacht toen we probeerden zwanger te worden. Ik had toen nog nooit naar top 10 namen gekeken. Bovendien werkte ik in Rotterdam Zuid, waar je de naam Emma niet veel hoort. Vlak voor ik wist dat ik zwanger was overleed mijn moeder en in een brief die schreef en in de kist heb meegegeven heb ik geschreven dat als ik een dochter zou krijgen we haar Emma zouden noemen. Een kleine week na de crematie had ik een positieve test in mijn handen. Door alles wat er gebeurt was was ik helemaal vergeten dat ik al ruim overtijd was. Natuurlijk hebben we haar toen Emma genoemd.
En Renske betekent de met lauweren bekranste. En een lauwerkrans wordt gegeven aan een overwinnaar. Wij vonden het een mooie naam en mijn broer zou zo hebben geheten als hij een meisje was geweest (en later bleek dat ook mijn neef zo zou hebben geheten als hij een meisje was geweest) Een familienaam die nog nooit gebruikt was.
Wij vonden het trouwens gewoon mooie namen en later hebben we gekeken naar de betekenis.

ik heet zelf catharina agnes maria,met als roepnaam karin ..kay komt ook van catharina af,dus onze naam heeft dezelfde betekenis
;rein en zuiver /beschermheilig van de redenaars

nicky ;overwinnaar
grappig ja dit topic
liefs,karin

ik heet zelf catharina agnes maria,met als roepnaam karin ..kay komt ook van catharina af,dus onze naam heeft dezelfde betekenis
;rein en zuiver /beschermheilig van de redenaars

nicky ;overwinnaar
grappig ja dit topic
liefs,karin

leuk topic!

karlijn betekend rijn,puur
voluit heet ze karlijn anneke marina
anneke is vernoemd naar mijn 2de naam de naam van mijn moeder oma en zo nog eens 9 generaties terug
marina is de vrouwelijke vorm van marinus
komt af van manliefs 3de naam en gaat 5 generaties terug ( allemaal mannelijk karlijn is de enige vrouwelijke met die naam )

floor betekend :de bloeiende
voluit heeft ze floor wynanda johanna
wynanda na mijn vader ( wijnandes ) en johanna naar haar vader opa en oom ( johannes )

liefs maurilla

leuk topic!

karlijn betekend rijn,puur
voluit heet ze karlijn anneke marina
anneke is vernoemd naar mijn 2de naam de naam van mijn moeder oma en zo nog eens 9 generaties terug
marina is de vrouwelijke vorm van marinus
komt af van manliefs 3de naam en gaat 5 generaties terug ( allemaal mannelijk karlijn is de enige vrouwelijke met die naam )

floor betekend :de bloeiende
voluit heeft ze floor wynanda johanna
wynanda na mijn vader ( wijnandes ) en johanna naar haar vader opa en oom ( johannes )

liefs maurilla

Ha wat een leuk topic!

Jasmijn is behalve een bloem ook een symbolische naam voor de heilige maagd Maria en is in China het teken van vrouwelijkheid en aantrekkelijkheid.
Dit wisten we helemaal niet hoor.... we vonden het gewoon een mooie naam. Tenminste..... IK vond het een mooie naam. We wisten niet of het een meisje of een jongen zou zijn, maar iedereen dacht heel sterk dat het een jongentje zou worden. We hadden de naam Tijn. Ik wilde graag Jasmijn als het toch een meisje zou worden. Remco (mijn man) had er alleen niet zoveel mee. De dag voor de geboorte zei ik tegen Remco dat ie toch een knoop moest daarhakken wat betreft de meisjes naam...... Hij zei; "doe dan maar Jasmijn, het word toch een jongen" Hahaha!!! toch een meisje dus! Nu vind ie het wel een mooie naam hoor!!! :eek:)

Lukas betekend: Geboren bij ochtend gloren, zo slim als een vos en licht. Ook hem hebben we deze naam gegeven omdat we de naam mooi vonden, niet om de betekenis ofzo. Als hij een meisje was geweest zou ze Sofie heten.

Als ik een jongen was zou ik Pieter heten. Lekker Hollands dus :eek:)
Mijn volledige naam is Elze Geertruid. Mijn oma heette Geertruida (roepnaam trui) mijn opa heette Geert, mijn moeders opa heette Elze en hun achternaam was Elzes. En als je de laatste 2 letters van Geertruid omdraaid (en Geer weg laat natuurlijk) dan staat er Trudi. Wat een creabea ouders heb ik toch he ;o) Vind zelf mijn naam echt vreselijk..... maar goed we moeten het er maar mee doen.
De traditie van Remco's kant van de familie is om de zoon te vernoemen. Om en om. Jan, dan heet de zoon van Jan, Dirk en de zoon van Dirk heet dan weer Jan. Remco zijn opa heet Jan, zijn vader heet Dirk, Remco heet Jan (remmert) en dan zou Lukas dus Lukas Dirk heten......... geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt! Hahaha! Hier stopt dus de traditie..... Mijn schoonvader vind het erg jammer, maar ja.... anno 2010 he! Maar Remco zijn opa draait zich om in zijn graf....

X

Terug
Bovenaan